20 באוגוסט 2016

אנרגיה מתחדשת בבריטניה


ברבעון הראשון של השנה הפיקו בבריטניה 25% מהחשמל ממקורות מתחדשים. התפוקה הכוללת של חשמל ממקורות מתחדשים הייתה 23.3 טוט"ש – TWh – עלייה של 6.4% לעומת 2015, אך בשל צריכת חשמל גדולה יותר בתקופה זו, עלה חלקו של החשמל המתחדש, רק ב 2.3% לעומת חלקו בשנה הקודמת.
העלייה הגדולה ביותר הייתה בביו-מסה – שסיפקה 5.6 טוט"ש – קצת פחות מרבע מהכמות הכוללת. השמש סיפקה 1.3 טוט"ש (כ 5% מהמקורות המתחדשים) הרוח ביבשה 6.4 טוט"ש ורוח ימית 5.1 טוט"ש – יחד הרוח סיפקה 11.5 טוט"ש – בערך חצי מהמקורות המתחדשים ולכן כ 12.5% מהצריכה.

השמש סיפקה רק כ 1.25% (קצת יותר מאחוז) מהצריכה – וזה מובן – אין הרבה שמש בבריטניה, לא חשוב כמה לוחות יתקינו. הביומסה – פירושו שריפת עצים בתחנות כוח, שרובם מיובאים מארה"ב. השיגעון הזה של שריפת היערות בתור דלק לתחנות כוח הוא לא בר קיימה, לא ידידותי לסביבה, וזה פשע שחייב להפסק – זה לא מקור אנרגיה "ירוק" בכלל. הוא גם לא חוסך זיהום אוויר או פליטות פד"ח, זה טירוף נטו, שארגונים ירוקים רבים החלו להתנגד לו נמרצות. זה בוודאי לא "העתיד" של מקורות האנרגיה.

הרוח סיפקה 12.5% - זה המקור ה"ירוק" היחידי המעשי בבריטניה, שניתן להגדלה, אולי. בריטניה היא אחד המקומות הכי "מתקדמים" בהתקנת תחנות רוח, אלפי תחנות רוח פועלות בה – אבל אחוז ההספקה עדיין נמוך, כי הרוח מספקת מעט חשמל.

המקור שמשלים את התמונה של החשמל הירוק, שסיפק כ 25% מהחשמל הירוק, הם הסכרים ההידרואלקטריים שנבנו לפני עשרות שנים. אין במקור זה פוטנציאל או אפשרות לגידול, כי המקומות המתאימים כבר נוצלו.

בינתיים, בסקוטלנד, מתגאים (משוויצים) שהרוח סיפקה את כול החשמל במשך יממה שלמה. מזל שזה היה יום ראשון, יום בו הצריכה נמוכה אולי ב 50% לעומת יום חול (שבו עובדים המפעלים והמשרדים). ויש לזכור שמרבית טורבינות הרוח של כול בריטניה ממוקמות בסקוטלנד, מפני שזה האזור בו נושבות הכי הרבה רוחות. וגם לזכור שהטורבינות הוקמו בכסף של כול בריטניה, ונועדו לספק חשמל לכול בריטניה, אז העובדה שהן סיפקו כמות חשמל השווה לצריכה של סקוטלנד לבד, ביום ראשון, אין לה שום משמעות. אוכלוסיית סקוטלנד היא כ 10% מאוכלוסיית בריטניה.

בכול אופן – החשמל מהווה רק כ 40% מצריכת האנרגיה. 12.5% מהחשמל (שסופק על ידי הרוח) פירושו 5% מהאנרגיה. היעדים ה"יפים" של אספקת 50% מהאנרגיה ממקורות מתחדשים עד 2030 הם חלומות חסרי אחיזה במציאות.

יעקב

8 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

כרגיל אין לך מושג מה אתה סח

פרויקט הרוח הגדול בעולם נמצא בים באזור התמזה.

מפוטנציאל הרוח בבריטניה , רק בים , נוצל פחות מ- 1% ורמת המחירים עברה מזמן תחנות גז / פחם.

בשנים הקרובות תבנה בריטניה בים מגה פרויקטים נוספים במחירים שיהיו תחרותיים עם כל מקור ייצור אנרגיה קיים

אני מציע שקצת תקרא ותלמד ולא תביך את עצמך
http://cleantechnica.com/2016/08/23/uk-just-beginning-tap-vast-offshore-wind-resources/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+IM-cleantechnica+%28CleanTechnica%29

יעקב אמר/ה...

אתה מצטט אתר של תעמולה ירוקה חסרת שחר.

מחיר של תחנות רוח ימיות הוא פי 3 מתחנות רוח יבשתיות, כלומר - בערך - פי 6 מתחנות כוח פחמיות. ועדיין הרוח נושבת לא יותר מ אולי 1/3 מהזמן - כלומר אין לך בטחון באספקת האנרגיה ואתה חייב להחזיק תחנות כוח פחמיות בכושר ייצור של 100% כדי לספק חשמל כאשר הרוח לא נושבת (70% מהזמן).

כול נושא הרוח הוא אשלייה - ורמאות - יזמים מתעשרים מכסף סובסידיות ממשלתי, על חשבון הציבור - תוך ניצול ההיסטריה החממיסטית.

אנונימי אמר/ה...

אתה ממשיך בלי להבין עד הסוף את הנושא.

נכון שהעלות של טורבינה יבשתית זולה מימית, אך ימית נהנת מיותר רוח , יותר זמן. (כ - 33% מהזמן)

כמו בישראל, כאשר צריך להשקיע בתחנת פחם חדשה הכוללת טיפול בזיהום אוויר עפ"י תקנים מודרניים, העלות הסופית גבוהה מעלות ייצור חשמל בטורבינות בים.

הטיפול בנושא בטחון האנרגיבה מושג ע"י 3 גורמים:
1. תחנות גז שניתן להפעיל בקבועי זמן יחסית קצרים - עפי תחזית ייצור חשמל מתחדש וביקושים (רוח ניתנת לחיזוי)
2. אגירת אנרגיה (שימוש במתקנים קיימים (סכרים) - פשוט לשאוב מים ממאגרים שיבנו בתחתית הסכרים
3. טיפול בביקושים

סביב בריטניה אין מצב בו "הרוח אינה נושבת"

הכי חשוב - אין סובסידיה לחשמל מאוח בבריטניה.

בקשר לתחנות פחם - תבדוק כמה תחנות פחם נבנו בארה"ב בשנתיים האחרונות , למרות מחירי שפל של פחם. התשובה - 0. זה פשוט לא כדאי כלכלית.

אז תמשיך לדבר על פחם , אך ישראל בדרך להשבתת 1/3 מיכולת בייצור הפחמית שלה. מדוע? כי רק התקנת סולקנים לתחנה קיימת לא כדאית מול החלופה של בניית תחנות גז מודרניות

אנונימי אמר/ה...


רק הערה

עלות בניית התחנה אינה רלבנטית

החשוב הוא מחיר החשמל המיוצר.

מכיוון שהרוח היא בחינם, לטורבינות רוח אין עלות דלק והתפעול זול, מול תחנת פחם הצורכת פחם ועתירת כ"א

אתה פשוט טועה ומטעה כאשר אתה מתייחס למחיר הקמה של מתקן ולא לעלות הייצור הכוללת (עלות הקמה + דלק + תפעול)

כל המחקרים מראים בברור כי במקומות הנכונים - רוח זולה משמעותי מפחם וזאת מבלי להביא בחשבון השפעות בריאותיות על בני אדם (כן, אני יודע שאתה מוטרד מציפורים, אבל בני אדם יותר חשובים)

יעקב אמר/ה...

אתה מדקלם תעמולה ואינך מבין מה קורה.
הרוח בבריטניה מקבלת תעריפי הזנה מובטחים וקנייה מובטחת - כול מסובסדת - ועלות חשמל מהרוח למדינה הוא פי שלוש מעלות חשמל פחמי. זהו מחיר לכול קוט"ש שמיוצר מהרוח.

ללא סובסידיות לא היו מקימים שום תחנת רוח.

באשר לאגדה "תמיד הרוח נושבת בבריטניה" זו שטות מוחלטת. תסתכל על ייצור החשמל של תחנות הרוח, הנתונים מתפרסמים, זה לא עניין של ניחוש. יש זמנים שהייצור מהרוח הוא כמעט אפס.

גם הדיבוררים על אגירה הם שטות, כי כמות מתקני האגירה שקיימים (ושניתן לבנות) היא אפסית, והם לא מספיקים לכלום. ואם תוסיף את מחיר מתקן האגירה למחיר הרוח בכלל תגיע לשמים.

הרוח היא ברכה לבטלה - לא עוזרת בכלום. זו נהירה אחרי אופנה היסטרית.

אתה מדקלם תעמולה ירוקה מבלי לדעת מה קורה באמת בשטח. ולא קשה לדעת - הכול מתפרסם, רק אתרי תעמולה ירוקה מתעלמים מהנתונים.

אנונימי אמר/ה...

אתה מוכן לתמוך את דבריך באסמכתאות על השוק הבריטי - כמה עולה קוו"טש בתחנה פחמית?

יעקב אמר/ה...

הנה:
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/547969/DUKES_2016_FINAL.pdf

אנונימי אמר/ה...

אתה בכלל קראת את הדוח ?

אין בדוח מחירי ייצור, (אם ישנם - באיזה עמוד?) אך הנתונים מראים כי עידן הפחם בבריטניה (!) , שלה מאגרי פחם ענקיים מסתיים.

ב - 2015 , למרות גידול בייצור החשמל, נתח ייצור החשמל מפחם ירד מ 30% ל- 22$ והוחלף ברובו (66%) ע"י אנרגיות מתחדשות, היתר - רוח.

אתה כל העת מתבלבל בין "משק אנרגיה" - הכולל דלק לתחבורה ותעשיה , ל"משק ייצור חשמל" - המתמקד בחשמל בלבד.

בקיצור , יש לך תםיסת עולם מסויימת שפשוט מתנגשת עם המציאות כפי שבאה לידי ביטוי בכל הדוחות, המחקרים ותוצאות מכרזים ברחבי העולם.