15 במאי 2013

עליית פני הים – פחות נוראית.


עליית פני הים הוא , כידוע, האיום הגדול ביותר של ההג"נ (הג"נ = התחממות גלובאלית נוראית), או – הדבר הכי מפחיד שהחממיסטים יכולים לחשוב עליו כדי להדהים אותנו ולאלץ אותנו להיטיב את דרכינו. כתבנו הרבה פוסטים על הנושא.
במאה ה 20 פני הים עלו בכ 17 ס"מ (במאה שנה). לא כול כך נורא, אפשר לחיות עם זה... כלומר – חיינו עם זה ואפילו לא הרגשנו שזה קרה... כעת אומרים לנו שהים עולה בקצב של 3 מ"מ בשנה כלומר 30 ס"מ במאה השנים הבאות. לא בטוח שזה נכון, אבל גם עם זה נוכל להסתדר, אי"ה.
ה IPCC  בדו"ח מס' 4 מנבא עלייה בין 18 ל 59 ס"מ.  נראה לי שגם עם זה אפשר לחיות... כמובן, החממיסטים ראו שזה לא מפחיד מספיק, אז הם טוענים שהתחזיות של ה IPCC  (הנשלט על ידם) הן שמרניות מדי, והעלייה הצפויה היא בין 1 ל 2 מ' (מספרים מצוצים מהאצבע, כמו כול התחזיות ל 100 שנה). הדו"ח החמישי של ה IPCC  שלא נכתב עדיין אבל הודלף מדבר (אולי) על עלייה בין 29 ל 82 ס"מ.
עכשיו התפרסם מחקר חדש של פרויקט הנקרא ice3sea שבוצע על ידי קבוצה של 24 מוסדות מדעיים, רובן מאירופה.  הממצא שלהם: עלייה בין 16.5 ל 69ס"מ עד סוף המאה.
"אלו חדשות טובות" – אמר דייויד וואהן, החוקר הבריטי שהוביל את המחקר הזה. "אבל אל תזלזלו בעלייה של 69 ס"מ, זה יגרום לשינוי בתדירות השיטפונות, ויגרום נזק של ממש. ואל תשכחו את האיים הנמוכים כמו טובלו והאיים המלדיביים, שעלולים להיעלם".
בטובלו חיים 10,544 איש, על שטח 26 קמ"ר. אם היעלמות האי הזה זה האסון הכי נוראי שיכול לקרות, בסדר... נחייה עם זה גם. האיים המלדיביים הם יותר גדולים, כ 300 קמ"ר, עם אוכלוסייה של כ 330 אלף איש. האם זה אסון? שימו לב שבשנה האחרונה בלבד, ממש לידנו, מיליון פליטים ברחו מסוריה, ולמרות זאת סוף העולם לא הגיע עדיין. כ 80-90 אלף נהרגו – פי 9 מהאוכלוסייה של טובלו. הנפנוף המתמיד בהצפת טובלו והמלדיביים כאסון נוראי ממש מצחיק.
גם אם נבואות איוב של הIPCC  יתגשמו במלואן, חו"ח, והטמפרטורות תעלינה ב 3 מעלות, והים ב 30-50 ס"מ – אני לא מצליח להבין איפה האסון הנוראי.
באותו הקשר: הולנד, כידוע, שוכנת בחלקה מתחת לפני הים, ומוגנת מהצפות על ידי סכרים וסוללות עפר. זה לא מהיום, ולא קשור להג"נ. הם כבר עוסקים מאות שנים בבניית הסכרים. הם אנשים יסודיים, הדואגים לעתידם. הם הקימו וועדה שתבדוק את המשמעות של עליית פני הים ב 1.2 מטר נוספים מעל לגובה של היום. הוועדה מצאה שתידרש השקעה של 100 מיליארד אירו כדי להגביה את הסכרים, עד שנת 2100.
אבל מעריכים שהאיחוד האירופי הוציא כבר, מאז 2004 (רק 9 שנים, לא 100) 600 מיליארד אירו על עשרות אלפים של תחנות רוח ומיליונים של פאנלים סולאריים, שכולם ביחד תרמו בערך כלום להפחתת הפליטות, ומיתון עליית פני הים.  האין זה מטורף לחלוטין ?
יעקב

4 תגובות:

אשר פט אמר/ה...

איך אתה לא מתבייש, יעקב!

אם איי הטובלו והמלדיביים יעלמו, לאן יטוסו לחופשת גן עדן הידוענים במטוסם הפרטי לאחר מסע מפרך לקידום המודעות לשינוי אקלים!?

NirD אמר/ה...

אני לא מבין איך מישהו נלחץ מעלית פני ים כל כך איטית. זה לא שעוד שנה פני הים יעלו במטר אלא תהליך שגם בתחזיות (המופרכות) הגרועות ביותר עומד על 2 ס"מ בשנה. אפילו במדינה כמו ישראל שרובה חוף כל מה שצריך זה 2 פועלים עם טוריות ואנחנו מסודרים.

בועז אמר/ה...

ניר, דבר אחד בטוח. את הכנס הבנלאומי הבא בחסות האו"ם שיתריע נגד עליית פני הים לא יקיימו בהולנד.

איל אמר/ה...

ניר, העליה היא של 2 מ"מ בשנה.