28 באוקטובר 2020

תחנות כוח גרעיניות חדשות

משרד האנרגיה של ארה"ב הודיע על הענקת שני מענקים בסך 80 מיליון דולר כ"א, לשתי חברות לשם בניית אב-טיפוס של תחנת כוח גרעינית חדשה, קטנה ומודולרית.

החברה הראשונה היא טרהפאוור - TerraPower - שהוקמה ב 2008 על ידי ביל גייטס ותכננה סוג חדש ומהפכני של תחנת כוח גרעינית. נעשה תכנון הנדסי מאד מפורט והם מבטיחים תוצאות טובות - כעת יש צורך לגשת לבניית אב-טיפוס להוכחת הטכנולוגיה. טרהפאוור חברה לחברות הענקיות GE-Hitachi ו Bechtel - שתי חברות ענק וותיקות, מומחיות בתחנות כוח גרעיניות. מבטיחים להשלים את האב-טיפוס עד 2027, ומשרד האנרגיה האמריקאי מבטיח מענקים נוספים לפי התקדמות העבודה.

החברה השנייה היא X-energy    שנוסדה ב 2009 ופיתחה כור מסוג "חלוקי נחל ( pebble-bed) הוא קטן ומודולרי, בהספק כ 80 MW לעומת 700-1200 MW של הכורים הקיימים כיום. הוא מיועד לבניה בבתי חרושת והובלה בשלמות לאתר, בו יורכבו היחידות מתחת לפני האדמה. טביעת הרגל (השטח הדרוש) של הכור קטנה כמוסבר בציור.

מצב הכורים היום.

היום קיימות כ 442 תחנות כוח גרעיניות גדולות בעולם והן מספקות כ 10% מצריכת החשמל. הם נבנו החל משנות ה 1960 והינם, רובם, ישנים. הם גדולים, יקרים ומסורבלים. הם מעוררים התנגדות רבה וכול ארצות המערב (מלבד אנגליה) וגם יפן לא בונים יותר כורים, והכורים הפועלים כעת עומדים להיסגר במרוצת הזמן בשל התבלות, חוסר כדאיות כלכלית והתנגדות ציבורית. 54 כורים חדשים נמצאים כעת בבנייה בסין, הודו, רוסיה, קוריאה וכמה ארצות "מתפתחות" אחרות. (אחד נפתח לאחרונה באיחוד האמירויות ושנים נמצאים בבנייה בטורקיה). החברות שבונות כורים - כרגע - הן מרוסיה, סין ודרום קוריאה. כאמור - בארצות המערב המפותחות חדלו לבנות כורים. במערב - בארצות המפותחות - הגרעין הוא סוס מת. במזרח - סוס שעוד לא נולד (עוד לא הגיע להיקפים גדולים).

הגרעין הוא המקור היחיד, הידוע היום, שמסוגל לייצר אנרגיה בכמויות הדרושות לאנושות - מלבד האנרגיה הפוסילית (נפט פחם וגז) שמספקת 85% מצרכינו. יש להניח ולקוות שבעתיד יפתחו כורים חדשים, זולים, בטוחים ונוחים לשימוש. המענק של משרד האנרגיה האמריקאי הוא צעד בכיוון זה.  כבר עשרות שנים (החל מ 1950) פותחו והוצעו עשרות דגמים של כורים גרעיניים ואף נבנו עשרות אבי-טיפוס מחקריים. הדור הנוכחי של כורים גדולים "סיפק את הסחורה" (יצר חשמל בכמויות גדולות) אבל הוא מתיישן וגוסס ואנו זקוקים לדורות חדשים.

עוד הרבה מים יזרמו בירדן עד שהכורים החדשים יגיעו לבגרות ויכנסו לייצור המוני ולהספקה של נתח חשוב באספקת האנרגיה. הרבה בעיות טכניות עלולות לצוץ, ובכלל לא בטוח שהתכנונים הנהדרים על הנייר יהפכו לכור מעשי. האנרגיה הגרעינית איננה פתרון לטווח קרוב… למרות התועלת הרבה שהדור הראשון כבר הביא.

דבר אחד בטוח: פתרון האנרגיה האופנתי היום, שבו השקיעה האנושות כ 2,000 מיליארד דולר ב 7 השנים האחרונות - שמש ורוח - הוא תקוות שווא. הברזלים האינרטיים האלה (לוחות שמש וטורבינות רוח) מייצרים מעט מאד חשמל. במקום לשפוך כסף לריק במשהו שחוסר התועלת שבו מוכחת, היה יותר כדאי להאיץ את המחקר והפיתוח של כורים גרעיניים חדשים - למרות שהכורים אינם פתרון לטווח קצר, ואינם פתרון בטוח עדיין.

יעקב

 

  

אין תגובות: