19 בספטמבר 2014

שינויי האקלים והפגיעה בתפוקה החקלאית

בהמשך לציון של יום הזיכרון לנורמן ברולוג, המדען הנשכח שמורשתו שלימדה כיצד יוזמה וטכנולוגיה מסוגלות לשנות מגמות של מחסור ורעב על ידי הגדלה משמעותית בתפוקה החקלאי, ראוי להציג את הטענות שהתקבלו כתחליף לבחינת המציאות והפיתוח הנדרש על מנת להטיב את חיי האדם.(בגרף עליית תנובת החיטה במדינות בהם פעל ברולוג, מקור: ויקיפדיה)


בין הקלישאות חסרות הבסיס שהוחדרו לספרי הלימוד של משרד החינוך, ונסקרו בנייר העמדה , נמצאת הטענה ששינוי אקלים גורמים לשינויים במשקעים ופגיעה בחקלאות ובייצור המזון 
(אפילו במדינות מפותחות). ציטוט: "אפילו במדינה מפותחת כמו ארה"ב גרמה הירידה העקבית בכמויות המשקעים במרכז המדינה לירידה ביבולי החיטה" להלן תמונה מתוך ספר הלימוד בגאוגרפיה לחטיבות הגבוהות בישראל.


הבעיה המרכזית בטענה היא היותה חסרת בסיס שכן כלל התפוקה החקלאית בעולם בכלל ובארה"ב בפרט נמצאת בעלייה עקבית בעשורים האחרונים.
על פי נתוני ארגון המזון העולמי, במהלך 50 השנה האחרונות גדלה התפוקה החקלאית בעולם לפחות פי שלוש. באזורים נרחבים בעולם כגון מערב אסיה, צפון אפריקה, אמריקה הלטינית ומזרח אסיה האוכלוסיה ההולכת וגדלה זוכה לתזונה טובה יותר מאי פעם והגיע לצריכה של 3000 קלוריות ליום תוך מעבר מצריכת שורשים וליקוט זרעים לצריכת חיטה, אורז, סוכר, ירקות, שמן, מוצרי חלב ובשר.
מעל: עליית צריכת הקלוריות בעולם מאז 1969 ותחזית ארגון המזון העולמי לשנת 2050. 

סך אזורי העיבוד החקלאי בעולם צמחו בכ-67 מיליון הקטר במהלך מחצית המאה האחרונה. שהם תוצאה של עלייה ב-107 מיליון הקטר במדינות המתפתחות וירידה של 40 מיליון הקטר במדינות המפותחות (תרשים בהמשך). חלק מההסבר לשינוי בתפוקה במדינות מפותחות הוא המעבר לגידול במדינות מתפתחות ולא שינוי אקלים גלובלי שפוגע בחקלאות. יחד עם זאת, הירידה בהיקף השטחים החקלאים במדינות המפותחות לא פגעה בגידול התפוקה החקלאית והיא המשיכה לעלות בעיקר בשל שילוב טכנולוגיות חדישות. המשפיעים העיקריים על התפוקה החקלאית הם מרכיבים תרבותיים, חברתיים, כלכליים חוקיים וטכנולוגיים - לא שינויי אקלים. הטבלה הבאה של ארגון המזון העולמי מדגימה את העלייה שנמדדה ואת העלייה החזויה בתפוקה חקלאית בעולם בכלל ובכל היבשות בנפרד בעשור האחרון. הטענה כי שינוי אקלים גורם לפגיעה בתפוקה החקלאית אינה נתמכת בנתונים המדגימים צמיחה בתפוקה.

לקריאה מורחבת ראו את נייר העמדה, וכן פוסט קודם שעוסק בעיוותי הייצור החקלאי הנגרמים בעולם בשל מדיניות הסיבסוד והמכסות לביו-דלק. על המעבר מגידולי חיטה לתירס בארה"ב כתבנו כאן

אין תגובות: