7 ביוני 2014

עוד קמפיין הפחדה של גרינפיס - ישראל טובחת בפרא הבריזלאי

(פוסט אורח של בעל הבלוג את"א)
הידעתם שישראל היא המדינה השנייה בעולם בצריכה של עץ שמקורו ביערות האמזונאס? זוהי תמצית  האינפורמציה שנקדחת בקמפיין האגרסיבי האחרון של גרינפיס. ישראלים רעים ותרבות הצריכה שלהם טובחים בפרא הברזילאי (ההאנשה במקור) – לא תעשו משהו בנידון?!
אז אזוּר אומץ ופנוי להשאה תחבתי את ראשי לעומק הקורה הירקרקה הזה (הכל אדום פה בפנים) בנסיון לברר מי נגד מי ולמה. הדבר הראשון שקל לשים אליו לב בעמוד הפייסבוק של גרינפיס, מרכז פעילות מרכזי של הארגון, הוא העומס. הפוסטים מועלים בקצב לא מבוטל עם זהות תמטית ופרסומית אך מבלי שהטענות שבגוף הטקסט ייתישרו עם הפרסומים או אפילו עם עצמן. ההתנהלות של גרינפיס מול הציבור (אוהב או אויב) מדמה בירוקרטיה מזרח אירופאית לא מסונכרנת ורפפטיבית שניצבת בין המסקנות הפרסומיות רבות הרושם ובין המקור שעליו הן מתבססות. המטרה, בקיצור, היא 'בלבל את האוייב, ובמקרה הצורך גם את האוהב (אם כי האחרונים אינם גדולי הספקנים).'
כמה שעות וכאבי ראש לאחר מכן הצלחתי לגבש מספר ממצאים, והנה אני פורש אותם לפני הקורא הביקורתי. שימו לב שאני רושם כאן סדרה קצרה של ממצאים שחלקם סותרים למדי; האתגור הלוגי – במקור.
1.      הטענה הפרסומית של גרינפיס שונה מאוד מההסבר בגוף הטקסטים וטענות האדמינים בפייסבוק (להלן גטוטא"פ). ההסבר גורס שישראל שנייה בצריכה *לנפש*. אז מעבר לשרלטנות – ואני לא מקבל את "ההגנה הפרסומית"; מדובר בהטעייה שלא מסוגלת להכלל בשום מובן סביר תחת כנפי הגמישות הפרסומית - צריכה לנפש של עץ שמקורו באמזונאס הוא נתון אווילי וחסר טעם מנקודת מבטו של האכפתי למצב שם. מה זה משנה למצבם של היערות, בשם האלים, איך מתפלג התוצר? האם יש קורלציה כלשהי בין הנזק לכאורה ליערות ובין הצריכה לנפש של הישראלי בהקשר של שותפותה של ישראל ביצירת הנזק הזה? התשובה היא שלילה מוחלטת. רק במונחים אבסולוטיים לקמפיין של גרינפיס בישראל יש רציונאל. השימוש בתוצר לנפש הוא נכלולי.
2.      בגטוטא"פ מובאת הטענה שבעוד שהפרסום אמנם מייצג צריכה לנפש, הרי שגם בבחינה אבסולוטית ישראל נמצאת גבוה מאוד, כלומר, במקום השמיני. אם המדובר בנתון אמיתי הרי שיש בכך לעמעם קמעא את מסקנות הסעיף הקודם. אבל אני לא קונה את זה משתי סיבות: הראשונה היא נפנופי ידיים. זה בלתי סביר באופן קיצוני שמדינה של שמונה מליון איש, גם אם המדובר בתרבות עם פטיש חסר תקדים לפרגולות ודקים, תצרוך אבסולוטית יותר עץ מעשרות מדינות עשירות יותר בתושבים. אני מודה שמדובר בטענה חלשה שכן יש עוד גורמים וכו, אבל אני מעלה חשד שעלה גם בקוראים  נוספים ושגרינפיס לא עשו דבר להפיג. מה שמוביל לסיבה הבאה והמשמעותית יותר: גרינפיס לא מגבים את הנתון הזה. קוראים שבקשו מקור לטענה קבלו הפנייה סתומה ללכת ולוודא בעצמם שזה מה שממשלת ברזיל טוענת. אז הלכתי וחפשתי והגעתי לדף אינטרנט תחת דומיין גרינפיס גרמניה שעשה רעשים דומים לאלו בגטוטא"פ רק עם פחות נפנופי ידיים: ישראל מופיעה בעוגת הצריכה, במקום השמיני, ויש הפנייה מפורשת למסד נתונים של ממשלת ברזיל (שדורש הרשמה). אם לאחר ההרשמה סבור המיניון של גרינפיס שהוא ימצא שם טבלאות שמאוששות את הפרסומים של הארגון צפויה לו אכזבה מרה שמתחלפת בהקדם בכאב ראש כאשר הוא מתוודע למה שנדרש על מנת להוציא נתונים מהמקור. אחרי זמן הגון במסד ועשרות נסיונות להוציא דרך שאילתות ולינגו טכני את הרפרנס של גרינפיס נפלה עלי המזרח-אירופאיות של גרינפיס בשיא מובהקותה הטקטית: חוסר תחכום דחייני עם זנב שמוביל במעגלים. פשוט שתף פעולה עם ההתלהמות ואל תשאל שאלות או שאתה לוקח את הסיכון שנענה לך.

3.      בגטוטא"פ מסתבר פתאום שמדובר על נתוני כריתה פיראטית! דהיינו, ישראל שנייה, או שמינית, או וואטאבר, בקטגורית צריכת עצים שנכרתו באופן לא חוקי. רגע:  זה כבר עניין אחר לחלוטין, לא? אז במה מדובר גרינפיס: בצריכת מוצר חוקי או פיראטי? התשובה תלויה בגטוטא"פ שאתם מעדיפים לצרוך. אם אתם מעדיפים להתכתב עם המכתמים הגרינפיסיים של יום ראשון או רביעי; עקביות זה לפוצים. לא שזה עוזר להשאר בהקשר לוקאלי, כי מקור לנתונים על מיקומה של ישראל ברשימת הצרכנים של המוצר הפיראטי – אין.
4.      עד עכשיו קצת שקרתי כשאמרתי שגרינפיס לא מספקים תמיכה לפרסומים שלהם. יש משהו. לא גיבוי לטענות, אבל משהו. בכל פוסט שלהם ישנם מספר קישורים לעמוד עם פונטים בגודל מכובד למדי ואפילו קצת טקסט ללוות אותם. במוקד העמוד משורטטת היסטוגרמה – סוף סוף משהו לעבוד איתו!וזו כותרתה: "עשרת המדינות המובילות ברכישת איפיאה לאדם". רגע. מה? איך אתם מרשים לעצמכם לעבור משיח במונחי צריכה של עצים (לנפש, לא לנפש, חוקי, פיראטי, לא משנה) לשיח במונחי צריכה של "איפיאה", כלומר זן ספציפי של עץ, מבלי להניד עלעל? יש כ-16 אלף מיני עצים באמזונאס ואתם מבססים מסקנה גלובאלית על סמך נתונים של אחד מהם (ניימלי,  Tabebuia Impetigino אבל אל תתפסו אותי במילה כי הייתי צריך להסיק את זה בדדוקציה. הם פשוט כותבים איפיאה)? ואפילו אם הנתון תקף לכל המשפחה זה עדין לא יותר מכמה עשרות מינים. בקיצור, זה שקר. טיעון מכפתור. אך האם לפחות הנתון השונה בתכלית הזה מגובה בנתונים? לשם כך גרינפיס מאפשרים לעבור לעמוד אחר ("מידע נוסף"), עמוס באינפורמציה לא שיווקית. אני אפתח סעיף חדש בשביל תיאור העונג הזה.
5.      אז מה יש לנו בבסיס האינטלקטואלי של הקמפיין? אחרי הקדמות משובצות בדגשים ואזכורים של הנזק לסביבה שהאנושות מבצעת, מגיעים לפסקא הרלוונטית הבאה:

ישראל במקום השמיני בעולם בייבוא איפאה
ב-4 השנים האחרונות הפכה ישראל לאחת מ-8 היבואניות הגדולות של איפאה מהאמזונס. בשנת 2013 בלבד, ייבאה ישראל כ-5000 טון של עץ מהאמזונס. %80 מיבוא העץ מאזור האמזונס מגיע ממדינת פארה וממדינת מאטו גרוסו, שבהן, על פי ההערכות, שיעור הכריתה הבלתי חוקית עומד על78% - 541%, בהתאמה. ישראל ניצבת במקום השני בעולם בצריכת עץ איפאה לנפש. רוב לוחות עץ האיפאה בישראל משמשים לבניית דקים, וכמעט בכל החוזים לבניית דקים בגופים ציבוריים העץ המוצע לריצוף הוא איפאה. דוגמאות מרכזיות של דקים עשויים איפאה בישראל מצויות בנמל תל אביב, במתחם התחנה הראשונה בירושלים וכעת גם בטיילת החדשה של תל אביב, שבנייתה עדיין נמצאת בעיצומה.

נפלא לא? יש כאן את כל הזנבות שרדפנו אחריהם משולבים בדפוס לא נהיר תוך התעלמות כמעט מוחלטת מהמסקנה הסופית שמוצגת בפרסומות ("ישראל היא המדינה השנייה בעולם בצריכה של עץ שמקורו ביערות האמזונאס," זוכרים?). 541 אחוזי כריתה לא חוקית אינם טעות. לא בטקסט הנוכחי בכל אופן, מה שאולי מלמד דבר או שניים על הרצינות שהם מייחסים למסמך שאמור להיות הבסיס האינטלקטואלי של הקמפיין, מעבר לנפנופי הידיים השיווקיים. אבל *גם כאן* אין קישור שיבסס את המספרים. אז מה אמור הקורא הביקורתי הלום הראש לעשות? הסבר בסוף המסמך (אחרי שגרינפיס דואגים להזכיר כמה הם לא מרוצים מרון חולדאי והדקים השטניים שלו; בכלל הקמפיין כרגע הגיע לשלב ההשתנה מהמקפצה ופתאום הדקים של חולדאי הופכים להיות מבשרי החורבן האקלוגי. הורוביץ היה דואג לחלופות פולימריות.) גורס כי "קיים דוח." וזה לא סתם דוח אליבא דגרינפיס אלא עבודה מקיפה ורצינית והם יואילו לפרסם את חלקיו השונים ב"שבועות הקרובים." זו גם הרטוריקה שמנהלי הדף של פייסבוק משסים בקוראים המתעניינים. "חכו חכו."
6.      לא שאני חושד לרגע שיש סיכוי שבדוח המדובר תהיה תקומה לקמפיין הנכלולי הזה; כי אין בעולם נתונים שיכולים לגבות דבר וסתירתו. אבל אפילו אם נראה שם עבודה אינטלקטואלית רצינית ואשכרה מגובה, זה כבר לא יכול להציל את הקמפיין הזה מהאופי המכוער והשרלטני שלו. לא יתכן שארגון יצא בקמפיין כה אגרסיבי ופסקני וכשיתבקש להראות את קלפיו הוא יסנן מתוך ארשת חשיבות עצמית "אחר כך. חכו חכו." זה לא עובד כך. אם אין נתונים עכשיו, אז שלא יהיה קמפיין עכשיו. לא כזה שמעמיד פנים אמפיריות ומלא חשיבות עצמית בכל אופן. גרינפיס לא מריצים קמפיינים רק בשביל הגדלת המודעות לסביבה ושיפור העולם בו אנו חיים. אני יודע, לא קל לגלות שסנטה לא אמיתי. גרינפיס הוא ארגון אגרסיבי מאוד בכל הנוגע להתרמת כספים. אני יודע זאת מנסיון אישי. לאחר שתרמתי להם סכום לא מבוטל בכלל (שואף לארבע ספרות) הם לא עזבו אותי במשך שנים. טלפונים כל מספר חודשים לברר "למה הפסקת לתרום," ו"אולי בכל זאת," ו"יש מסלול נח!" ו"שמעת על הקמפיין החדש?" וכהנה אד-נוזיום. הנקודה היא שגרינפיס אוספים כספי תרומות, וזה לגיטימי, אבל חלק מהמדיניות שלהם להגביר את pool התורמים שלהם הוא ע"י הפחדות שווא. ה"ישראל טובחת בפרא הבריזלאי" אינו שונה מהפחדות סביבתניים שונים וזה מרתיח שהארגון מרשה לעצמו לייצר אותו, ובעקבותיו לפנות לתורמים פוטנציאליים נוחים להשאה, ללא שמץ שמצו של ביסוס אמפירי. גורנישט. הדח שאולי יגיע במלוא תפארתו לא יכול לשנות יותר את מה שהיה. הוא לכל היותר יכול למזער את רמת הנכלוליות, אבל מבלי להביע דעה על החוקיות של התנהלות כזו, קשה לי לדמיין דוגמא מובהקת יותר למה שנקרא Foul play.
7.      ומכיוון שלא יוצא לי יותר מדי לכתוב על גרינפיס, הנה משהו קצר בגוון כללי יותר: הזומביפיקציה של גרינפיס והקהל שלה היא תופעה מצערת ולא חדשה. אם אתם סבורים שמדובר בתנועה הגונה שנחטפה לאחרונה ע"י גורמי פנים פוליטיים שהפכו את הדאגה הכנה לסביבה להפחדה מבוססת אינטרסים פוליטיים, אז יש לכם זכרון גרוע: זוהי התנועה וזוהי דרכה מאז לידתה, לפחות עד כמה שהדבר תקף לגרינפיס ישראל. הלשון ירוקה והתמריצים אדומים. הפתרונות, אגב מי שתהה, גם תמיד אדומים. תמיד. גם כשיש בכך סתירה, או לפחות מתח, או למינימום שבמינימום ספק באשר להתיישרות עם האינטרס הירוק. אבל אני מתבדר.


8.      גרינפיס מפרסמים שישראל היא המדינה השנייה בצריכת עץ שמקורו באמזונאס. הבסיס לטענה הזו היא טענה אחרת שלהם (כלומר לא מבוססת על נתונים חיצוניים) שעד כמה שהדבר נוגע למין ספציפי של עץ (איפיאה) הרי שביחס לפרטים ממנו שמקורם ביערות האמזונאס ישראל עומדת ברשימת הצריכה שלהם לנפש במקום השני בעולם. מי שיצליח להסיק מהשני את הראשון יזכה בגביע מונטי פייתון של הבלוג. במקום הראשון באותה רשימה מרשיעה, אגב, עומדת בלגיה. תודו שתהיתם.


לרשימות נוספות על מעללי גרינפיס בבלוג כאן.

5 תגובות:

יעקב אמר/ה...

אחרי כול זה עלי להתוודות שאני לא כול כך אוהב דקים מעץ.
החומר הטבעי, המקומי, המצוי בשפע בארצנו המדברית, הוא אבן. דקים מאבן זה הרבה יותר יפה ומתאים. האופנה של דקים מעץ מיובאת מארצות צפוניות שיש להם עץ בלי סוף, אנחנו מחקים אופנה זרה, לא טבעית למקום.

זה באמת נראה לי אידיוטי לייבא עץ עתיק מברזיל בשביל דקים. מילא - אם יש עשיר משוגע אחד שאוהב עץ - זו זכותו, אבל שעיריית ת"א תייבא כמויות אדירות של עץ יקר ביותר כדי לסלול קילומטרים של טיילת - זה בזבוז פושע של כספי ציבור, אידיוטי ןחסר אחריות. מה גם ששום עץ לא מתאים לסביבה מלוחה של הים, וכול עץ, כולל איפיאה, נפגע מהשמש הטרופית ומי הים המלוחים ודורש החלפה תדירה. אנו רואים כבר שבקטעי הטיילית שקיימים רק שנים מספר כבר מחליפים לוחות כול העת. זה טירוף.

בארה"ב טיילתי על טיילת ובה דק דומה לחלוטין לדקים מעץ, אך עשוי מלוחות פליאטילן ממוחזר, כלומר מבקבוקי פלסטיק. הוא נראה זהה לחלוטין לעץ. אם כבר חייבים דק, זה חומר הרבה יותר מתאים... כנראה גם יותר זול בהרבה, ונראה אותו דבר אך יותר עמיד.

הלוואי שגרינפיס לא ייעשו פעולות יותר מטופשות ומזיקות מהקמפיין נגד האיפיאה.

אשר פט אמר/ה...

יעקב, רשומה מצוינת וכ"כ נכונה, אבל ההתלעזות די דוחה, רומזת לכעס הגובל בקצף סביב הפה, מה שאופייני בד"כ ל"אבטיחים", ואסביר למה אני מתכוון:

קמפיין = מסע
טקסט = כתוב
רפפטיבית = מחזורית (WOW!)
לוגי = היגיון/י
האדמינים = מנהלי האתרים
קורלציה = התאמה/מתאם
ניימלי (נו, באמת!) = כלומר
פרגולות = גגונים
דקים = משטחי ריצפה
מסד נתונים = דטה בייס? (אוי סליחה... :)
מיניון = גמד, אזוב
רפרנס = ייחוס
וואטאבר = משהו כזה
בקטגורית = בסיווג
לוקאלי = מקומי
פוסט = עמדה, מאמרון
פונטים = גופנים
טקסט = כיתוב
היסטוגרמה = איור התפלגות
כלומר זן ספציפי = ניימלי :) זן ייחודי
גלובאלית = עולמית! עולמית! "התחממות" היא "גלובאלית", ההתקררות "עולמית" :)
בדדוקציה= הסקה, הקשה
באינפורמציה = מידע (כמה פשוט...)
הרלוונטית = הנוגעת לעיניין
האקלוגי - הסביבתי
ההובגובליני = המרושע, שטני
אגרסיבי = תוקפני
אמפיריות = ניסיוניניות
אד-נוזיום = עד להקיא
לגיטימי = חוקי
pool = בסיס
הובגובליניזציה = השטנה
פוטנציאליים= אפשריים
החוקיות = הלגיטימיות :)
מה שנקרה FOUL PLAY = מה שנקרה משחק מלוכלך
הזומביפיקציה = הפיכה לזומבים
אינטרסים = עיניינים
פוליטיים = מדיניים
מינימום = מזערי
תודו שתהיתם = הודו שטעיתים:)

Anochi אמר/ה...

אשר אכן רשימה שפורסמה למרות חלק מהניסוחים, אם לא שמת לב היא של כותב אורח ולא של יעקב.

בועז

יוני אמר/ה...

למרות הלינגו המשועשע, הרשימה מעניינת וחושפת כרגיל את הטקטיקות הרגילות של גרינפיס. האמת, קצת משונה שהם בחרו כזה נושא איזוטרי לקמפיין, יכול להיות שהם מתחילים להבין שבנושאים גדולים וחשובים יותר אין להם סיכוי לעבור עם כאלו שיטות של דיסאינפורמציה.

יעקב/בועז,
אפשר גם לשים לינק לרשימות אחרות שלכם על גרינפיס העולמי (ועל מיודענו פטריק מור). מסתבר שהתפוח הרקוב הישראלי לא נופל רחוק מהעץ...

יעקב אמר/ה...

האמת היא שזה לא כול כך משנה אם ישראל במקום השני או השמיני או 11 בייבוא עץ איפיאה מברזיל.

ישראל מייבאת הרבה עץ איפיאה מברזיל - עובדה זו נכונה - גרינפיס לא שיקרו.

ישראל מייבאת הרבה איפיאה מברזיל כי ראש עיר אחד נתקף בטירוף של סלילת קילומטרים של דקים על הטיילת דווקא בעץ זה.

הדבר דומה קצת לאלה שעושים פסלונים משנהב (שיני פיל) - דבר שנאסר לאחרונה - וגורמים לציד בלתי חוקי והשמדה של פילים.
אני חושב שצריך להגן על הפילים ולא להשמיד אותם, ולכן - לא צריך לעשות פיסלונים משנהב - יש חומרים אחרים לא פחות טובים.
בדומה אני מעדיף שלא יעשו דקים מאיפיאה - זה לא נחוץ, יש תחליפים יותר זולים ויותר טובים. לא צריך סתם ככה לעודד השמדה של יערות האמזונס.

יוצא שתמכתי בגרינפיס.

אבל, אל תדאגו, אני מיד אכה על חטא ואתרום לצדקה, מקווה שהחטא יכופר.