1 במאי 2013

הביו-דלק גורם לרעב.




גאווה מקומית - שורפים מזון (תמונה: ויקיפדיה)

כמות המזון שנשרפת כדלק בארצות העשירות מספיקה כדי לחלץ מרעב את מחצית מרעבי העולם. כך קובע דו"ח של ארגון הצדקה אקשן-אייד ActionAid הנלחם נגד הרעב בעולם.
המדינות העשירות משתמשות כעת בכ 9 מיליארד ליטר של ביו-דלק בשנה, המופק מתוצרת חקלאית כמו תירס. הארגון חישב שבכמות התוצרת החקלאית הזו ניתן היה להזין 441 מיליון מתוך כ 870 מיליון אנשים בעולם הסובלים מרעב ותת תזונה.

הדוח מצא שכ 6 מיליון הקטארים של אדמה חקלאית, באפריקה שמדרום לקו המשווה, נרכשו על ידי חברות אירופאיות, לצורך גידול צמחי ביו-דלק. יש 98 פרויקטים של חוות לגידול צמחי ביו-דלק באפריקה, בבעלות אירופאית.

היועץ של הארגון שואל: "האם זה מוצדק שאנו משתמשים במזון כדלק במכוניות בעוד אחד מכול 8 אנשים בעולם רעב? אם המדינות העשירות מתכוונות ברצינות להיאבק ברעב בעולם, הן צריכות קודם כול לטפל בבעיית הביו-דלק. החוקים שלהם יצרו ביקוש לסוג הגרוע ביותר של הביו-דלק – שמיוצר מתוצרת חקלאית כתחליף למזון."

החוקים האירופיים והאמריקאיים המחייבים שימוש בביו-דלק יוצרים ביקוש מלאכותי לחומר דלק זה המופק מצמחי מזון. כיום היקף השימוש בביו-דלק הוא כ 4-5% מצריכת הדלק, אבל החוקים מחייבים שימוש ב 10% ביו-דלק עד 2020, כלומר – להכפלת השימוש בביו-דלק – שהוא שווה ערך להשמדת מזון.

ממשיך דובר הארגון: "מעשה שכוונתו, תחילה, אולי הייתה טובה: לעשות את הדלק שלנו "ירוק" יותר, הפך למעשה לאסון מבחינת הרעב בעולם. הוא גרם להעברת אדמה הנחוצה לחקלאות לגידול גידולי דלק. ובנוסף לכול – מרבית הביו-דלק אינו חוסך פליטות פד"ח (כמו שחשבו תחילה) אלא מגביר אותן." כלומר – הביו-דלק יוצר גם זיהום וגם רעב...

באתר זה תוכלו לחתום על עצומה נגד הביו-דלק.
מאמרים קודמים שלנו על האיוולת הזאת יש כאן, כאן, כאן וכאן.

לקח נוסף הוא – עד כמה קשה לתקן מדיניות שגויה. היום כולם, כולל הירוקים, מודים שהביו-דלק הוא שגיאה. בכול זאת אין משנים את החוקים. היה צריך, לפחות, להקפיא (לבטל את המשך העלייה) את המנדטים על כמות הביו-דלק שחייבים מהול בדלק בשנים הבאות.

יעקב






תגובה 1:

משה אמר/ה...

יעקב,

בעיית הרעב בעולם אינה קשורה לשם דבר חוץ משחיתות.

היכן שיש שחיתות - יש רעב - לא חשוב כמה סיוע ישלח לשם - הוא נבזז

דווקא מחירי סחורות יותר גבוהים יאפשרו לחקלאים מהעולם השלישי ריווחיות טובנ יותר שתעודד אותם להשקיע בדשנים ובמיכון - ובכך להפיק הרבה יותר מהאדמה - שאין בה כל חוסר, הכל סתם הפחדות.