10 ביוני 2010

שינויי הטמפרטורות לפי האנסן.

ד"ר ג'יימס האנסן, מה GISS, מפרסם מחקר חדש (pdf) על שינויי הטמפרטורה הגלובאליים. סיכום קצר:
"מסקנתנו היא שהטמפרטורה הגלובאלית המשיכה לעלות במהירות בעשור האחרון, למרות תנודות גדולות בין השנים בגלל מחזורי אל-ניניו – לה ניניה. טמפרטורות שיא ביחס לתקופה של מדידות מכשירים (מאז 1880) נרשמו ב 2010. אפשרי ש 2010 תהיה השנה החמה ביותר מאז תחילת המדידות."

קראו את המחקר והתרשמו. אני לא מתיימר לבדוק אותו ממש, אבל אני רוצה להעיר מספר הערות שוליים שלי.

ראשית הערה עקרונית: אני לא מאמין שיטת החישוב הזאת של ממוצעים עולמיים יש לה איזושהי משמעות. מדובר באיסוף של עשרות או מאות אלפים של נתונים, על פני עשרות שנים באמצעות עשרות סוגים של מכשירים ושיטות, במאות ארצות, וביצוע עשרות או מאות התאמות ושינויים, וחישובים שונים, בשיטות מתמטיות וסטטיסטיות. ולבסוף מתיימרים להגיע למספר אחד, ברמת דיוק של מאיות או עשיריות של מעלה, המייצג את ההתחממות הגלובאלית השנתית. אני לא מאמין בזה. יותר מדי מספרים, יותר מדי הנחות, יותר מדי קירובים, יותר מדי ניחושים, יותר מדי התאמות יש בכול הדרך הזו. זה הכול משחק במספרים, שאיני חושב שיש לו איזושהי משמעות מעשית או מדעית.

בכול אופן – האנסן מסכם שההתחממות נמשכת בקצב ה"מהיר" הרגיל, מאז שנות ה 1970, קצב של 0.15-0.20 מעלה לעשור (כלומר 1.5 עד 2.0 מעלות למאה). מ 1900 עד 2009 עלו הטמפרטורות העולמיות בכ 0.65 מעלות... כלומר: זה לא קצב "מואץ", ולא "גרוע יותר מאשר חשבנו" כמו שטוענים הרבה חממיסטים. אותם הזיונים חוזרים (feedbaks) – שהיו אמורים להאיץ את קצב ההתחממות לא נצפו עדיין.

לדעת האנסן, הטענות הנשמעות בציבור כאילו לא הייתה התחממות משמעותית בשנים האחרונות או כאילו הואט קצב ההתחממות, אינן נכונות. בכך הוא חולק על פיל ג'ונס, בעל ה HadCRUTEMP, שהודה שלא הייתה התחממות משמעותית מבחינה סטטיסטית ב 15 השנים האחרונות. זה מראה, אולי, שעם מניפולציה זו או אחרת של אותם נתונים אפשר להגיע לכול מסקנה.

הערות נוספות על נקודות במחקר זה אביא בהמשך.
יעקב

תגובה 1:

איל אמר/ה...

יש רק דרך אחת לבדוק מגמה:
בדיקה לאורך זמן של תחנות ספציפיות (הממוקמות באופן נכון!!!).
כל דרך אחרת, המחייבת "התאמות", "עידכונים" ושאר בוקי סריקי אינה שווה כלום ואינה אומרת כלום. סתם תרגיל בסטטיסטיקה (וההוכחה הטובה ביותר היא ההתאמות שנעשות בקוטב הצפוני על פי תחנות הנמצאות אלפי קילומטרים ממנו).
בנוסף: אין דבר כזה "טמפרטורה עולמית".
מכיוון שהאקלים הוא חיה דינמית, ובכל מקום על כדור הארץ יש תנאי אקלים שונים ולכן גם טמפרטורה שונה ומשרע טמפרטורה שונה, אין שום טעם להשתמש בממוצע, כי הוא פשוט לא רלוונטי.
שוב, איני רואה כל טעם במדידות הללו, אלא רק בבדיקת המגמות.