17 בינואר 2012

פרספקטיבה היסטורית של האקלים.


המדידות הפחות או יותר מדויקות של הטמפרטורות החלו, לצערנו, רק לפני כ 150 שנה, ורק במקומות מעטים. יש גם מעט רישומים יותר ישנים, אבל ממש מעט. זהו זמן קצר ביחס להתפתחות האקלים. לכן, כאשר אנו מחפשים את ההיסטוריה של האקלים, את התקדימים, אנו תלויים בשיטות שיחזור מאד, מאד מפוקפקות ובלתי מדויקות כמו מחקרי הפרוקסיס וההקוי-סטיק למיניהם.
נוכח מצב זה התפתחה אופנה להלך עלינו אימים עם סיפורים על תופעות אקלימיות קיצוניות.

ככה למשל מפרסם ידידנו ד"ר ג'יימס האנסן "מחקר" בו הוא מנסה להוכיח שההתחממות הנוראה תגרום להופעה יותר שכיחה (צפופה) של אירועים אקלימיים קיצונים כמו סופות, גלי חום, בצורות, שיטפונות. הם גם ניסו לקשור בין הוריקן קתרינה הנורא (ב 2005) או גם החום הכבד שפקד את רוסיה ב 2010 ל"שינויי האקלים". (הוכח ששתי התופעות לא היו קשורות להתחממות הגלובאלית).

העניין הוא שתופעות קיצוניות אינן "שינויים" – הן האקלים הרגיל כמו שהיה מאז ומתמיד. הן לא משהו חדש שהופיע לאחרונה. תופעות קיצוניות הן נדירות (לפי הגדרה) אבל לא חסרות תקדים. מקור אחד שממנו אנו יכולים ללמוד הרבה על האקלים בעבר הוא תעודות היסטוריות, מסמכים, יומנים וכתבים שמתארים את מזג האוויר בתקופה בה נכתבו, הרבה שנים לאחור.

פול פאקוהארסון כתב קטע על הנושא. ככה למשל הוא מצא גלי חום נוראיים רבים בהיסטוריה של רוסיה. גל החום של 2010 נמשך כשבועיים, גרם להשתוללות שריפות יער רבות, ולזיהום אוויר גדול בגלל העשן של שריפות היער. תופעות זהות לחלוטין התרחשו מספר פעמים בעבר, ותוארו במסמכים היסטוריים מאותן תקופות בתיאור מדויק להפליא. הן התרחשו, בין השאר, בשנים 1223, 1298, 1325, 1335, 1364, 1365, 1366, 1371, 1430.
במאמר שבקישור תמצאו תיאורים של מספר מקרים מהעבר, ובעיקר מראי מקום לספרים שלמים שנכתבו על הנושא.
 
אף אחת מהתופעות הנוראיות בהן מאיימים עלינו (גלי חום, בצורות, שיטפונות, סופות) אינה חסרת תקדים. תופעות דומות התרחשו בעבר, בלי עזרת ה"התחממות הגלובאלית הנוראית מעשה ידי האדם". האם צודק ד"ר האנסן בטענתו שהתחממות תגרום לשכיחות יותר גדולה של תופעות קיצוניות? איש אינו יודע, גם לא האנסן. המודלים האקלימיים המפורסמים (לשמצה) אינם מסוגלים לחזות תופעות קיצוניות. את זה אפילו המודאגים מבינים ומודים. (המודלים אינם מסוגלים לחזות שום דבר, ההסתמכות עליהם חסרת בסיס מדעי).
עיון קצר בתקדימים היסטוריים נותן לנו פרספקטיבה מעניינת וחשובה על הנושא.
יעקב

תגובה 1:

אנרגיה סולארית אמר/ה...

תודה על המאמר המעניין.