4 בדצמבר 2011

מדיבורים הזויים לבזבוזים ממשיים.


כבר כתבנו על רצונו העז של ראש ממשלתנו, בנימין נתניהו, להציל את האנושות מפגעי הנפט. בהשפעת יועצו לענייני כלכלה, פרופ' יוג'ין קנדל, הוא אמר:

"בימים אלה אנחנו פועלים לרכז מוחות בכירים בישראל באמצעות ראש המועצה הכלכלית-חברתית פרופסור יוג'ין קנדל, כדי שבתוך 10 שנים נוכל להציע לעולם חלופות לנפט", אמר נתניהו.

עכשיו הולכים לתרגם דיבורים הזויים לבזבוז כסף ממשי ביותר.
המדען הראשי הוציא בקשה לציבור RFI להציע מחקרים במגמה לחפש תחליפי נפט.

בקיץ 2011 אישרה הממשלה השקעה של 1.5 מיליארד שקל לעשר שנים לתחום, על בסיס עבודה שהוכנה במועצה הלאומית לכלכלה. לשכת המדען תקבל כמחצית מהסכום לעידוד השקעות פרטיות בפיתוח תחליפי אנרגיה לתחבורה.

לא שהמטרה אינה ראויה. לא שלא רצוי להמציא תחליפי נפט. כולם יודעים שכדאי להמציא תחליפי נפט, ומי שימציא יתעשר באופן מיידי. כול מי שיש לו יד ורגל במחקר מחפש תחליפי נפט, בארץ ובעולם. כול יזם ומשקיע הון סיכון בעולם מחפש בנרות מחקרים כאלה להשקיע בהם. יש לתת לכול גורמי המחקר בארץ ובעולם להמשיך בחיפושיהם הברוכים.
אך – מה יכול נתניהו ו"המדען הראשי" לתרום למאמץ? הוא יכול לשרוף 1.5 מיליארד שקל, כסף ציבורי לריק. אין שום צורך בהתערבותו של המדען הראשי (ואין שום צורך במדען הראשי בכלל). אל תסתנוורו מה"חזון" של נתניהו על עולם ללא נפט – הסיכוי הוא שהתוצאה של המחקרים הממומנים של ידי המדען הראשי (וגם של אחרים) תהיה מחקר ללא תוצאות, ושריפת כסף לריק.
הממשלה אינה קרן הון סיכון ואסור לה לבזבז את משאבינו (מיסינו) בהימורים על המצאות שאולי מישהו ימציא, ראויות ככול שתיהנה. אם תחליפי הנפט יקרים לליבו של נתניהו – שיגייס כספים מטייקונים, שיקים קרן הון סיכון, של משקיעים שרוצים לסכן את ההון הפרטי שלהם. שלא יסכן את כספי משלם המיסים הישראלי. היותו ראש הממשלה אינו נותן לו סמכות להוציא כסף ציבורי על תחביבים לו, גם לא תחביבים ירוקים.
יעקב


9 תגובות:

nil אמר/ה...

מיליארד וחצי זה סכום אפסי ביחס לרווח הפוטנציאלי, ואני לא מדבר רק על רווח כלכלי.
מלבד זאת, לא מדובר במענקים אלא בהשקעות בחברות שמראות פוטנציאל להצליח.
לפני שאתה מבקר כדאי לך לבדוק מה ניסיון העבר מלמד על השקעות המדען הראשי בסטארטאפים שכאלה.

יעקב אמר/ה...

גם קניית כרטיס הגרלה של מפעל הפיס עולה סכום כסף אפסי, מה זה 4 או 6 ש"ח, (אינני יודע כמה עולה) - לעומת הסיכוי לזכות ב 10 מיליון ?

לא, התקציב של מדינת ישראל, כספי המיסים שלנו, אינם מיועדים לעשיית עסקים, או ל venture capital - הם מיועדים למימון שירותי המדינה - בטחון, בריאות חינוך וכדומה.
אין מהמרים על כספי המיסים.
והנסיון מראה בבירור שמרבית המענקים של המדען הראשי יורדים לטמיון, כמו מרבית הכספים שהממשלה משקיעה מדי פעם בעסק זה או אחר.

אנונימי אמר/ה...

מר יעקב ציון
חבל שאתה לא יודע שתקציבי המדינה שלנו מיועדים לתשלום חוב פנימי לבנק ישראל ותשלום על ריבית של החוב ולא לשום דבר אחר
פקח את עינייך השקעה במדע היא לא שריפת כסף לשווא להבדיל מתשלום ריבית פנימית לבנק ישראל

יעקב אמר/ה...

השקעה במדע זה דבר נהדר, מי שיכול ורוצה, בהחלט צריך להשקיע במדע. הוא גם לא צריך את הרשות שלי או של הממשלה.
אבל המדינה משתמשת בכסף שלי. אם אני ארצה להשקיע במדע, אשקיע בעצמי, תודה. אבל אם אני לא מעוניין, אני לא רוצה שיקחו ממני כסף בכוח, ה"חכמים" שיודעים יותר טוב ממני מה כדאי לעשות בכספי ובמה להשקיע.
השקעה בחיפוש פתרונות מדעיים היא הימור - לפעמים זה מצליח בגדול, ולרוב לא מצליח. אני לא רוצה שהמדינה תהמר בשבילי בכספי.
באשר למדען הראשי - כול ההשקעות שלו במדע יורדות לטמיון. שאם לא כן - הוא היה משקיע פרטי ולר פקיד ממשלתי. הפקידים (המדען הראשי) מעבירים את הכסף ל"חוקרים" מקורבים ומקושרים פוליטית ולא למחקר של ממש.

הנה - המדינה צריכה להוסיף עכשיו למתמחים בבתי חולים 150 מיליון שקל לשנה. זה צריך לשלם. אבל 150 מיליון להמר על מחקר ? על מחקר לא דחוף בכלל?
ולמה דווקא על חיפוש תחליפי נפט? חסר נושאים למחקר? שיחפשו תרופות למחלות חשוכות מרפא. (גם לא באמצעות הממשלה!).

נושא תחליפי נפט זו קפריזה פרטית של פרופ' יוג'ין קנדל. זה הקנדל שהציע שישראל תשקיע בפיתוח הכלכלה באפריקה כדי להקטין את מספר המסתננים לארץ. האיש הזוי.

אנונימי אמר/ה...

ככה לא משקיעים במדע,
ככה ממציאים משרות ריקות מתוכן,דואגים לג'ובים ולבעלי אינטרסים כלכליים.

להשקיע במדע זה לבנות מעבדות מחקר,
להשקיע בסטודנטים מבריקים,לשפר את החינוך הציבורי ולהוביל לנוער שוחר מדע לא נוער שוחר סלבס.

איל אמר/ה...

הייתי משקיע דווקא בשני תחומים:
היתוך "קר" וטכנולוגיית מימן (בדגש על ייצור המימן בעלויות נמוכות).
לשני התחומים הללו פוטנציאל אנרגטי להחליף את הנפט.
אגב, אם כבר שמש, בזמנו היו לסופרי מד"ב רעיונות גדולים, כגון חוות שמש בחלל המשדרות קרן אנרגית מיקרוגל לתחנות קליטה על כדור הארץ.
יעקב, אתה יכול להמשיך מכאן...

יעקב אמר/ה...

עכשיו תאר לך שיש סטייה קטנה בקרן האנרגיה המרוכזת, והיא פוגעת במקום אחר...
אני לא חזק במדע בדיוני.
באשר לטכנולוגיות שראוי להשקיע בהן - מי אני שאגיד ? כול מי שרוצה להשקיע יבחר במה להשקיע. (אכתוב בקרוב קטע על ביל גייטס והשקעותיו בתחום האנרגיה)
על המדינה להמנע מלהשקיע במחקרים ספציפיים.
אני מוכן שתשקיע בשיפור החינוך הטכנולוגי והמדעי ודירבון ילדים וסטודנטים מוכשרים.
אבל אל לה לבחור הטכנולוגיה ולהשקיע בה.

Tomer Iserovitch אמר/ה...

היתוך קר בתיאוריה איננה "קרן" אלה אם כן תמצא דרך לרכז את האנרגייה כקרן אלה פיזור של אנרגייה ,בדומה להיתוך גרעיני.

אנרגייה מימן המבוססת על תאי דלק היא לא יעילה ויקרה.
עלות הפקת הגז (מהים לדוגמא בהידרוליזה) גדולה מהתמורה שניתנת בין אם בתאי הדלק הלא יעילים ובין אם במנוע בעירה פנימי (כמו ברקטות של נאסה שעושות שימוש בחמצן ומימן לתערובת מאוד אנרגטית).

יעקב אמר/ה...

"הקרן" היא קרן אנרגיה שמופקת בעזרת מראות בחלל, ומועברת לכדור הארץ בעזרת קרן אנרגיה מרוכזת. הצעה זו היא עדיין בתחום המדע הבדיוני, וגם ככה, לא חסרות בעיות איתה.