11 במאי 2016

עוד פשיטת רגל סולארית


חברת "יינגלי" (באידיש: יינגל'ה) – החברה הגדולה לייצור פאנלים סולאריים, מסין, נמצאת בקשיים כלכליים ועל סף פשיטת רגל. (Yingli Green Energy Holding Co., once the world’s biggest solar manufacturer).   יינגלי הפסידה כסף מאז 2011, והצליחה לשרוד רק הודות להזרקת כסף גדולה מבנק הפיתוח הממשלתי הסיני. היא אמרה שתתקשה בפירעון אג"ח בסך מעל 200 מיליון דולר שפירעונן ב 12 במאי.

איזה באסא! דווקא עכשיו, כשהפאנלים הסולאריים נעשו סופר זולים, והביקוש להם עומד להרקיע שחקים, הולכת יינגלי, היצרנית הכי גדולה, ופושטת את הרגל... זה מזכיר את הסיפור הידוע עם הסוס, שבעל העגלה נתן לו כול יום פחות חציר, כי ניסה להרגיל אותו לאכול פחות (כי החציר יקר). דווקא כאשר כבר התרגל ואכל כמעט כלום, דווקא אז הנפל והתפגר.

משהו מוזר קורה ליצרנים הסיניים. הם מייצרים, ומשתדלים למכור לוחות שמש בכול מחיר, גם במחיר הפסד. הם השקיעו ובנו מפעלי ענק רבים, וכושר הייצור עולה בהרבה על ביקוש. האבא הגדול (ממשלת סין ובנק הפיתוח שלה) יצילו אותם. הם "גדולים מכדי ליפול". הרווחיות אינה תנאי קיומי. פשיטות רגל סולאריות קודמות בסין: סאנטק, סאנטק, הנרג'י. אינני יודע אם חישובי העלות של פרופ' קית' המלומד מבוססים על עלות אמת או עלות "סינית".

היינגל'ה לא לבד, חברות האנרגיה הסולאריות הסיניות בחברה טובה. "סולר סיטי" (מארה"ב), של אלון מאסק, גם היא בדרך להתרסקות. דווקא עכשיו, כשלוחות השמש סוף, סוף נעשו זולים...
שימו לב גם לארץ של המכרז הזול האחרון – דובאי. המציעים מוכנים להסתכן בחוזה ל 28 שנים, כי הם סומכים על דובאי – אין סכנה שדובאי תפשוט את הרגל – בזכות הנפט. זה מזכיר עוד אמרה: קל להיות סוציאליסט טוב אם יש לך אבא עשיר שמקיים אותך. קל להיות חלוץ ירוק של שדות סולאריים, אם יש לך מספיק נפט בשביל לשלם עבור זה.

יעקב



תגובה 1:

יאיר שפי אמר/ה...

לפני 5 שנים חשדתי בסינים שהם מורידים מחירים ומציפים את השוק בפנלים במחירים שהולכים ויורדים כדי לסלק מהשוק את כל היצרנים שאין להם את אורך הנשימה הסיני. כאשר העולם יתמכר לאנרגיה מהשמש והם יהיו היצרנים היחידים - הם יעלו מחירים, ככל מונופול .
מסתבר שהם לא היו כאלה חזירים. אך בחלק הראשון של המשפט השני לא טעיתי: העולם התמכר ומדינת ישראל נסחפה גם כן בדת האקולוגית הפנאטית. הממשלה לא הפעילה שיקול דעת מינימאלי בעניין זה; הקישקעס של המתירקקים השפיעו עליהם.
ב- 27.10.2011 פרסמתי את "מגזין המיחזור 2011", שאורכו 30 דקות. הלינק אליו: https://www.youtube.com/watch?v=eYeKG_fov94 הסרטון השמיני בו הוא "אנרגיה חלופית - מתחדשת, ושריפת גזם" , שתי דקות וחצי - הלינק הישיר אליו: http://www.youtube.com/watch?v=dzxWqJr5at4 . אני אומר בו, בין השאר: "... אך כמו בכל חוקי המיחזור - החיפזון מהשטן. השמש סנוורה את מי שמחליטים בנושא. הפקת אנרגייה מהשמש יקרה פי 3 עד פי 4 מייצור חשמל מדלק פוסילי. אם ימתינו עוד מספר שנים, עלות ההפקה של אנרגיה סולארית תקטן בהרבה. וגם אם לא - לא נורא; יש מקורות מתחדשים רבים להפקת אנרגיה חלופית ובשפע: זבל, אשפה, גזם, אשפה ביתית רטובה, הפרשות של בעלי חיים, חלקים של בעלי חיים שאינם משמשים כמזון, גוויות של בעלי חיים, ...".