20 באוגוסט 2014

צולים עופות.

תחנת הכוח התרמו-סולארית הגדולה בעולם נחנכה השנה באייבנפה, בגבול קליפורניה ונבדה בארה"ב. עכשיו מתברר שהיא מלכודת לציפורים. מומחים מעריכים שכ 28-30 אלף ציפורים בשנה נשרפות חיים, כאשר הן נקלעות, במקרה, לתוך קרן השמש המרוכזת שיוצרות המראות.


קוראים לתופעה "streamers "  - זרם או סילון, על שם זרם העשן המופיעה פתאום בשמיים, מעל המראות, במקום שבו נכנסה ציפור לשטח. פקחי שמורות הטבע עקבו אחר התופעה ואמרו שראו "זרם" כזה (ציפור נצלית בחיים ונופלת) בערך פעם כול שתי דקות... (במשך היום כאשר השמש זורחת).  רשות הטבע דורשת כעת להימנע מלאשר תחנה נוספת, עוד יותר גדולה, שהיזמים מנסים להקים. [ספק אם תקום גם מסיבות אחרות – כלכליות – יבוש זרם הכסף הממשלתי]. התחנה השנייה נמצאת יותר קרוב לשמורת טבע ומסלולים של ציפורים נודדות.

כמות הציפורים הנשרפות מפתיעה, התופעה לא נצפתה במפעל הניסיוני שהוקם לפני המפעל התעשייתי. חברת ברייטסורס מציעה פתרונות יצירתיים כמו למשל: כסף לתכנית מקיפה לעיקור חתולים – כי לדבריהם חתולים הורגים 1.4 מיליון ציפורים בשנה... [יעקב: לא מספיק שמשמידים ציפורים, עכשיו הם רוצים להשמיד גם חתולים...].

הצרה היא שתחנות שמש מפיקות מעט מאד חשמל. התחנה הענקית הזאת מפיקה 370 מגאווט, פחות מחצי מתחנת הכוח הפחמית בחדרה. אבל, מאחר והשמש זורחת (בעוצמה הדרושה) משהו כמו 1/3 או ¼ מהזמן, התחנה מפיקה, בעצם, 100-120 מגוואט חשמל בלבד. השקעה אדירה, כמות מינימלית של חשמל, צליית עופות... היא יותר יעילה בצליית עופות מאשר בהפקת חשמל. (להמחשה: כדי לספק, נניח, חצי מכמות החשמל שישראל צורכת – צריך אולי 60 תחנות כאלה).

מי רוצה מאות או אלפים של תחנות כאלה ?

יעקב


3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

בניגוד כמובן למכרות פחם ותחנות כח שהם ידודיות מאוד לציפורים ובעלי חיים בכלל ובני אדם בפרט....

איל אמר/ה...

התופעה בעייתית גם עבור מטוסים. טייסים של מטוסי נוסעים משתדלים להימנע מלעבור באזור מכיוון שהמערכת יוצרת סינוור אדיר לכמה שניות בעת שהמטוס עובר מעליה (במרחק עשרות קילומטרים!).

יעקב אמר/ה...

מכרות פחם לא פוגעוים בציפורים או בבעלי חיים אחרים בכלל. אינני יודע מה "אנונימי" מדבר.
תחנות כוח לא צולות ציפורים, ולא פוגעות בבעלי חיים.
ובכול מקרה: השטח שתחנות הכוח תופסות הוא קטן מאד. לעומת זאת - השטח (והנפח) שתחנות כוח תרמו-סולאריות ותחנות רוח תופסים הוא ענק.

ונקודה שלישית: נכון שגם חתולים וגם בניינים הרוגים ציפורים. אבל זה מתרחש בסביבה של מגורי בני אדם - כלומר בשטח (די מצומצם) של ערים ושכונות. בעוד תחנות הכוח הסולאריות והרוחניות, התופסות שטחים ענקיים, מתפשטים ותופסים את שטחי הטבע בהם הציפורים והחיות שוטטו קודם ללא הפרעה. זהו הרס שיטתי ובקנה מדה גדול של שטחי טבע.