13 במרץ 2015

הפסיקו את השוד באמצעות אתנול.


זו הכותרת של מאמר דעה בניו יורק טיימס, הדורש להפסיק את שיגעון האתנול – הידוע גם כשיגעון שריפת המזון שלנו. (האתנול, המשמש כדלק, מהול בבנזין, מיוצר בארה"ב מתירס).

מדובר על "חוק הדלק המתחדש" (שמות מפוצצים ויפים ממציאים לכול שטות), שהתקבל בקונגרס בארה"ב בשנת 2005, המחייב את חברות הדלק למהול 13 מיליארד גאלון אתנול מתירס בבנזין לתחבורה המשווק בארה"ב.

החוק התקבל בעיקר בלחץ הארגונים הירוקים, שהדביקו לאתנול את התווית "דלק מתחדש" (דבר שאינו נכון), ואם יש תווית "מתחדש" אז רגשות ההתלהבות גואים והשכל מפסיק לפעול. היו מטרות נוספות לחוק: ליצור פרנסה (על חשבון אחרים) לחקלאים, ולהקטין (כביכול) את התלות של ארה"ב בדלק מיובא. מאז התברר שהאתנול אינו מתחדש, אינו חוסך דלק פחמי, אינו מקטין פליטות, ואינו מביא שום תועלת, חוץ מרווחים גדולים (ובלתי מוצדקים) לחברות גדולות בתחום החקלאות וזיקוק האתנול. חוץ מזה, כאמור, הוא מייקר את המזון.

רוברט ברייס, כותב המאמר בניו יורק טיימס, מתרכז במחיר האתנול. הוא מראה שהאתנול יקר פי שניים  או שלוש מהבנזין הרגיל – אם משווים לפי תכולת האנרגיה שבהם.  המסקנה שלו: בין השנים 2007 ל 2014 ערבבו כ 92.5 מיליארד גלון אתנול בדלק הנמכר בארה"ב. מחיר גאלון אתנול היה יקר בכ 90 סנט ממחיר גאלון בנזין. הנהגים בארה"ב אולצו לכן, על פי חוק זה, להוציא כ 83 מיליארד דולר מיותרים על אתנול, שהם כ 10 מיליארד דולר לשנה. הדבר שקול למס של 10 מיליארד דולר לשנה שהממשלה הטילה על האזרחים באמצעות חוק האתנול, והמס הממוצע על כול נהג הוא כ 47 דולר לשנה.. אבל, בעוד מיסים אחרים לפחות מנסים להשיג מטרות ראויות (כמו בריאות, חינוך, רווחה או ביטחון), הרי "מס" זה לא מביא שום תועלת.
יש התנגדות להמשך החוק המזיק הזה. בקונגרס החותם חתמו 169 צירים על מכתב ל EPA  (הסוכנות להגנת הסביבה) בדרישה לבטל את המנדט של האתנול. גם בקונגרס הנוכחי החלה יוזמה דו-מפלגתית להעברת חוק המבטל את המנדטים, יוזמה בה תומכים גם הרבה ארגונים ירוקים כמו למשל "ידידי האדמה". הצרה היא שהצעות ביטול חוק היו רבות, והחוק חי וקיים ומשגשג למרות זאת, ולמרות הנזקים.

חוק האתנול מלמד תופעה כללית – קל יחסית לחוקק חוקים טיפשיים ומזיקים, ללא בדיקה רצינית מראש. קשה יותר לבטל אותם – שטות ממוסדת צוברת כוח ואינרציה, ואינטרסנטים שתלויים בה (במקרה שלנו החקלאים ויצרני האתנול) ,  ונשארת לנצח. 

יעקב

6 תגובות:

אשר פט אמר/ה...

יעקב,

כהרגלי, אני רוצה להעיר על משהו "עם העקומה" (שזה התרגום שלי לבטוי האנגלי ON THE TANGENT). בד"כ, בהערות כגון אלו ממני אני מלין על השימוש במונחים לועזיים (אנגלית) במקומות שיש מילים בעברית שבהם השתמשו כל הזמן, אבל עכשיו, בעידן האינטרנט חוזרים אחורה ללעז, אבל זה לא מה שאני רוצה לומר עכשיו.

באחד השירים הגדולים מסדרת הכת (CULT...) שהיא THE SIMPSONS, מסדר ה-STONECUTTERS (פארודיה על מסדר הבונים החפשיים) שרים:

WHO CONTROLS THE BRITISH CROWN?
WHO KEEPS THE METRIC SYSTEM DOWN?

WE DO, WE DO!

הנה כאן, - THE STONECUTTERS SONG ב-YOUTUBE
https://www.youtube.com/watch?v=NcV-SC6ha2I
ואגב השיר עצמו משגע ונדבק כמו מסתיק...

בקיצור, מספיק עם הגאלונים, רגליים מעוקבים, ואונקיות טרויאניות, חביות, אינצ'ים - אנא, תרגם את המידות האמריקאיות השנואות לשיטה המטרית שכן אולי הקוראים בארה"ב מבינים מה זה 95 מיליון גאלונים וכו' האם זה הרבה, מעט?

הנושא הזה, כלומר ההתרפסות של העולם בפני ה"אימפריאליזם" האמריקאי (אני מתכוון בהלצה ל-IMPERIAL MEASURES SYSTEM) הינו נושא מעניין כשלעצמו ואפשר לכתוב עליו הרבה. אני מאוד אוהב ומעריך את ארה"ב (לפחות זו של לפני אובמה) ואוהב את הייבוא האינטלקטואלי משם כמו מקדונלד, סתרבאקס וכו' אבל שונא את השיטה האימפריאלית שהם (האמריקאים) מכתיבים לעולם - והעולם ששונא בארה"ב דווקא את החלקים הטובים (כמו החופש הכלכלי (שנשאר מעט מאוד, שוב אובמה), העמידה אל מול הרוע (לפני אובמה) וכו' - אותו עולם מתרפס ומקבל את האינצ'ים השנואים.

למשל, במטוסים של חברות אירופאיות, נגיד KLM או אפילו AIR FRANCE, המפה הנעה ונתוני הטיסה בשפת החברה (נניח הולנדית או צרפתית) הם METRIC, אבל באנגלית הם ברגליים, מיילים, -FAHRENHEIT הדפוק, זאת למרות שהרוב המוחלט של "זרים" (מבחינת חברות התעופה הלאומיות) משתמשים בשיטה המטרית, לא אימפריאלית.

הטלויזיות המיוצרות בארצות מטריות (סין, יפן, קוריאה) בשביל ארצות מטריות נקובות באינצ'ים השנואים ולאף אחד אין את האומץ לקום ולהגיד "היי, מספיק, אני נוקב בס"מ. " במידה מסוימת, זה דומה לכך שבישראל משתמשים במונחים לועזיים כי "זה קצת מצחיק להגיד "שינוי כוח אדם" כשכבר התרגלו ל"שינוים פרסונאליים", עלכ! אנשים מתביישים להיות ראשונים כי "ככה זה" ואמריקה היא המאור ולכן אם אני מדבר באינצ'ים אז אני COOL (או אם אני מכיר APPLE, אני COOL!).

אני זוכר שבשנות ה-90, הכותרת בשער של -DER SPIEGEL זעקה "Monika Lewinski gewonnen 30 pfunden" (מוניקה לווינסקי השמינה 30 ליברות) למרות שהגרמנים לא משתמשים בליברות...

אז זהו, מספיק אם האטרף שלי, זה נושא מעניין בפני עצמו, אולי רעיון למאמר...

יעקב אמר/ה...

שיטת המידות הבריטיות לא קשורה לאימפריאליזם האמריקאי אלא דווקא לאימפריאליזם הבריטי. זה הבריטים ולא האמריקאים ששלטו בחצי העולם (הודו, אוסטרליה, קנדה, ארה"ב, לפני העצמאות, מרבית אפריקה, א"י) והנהיגו בו מידות בריטיות.
דרך אגב - המידות המטריות הן תופעה חדשה, הונהגו על ידי הצרפתים באמצע המאה ה 19. לפני זה לא היו קיימות, בעוד המידות הבריטיות היו קיימות הרבה קודם (מאז ומתמיד?) - וסיפקו לעולם שיטה אוניברסלית ומקובלת למדידה. הקומוניסטים, במזרח אירופה, אימצו בשמחה את השיטה הצרפתית כי הם שנאו את האנגלים (לפני ששנאו את האמריקאים). האנגלים, לעומת זאת, לא כול כך אוהבים את הצרפתים...

הסחר העולמי, שנשלט גם הוא על ידי הבריטים לאורך מאות שנים גרם להתפשטות השימוש במידות הבריטיות - למשל לספרד ולדרום אמריקה. המידות הבריטיות שימשו שפה עולמית אחידה למדידה, לפני שהייתה קיימת השפה המטרית.

אין שום רע במידות הבריטיות, ואם זה מפריע לך זה מפני שאתה עצלן מכדילתרגם בראש שלך ולהבין.

אני השתמשתי בקטע במידות בריטיות כי זה מה שהופיע במאמר שאת תוכנו הבאתי. זה גם מה שכתוב בחוק הדלק המתחדש. אני לא הרגשתי חובה לתרגם, אני מסתדר די טוב גם עם מידות בריטיות. מבטיח להוסיף בעתיד תרגום בצד, לטובת העצלנים.

אשר פט אמר/ה...

יעקב, לא צריך להעלב. אין שום "רע" במידות האימפריאליות (אגב, אני מתלוצץ לגבי ה"אימפריאליזם", כמובן שזה רק שם של השיטה) אבל זוהי שיטה מיושנת, מסובכת וכו' וזה מעצבן כאשר אין הדדיות - בתקשורת האמריקאית תשמע לעיתים רחוקות בלבד מידות מטריות - הם מתרגמים, בעוד שבכל העולם משלימים עם עליונות המידות האמריקאיות ומשאירים את המידות שלהם.

אז אולי עדיף שעצלן אחד יתרגם את המידות בשביל לחסוך פעילות מוחית להרבה עצלנים שקוראים?:)

יעקב אמר/ה...

"לחסוך פעילות מוחית" ??
אנו שואפים לדרבן פעילות מוחית...

אשר פט אמר/ה...

"אנו שואפים לדרבן פעילות מוחית..."

יעקב, אתה נשמע כסטטיסת - מי זה "אנו" ומדוע יש "לדרבן פעילות מוחית"?

האין זה אתר ליברטריאני?

יעקב אמר/ה...

ליברטאנים הם רציונליים, כלומר הם מפעילים את הראש. הם חושבים לבד. אין השאיפה להגיש לך חומר לעוס לפי קו המפלגה. השאיפה היא לדרבן מחשבה.

מאידך אתה מייצג עצמך כאיש ה"קידמה" (כלומר המידות הבריטיות "מיושנות").
אני דווקא ריאקציונר... אני אוהב דברים מיושנים... לא מאמין ב"קידמה". אני לא שייך למחנה ה"מתקדם".