12 בספטמבר 2012

סיקור מכנס כלכליסט: אז כמה עולה לנו דחיית אספקת הגז?

אתמול ביקרתי בכנס כלכליסט ותיעדתי את המושב העוסק בנושאי אנרגיה. ניסיתי לאמוד את הנזקים למשק החשמל כתוצאה מן העיכובים שהערימו המשרד להגנת הסביבה והשר ארדן בשילוב עם התנועות הירוקות על תהליך החיבור של צינור גז צפוני ואספקת גז  ישראלי למשק, נזקים אלו הועצמו כתוצאה ממניעת הקמת תחנה פחמית יעילה שהיתה מסוגלת להעניק גיבוי זול ונקי יותר מן הדלקים אותם אנו נאלצים לשרוף החל משנת 2011 (עם ניתוק הגז המצרי). 

מלבד הנזקים לאיכות האוויר שנגרמו כתוצאה משרפת דלקים מזהמים נגרם נזק כלכלי ברור ומיידי כתוצאה ממחיר הדלקים הגבוה ומשבר מתמשך ומסוכן הנובע מחוסר הרזרבות של חברת החשמל. 

יו"ר חברת החשמל: "משבר האנרגיה של משק החשמל הינו החמור ביותר שהיה מאז ומעולם"

האלוף (מיל) יפתח רון טל, יו"ר חברת חשמל תאר את מצבו המשברי של משק החשמל, להערכתו: "משבר האנרגיה של משק החשמל הינו החמור ביותר שהיה מאז ומעולם"... כאשר ישראל מתנהלת ללא רזרבות, ההתנהלות היא ברמת רזרבות העומדת סביב ה-5% כאשר הרזרבות המקובלות הן בסביבות 20%.

בנוסף מתרחש מתחת לאפינו משבר קשה של פריצת תקציב חברת החשמל שהיה מיועד לעמוד על 11 מיליארד שקלים שהוקצבו לרכישת גז, תקציב זה צמח ל-23.3 מיליארד ש"ח למימון דלקים חלופיים ויקרים יותר.
סכום זה אינו מכוסה על ידי העליה בסך של כ-25% בתעריפי החשמל שחלו מאז 2011 כאשר להערכת רון טל היה צורך להעלות תעריפים בכ-47%.

הנה קטע מדברי רון טל:



רון טל "משבח" את גלעד ארדן שהתיר לשרוף דלקים מזהמים על מנת למנוע השבתה של תחנות כוח ומטיב להתעלם מ"תרומתו" של ארדן לתמרון שוק החשמל למצב הביש בו הוא נמצא. ולרמות הזיהום הגבוהות הנובעות ממצב זה.

אם חשבתם שזה כל הסיפור, אז הנה החדשות: דלקים לא מגיעים כבמטה קסם לתחנות הכוח.

על מנת להוביל את הדלקים בכמויות המוגדלות נדרשה הקמה של מערכת תשתית עצומת מימדים שכללה הרחבת צינורות ויכולת קיבולת בהשקעות שהגיעו, בנתיים, למעל 160 מיליון ש"ח.

אם מישהו חשב שהוא "מציל את הסביבה" בכך שמנע הקמת כניסות של צנרת הגז בצפון הארץ הרי שהמציאות מלמדת שהתחליף הוא צנרת הובלת דלקים מוגדלת ומתקני אגירה לדלקים בקנה מידה חסר תקדים.

הנה המפה הסכמטית של תהליך שידורגי מערכת הובלת הדלקים שנדרשה על מנת למנוע השבתת תחנות אתרים שונים ומפעלים:

את המצב סיכם בשיחה אישית עימי מנכ"ל דלק קידוחים, יוסי אבו:






סיקור הוידאו המלא של המושב זמין לתורמים לבלוג.  

בועז

7 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

תגידו, מה עם איזו סקירה על החדש של הנסן ב-PNAS:
http://www.pnas.org/content/early/2012/07/30/1205276109.full.pdf+html?with-ds=yes

זה הפך להיות להיט בשבועות האחרונים בעיתונות.

יעקב אמר/ה...

סיפרנו על "מחקר" התעמולה של האנסן מיד כאשר התפרסם. ראה הקטע בנושא כאן:
http://www.green-logic.info/2012/08/blog-post_8.html

דרור אמר/ה...

מעניין, אולי כעת תכתבו גם כמה עולה הזיהום? כי נחמד שאתם "מגלים" שיש עלות לזיהום.

בוא נספר לכם וליו"ר חברת החשמל משהו. מי שלא מתכונן בערב שבת. אוכל אותה בשבת. ככה זה, מי שלא מתכנן לטווח ארוך, נניח 50 שנה קדימה, מקבל כל מיני "הפתעות". אז בישראל כמו בישראל אין תוכנית אנרגיה ארוכת טווח, וגם אין תכנון של התשתיות האחרות כמו מים (כעת סוסוף הכינו תוכנית אבל היא מניח שאנרגיה היא לא בעיה...) ותשתיות תחבורה ועוד.

כמו שכתבתם " דלקים לא מגיעים כבמטה קסם לתחנות הכוח."
נכון מאד, ולכן "משבר האנרגיה של משק החשמל הינו החמור ביותר שהיה מאז ומעולם" זה רק הספתח למה שיהיה לנו , כי יש המון פראקינג אבל במקביל הגז , הפחם והנפט הופכים קשים יותר להפקה, והאוכלוסיה גדלה והכלכלה הקפיטליסטית רוצה להמשיך ולמכור עוד.

אבל אנחנו אמרנו את זה בשנות ה-70 ואתם אמרתם שהכל יהיה בסדר והשוק יסדר את הכל. אז בהצלחה.

Anochi אמר/ה...

דרור, הפוך הפוך...
מה הקשר בין הנבואות של התנועות הירוקות לבין כשלי תכנון?
דווקא נבואות ההפחדה המלתוסיאניות שקידמו מדיניות הרסנית כמו סבסוד ביו-דלק, איסור שימוש ב-DDT, סיבסוד אנרגיות מתחדשות כיום הם אלו שהובילו ומובילות לבזבוז משאבים וטרגדיות אנושיות.
השוק החופשי דווקא מגיב היטב ומעורר השראה והערכה כשהוא מאפשר לנו יותר אנרגיה ויותר שגשוג למרות ההתקפות הללו.
ואגב, כשלי התכנון הישראלים נובעים בעיקר משום שאין כאן שוק חופשי.

Assaf אמר/ה...

די, בואו נתקדם. לפי יוסי אבו, מבחינת פוטנציאל, אנחנו נהיה מסוגלים לראות הזרמת גז כבר ב-2019. מה עם התשתיות? האם פרקטית אנחנו מוכנים לכך? אני מקווה שלא נתמהמה וברגע שהדבר יהיה מוכן לצאת לפועל, כולנו נוכל להנות מהגז.

מרגלית אמר/ה...

ייצור חשמל מגז טבעי הוא תהליך מזהם בכ-50% פחות מייצור מסורתי. לראייה ניתן לראות איך התהליך עובד בארה"ב, שם תושבים מחוברים לגז טבעי בצנרת מרושתת ואף משתמשים בו כגז בישול והדבר עובד באופן נפלא. המון יתרונות גלומים בגז הטבעי ורק בעזרת רגולציה ופיקוח ניתן יהיה להגיע לסטטוס הנוכחי במדינות כמו ארה"ב.כולי תקווה שעם חיבור אסדת הגז לוויתן לתשתיות הארציות נוכל להתקדם לכיוון המטרה הנפלאה הזו

מיטי אמר/ה...

סוף סוף, הגיע הזמן שנחליף את מקור האנרגיה העיקרי שלנו מפחם ושלל דלקים מזהמים לגז טבעי. הגיע הזמן לסגור את הסיפור ולהתחבר ללוויתן ולהפסיק לתת יד לתעשיית הנפט