14 באוקטובר 2020

התחממות או התקררות למה האנושות צריכה לקוות?

פרופ. מיכה קליין

יש מאבק פוליטי ואינטלקטואלי נרחב על פני כדור הארץ בין המזהירים בפני התחממות אקלים לבין אלה הדוגלים במציאות האקלימית. שני הצדדים נאבקים על עתידה של האנושות בעוצמה הולכת וגוברת. בצד האחד נמצאים אנשי אזעקת האקלים המאמינים כי פעילות אנושית היא הגורמת לשינויים באקלים, ולכן שליטה בגורמי השינויי האנושיים יכולה לשנות את המגמה בכיוון הרצוי לדעתם.  בצד שני נמצאים אלה הסוברים כי תהליכים טבעיים, שעיקרם קשור לפעילות השמש, הם המשפעים על שינויי האקלים ולכן אין לפעילות האדם כל השפעה על השינוי, ואולי השפעה מינורית.

רבים מאד כותבים על ההתחממות הגלובלית כאסון קטסטרופי המאיים על האנושות.

השאלה שחייבת להישאל היא האם ההיסטוריה האנושית של אלפי השנים האחרונות מלמדת אותנו על פריחה או נסיגה בזמנים בהם היתה הטמפרטורה יותר גבוהה או יותר נמוכה בעבר?.

הקלימטולוג הבריטי   (1982)  LAMB היה מהראשונים לנתח מהלכים היסטוריים בכלים אקלימיים. הממצאים שלו כמו של חוקרים רבים אחריו הם, כי בכל עת בה היו טמפרטורות גבוהות האנושות פרחה ואילו זמנים קרים הביאו לדעיכה בפריחה האנושית.

התקופות החמות נקראות בלשון ההיסטוריונים "תקופות האופטימום", זאת אומרת תקופה בה מתקיימים תנאי חיים אידיאליים.

איור 1 מציג את הגרף ששורטט על ידי הריס ומאן, ובו מידע רב על הגורמים לשינויי האקלים ב-4500 השנה.

איור 2 הוא הצגה של אותם כותבים את הגרף בצורה הפשטנית יותר.  

( לפחות 78 שינויי טמפרטורה חשובים ב-4500 השנים האחרונות כולל 2 מאז שנות ה-70)

איור 1. השתנות הטמפרטורה ב-4500 השנים האחרונות. וציון אירועים היסטוריים ואירועים גיאולוגיים שהתרחשו. הגרף הוא מוכלל ביותר שכן עורכיו מציינים כי בתקופת זו היו 78 מעברים מאקלים קר לחם ולהיפך, אך בהכללת השרטוט מציגים רק 12 תקופות.  המשרעת המירבית היה כ-3 מעלות  צלסיוס. (ציון ערכי הטמפרטורה בצידי הגרף , תוספת שלי).

איור 2. הפשטה של איור 1.

שני פרקי הזמן הקרובים לימינו ידועים בשמות "תקופת הקרח הקטנה" ו"ימי הביניים החמים". איור 3 מציג את התוצאות לאנושות באירופה בתקופות אלה.


איור 3. מה בפועל קרה בתקופת הקרח הקטנה ובתקופת ימי הביניים החמה.

בהבנה של הההיסטוריה,נשאלת כמובן השאלה מה עומד בפני כל המתריעים על התחממות גלובלית באומרם כי אנו בדרך לקטסטרופה.

האם יש מודל החוזה התקררות קרובה?

השינוי האחר שיכול להתרחש הוא שהעולם הולך לקראת התקררות. אפשרות זו מקובלת על רבים מהסוברים כי לאנרגיה סולרית יש השפעה רבה על שינויי האקלים, שכן התחזית מראה שבעשרות השנים הקרובות 2020-2050 העולם צפוי לתקופת קור. (תקופת קרח קטנה).

איור 4 מציג את הפעילות של סערות שמש מהמאה ה-15 וכן תחזית לתוך המאה הנוכחית. ניתן לראות בתחזית זו כי אנו לקראת תקופת קרח קטנה.

 

איור 4. פעילות השמש ב-400 השנים האחרונות. בגרף יש גם תחזית עד בערך לשנת 2150 .ניתן לראות את תקופת הקרח הקטנה הקרבה.

מחזור פעילות השמש הידוע הוא בן 11 שנה. במחזורים האחרונים נמדדה ירידה בפעילות השמש איור 5.

איור 5. מחזור של פעילות שמש הוא של כ-11 שנה. האיור מציג את הפעילות של ארבעת המחזורים האחרונים וניתן לראות כיצד הפעילות יורדת ממחזור למחזור.

בנוסף למחזור זה של 11 שנה יש לפעילות השמש גם מחזור ארוך יותר של כמה מאות שנים שלאורכו משתנה האמפליטודה של השינויים במחזורים הקצרים, איור 5. גם בהצגה זו ניתן בבירור לראות כי אנו ממש בפתחה של תקופה קרה בה גם פעילות השמש נמוכה וגם האמפליטודה (המשרעת) בין המחזורים קטנה.

איור 6. מחזורי פעילות השמש.  ניתן לראות כי אנו מתקרבים לזמן שבו אמפליטודת השינויים תהיה קטנה אף מזו שהיתה בזמן המונדר מינימום לפני כ-300 שנה.

בעבר תקופה של שינוי אקלימי הביאה להרס שכן בני אדם לא מצאו דרך להתמודדות עם השינוי, כפי שכותב Dr. Jason Ur, Harvard University             

When we excavate the remains of past civilizations, we rarely find any evidence that they made any attempts to adapt in the face of a changing climate. I view this inflexibility as the real reason for collapse.

על בסיס ההיסטוריה אין כל ספק שמצב של התקררות גרוע הרבה יותר לאנושות, התמותה תגבר, היבולים יקטנו, הרעב יגבר.

למרות האפשרות שהעולם הולך לקראת התקררות הרשת מלאה במאמרים וכתבות על מה יקרה לעולם במידה של עליית טמפרטורה, בעיקר שיעורי תמותה עקב עליה בטמפרטורה. לעומת זאת קשה לאתר מאמר או כתבה אחת המנסה להעריך מה יקרה לשיעורי התמותה בעולם במידה של התקררות.

מקור:

Hubert Lamb 1982 Climate, history, and the modern world. Methuen 387 pp.

 

3 תגובות:

יעקב אמר/ה...

גם היום, כמו תמיד, מתים הרבה יותר אנשים בחורף מאשר בקיץ.
גם ספציפית - מתים יותר אנשים מקור מאשר מחום (כסיבה ישירה).
וגם - הארצות המיושבות ביותר, הצפופות ביותר הן הארצות החמות ולא הקרות. בני האדם, והחיות, והצמחים - מתפתחים הכי טוב בארצות חמות. ואם במקומות מסוימים יהיה חם מדי בעתיד (אולי בגלל ההתחממות) - הרי יש שפע מקומות שבהם קצת יותר חום יתקבל בברכה, ובהם יוכלו הנמלטים מחום להתיישב. עתודות האדמה הבלתי מיושבת נמצאות כולן בארצות קרות.
בינתיים, עד היום, התנועה היא תמיד מארצות קרות לחמות ולא להיפך.

ביולוג ירושלמי אמר/ה...

שאלות מעניינות וחשובות ומידע מעניין.
תודה לך פרופ' קליין.

Unknown אמר/ה...

תמיד מעניין