12 באוקטובר 2015

אירועי מזג אוויר קיצוניים בארץ: אין שינויים


השרות המטאורולוגי ערך סקירה מקיפה לגבי אירועי מזג האוויר הקיצוניים שהתרחשו בארץ מאז 1920 (תחילת המדידות המסודרות). הסקירה תוצג מחר (13/10) אך טיוטה שלה פורסמה בחודש יולי.
אירועים אקלימיים קיצוניים הם אחד מעמודי התווך של ההפחדה האקלימית. נביאי הזעם האקלימיים מנבאים יותר אירועים, יותר סופות, סופות יותר עוצמתיות, יותר הצפות, גלי חום קיצוניים ויותר בצורות נוראיות, יותר נזקים. כול אירוע אקלימי שמתרחש מלווה בתרועות צהלה של המפחידים: "אמרנו לכם!, הנה עוד סופה נוראית, שנגרמה על ידי בני האדם, עוד רבות וחמורות מאלו צפויות לכם בעתיד אם לא תתקנו דרכיכם!"

אומר אבנר פורשפן, מנהל אגף אקלים בשירות המטאורולוגי:
אך האם יש קשר בין האירועים? האם ההתחממות הגלובלית אחראית, בין היתר, לאירועי מזג האוויר הקיצוניים שאנו חווים בשנים האחרונות? ... שאלת הקשר בין ההתחממות הגלובלית לאירועי מזג האוויר הקיצוניים מעסיקה מדענים רבים, אך למעשה, כדי לדון בה יש לשאול שתי שאלות נפרדות: ראשית, האם יש קשר בין ההתחממות הגלובלית ופעילות המין האנושי לבין אירועי מזג האוויר הקיצוניים, ושנית, האם בכלל חלה עלייה בתדירותם ובעוצמתם של האירועים הללו?
חוקרים רבים מנסים לענות על השאלה הראשונה. עשרות מהם, המזוהים עם הפאנל הבין-ממשלתי לשינוי אקלים (IPCC), פרסמו ב-2014 דו"ח המסכם את אירועי הקיצון של שנת 2013. לפי הדו"ח, פעילות המין האנושי אכן מעלה את הסיכון לגלי חום קיצוניים, וניתן לייחס את התרומה האנתרופוגנית (של החברה האנושית) לעוצמתם הגוברת ולשכיחותם של גלי החום. יחד עם זאת, בשלב זה טרם הוכח קשר בין השפעת האדם לאירועי מזג אוויר קיצוניים מסוגים אחרים, כמו בצורות או גשם כבד.
כלומר: ה IPCC  דיווחו ש"ייתכן" וההשפעה האנשוית גורמת ליותר גלי חום... ייתכן... ספקולציות. לגבי שאר האירועים הקיצוניים אפילו ה  IPCC   מודה שאין אפשרות להצביע על קשר כזה.
אבנר פורשפן מחזק את הממצאים, ומוסיף: "צריך להיזהר עם ייחוס של כל אירוע של מזג אוויר קיצוני לנושא של ההתחממות הגלובלית. מהניסיון שלנו ומההיכרות שלנו עם האקלים של ארץ ישראל, אנחנו יודעים שהקשר לא בהכרח קיים, כיוון שחלק נכבד מהאירועים הקיצוניים החמורים קרו בתקופות מוקדמות, עוד לפני שדיברו על נושא ההתחממות הגלובלית ושינוי האקלים. לראיה, הטמפרטורה הגבוהה ביותר שנמדדה אי פעם בארץ נמדדה ב-1942 (54 מעלות צלזיוס שנמדדו בטירת צבי; בשנה זו נקבע שיא חום לא רק בישראל, אלא גם בכל יבשת אסיה – ל"ב). המסקנה הסופית לא השתנתה: אנחנו חמים יותר. אבל טרם הוכח שזה מתאים לתדירות ולעוצמת אירועי מזג האוויר הקיצוניים".
כעת נותר לבדוק האם התחושה שלנו, שאנו חווים יותר אירועים קיצוניים, היא נכונה ומבוססת על המציאות. "כשמנתחים את הנתונים מ-1950 ואילך, אנחנו לא מוצאים בינתיים עלייה מובהקת בתדירות אירועי הקיצון", אומר פורשפן. אז האם ניתן לנשום לרווחה? האם גלי החום שחווינו היו מקריים ולא מגמה מתמשכת? כנראה שמוקדם מדי לשמוח. פורשפן מזהיר שגם אם המגמה אינה מובהקת, בנוגע לגלי החום – אכן נמדדים יותר כאלו בשנים האחרונות.
כלומר: התחממות גלובאלית או לא התחממות גלובאלית – אין בנתונים שום דבר שמצביע על התרבות אירועים קיצוניים ביחס לעבר. פרושפן מציין אירוע של גל חום חריג בשנת 1881... אבל בסיום אי אפשר בלי לכרוע ברך לתקינות הפוליטית, והוא אומר:
למרות התפתחות טכנולוגיה מתקדמת ויצירתם של מודלים משוכללים, לא ניתן לחזות מתי יתרחש האירוע הקיצוני הבא. יחד עם זאת, מסביר פורשפן, ההערכה היא שככל שיעבור הזמן לקראת סוף המאה, הסבירות שיתרחשו אירועים של גלי חום תלך ותגדל. אנו מרגישים במגמה הזו כבר עכשיו, לנוכח סמיכותם ואורכם של גלי החום הקשים. חודש אוגוסט, כאמור, היה החם ביותר מאז החלו המדידות – וכעת גם ספטמבר הוכרז ככזה.
כלומר: עד כה לא היה שינוי בתדירות ועוצמה של אירועים חריגים, בכול זאת אנו מנחשים (על פי מודלים אקלימיים) ו"מעריכים" שיהיו יותר אירועים בעתיד. חרטא-ברתא. אנו לא יודעים מה יהיה בעתיד. המודלים כבר הוכיחו את חוסר יכולתם.
נתנחם בעובדה שפעילות האדם אינה האחראית הבלעדית לאסונות הפוקדים אותנו, ולא כל אירוע מזג אוויר קיצוני ניתן לקשור לשינוי האקלים שנוצר כתוצאה מפעילות האדם. "ההתחממות הגלובלית והעלייה בשכיחות אירועי הקיצון אינם בהכרח הולכים יד ביד, הם שני דברים נפרדים שצריך לבדוק האם יש התאמה ביניהם", מסכם פורשפן, "רוב האירועים הם חלק מהשתנות טבעית, וזה לא סותר את העובדה שהעולם מתחמם ושלאדם יש חלק בהתחממות".
נכון מאד. זה " וזה לא סותר את העובדה שהעולם מתחמם ושלאדם יש חלק בהתחממות" וגם לא מוכיח אותה. לא נמצא שום קשר בין אירועי הקיצון (שלא השתנו) לבין ההתחממות הגלובאלית הנוראית, שייתכן ונגרמת על ידי בני אדם וייתכן שלא.  לגבי ההתחממות (הבלתי נוראית) בארץ ישראל ראו כאן דו"ח קודם של השרות המטאורולוגי.
לסיום: מגיע "כול הכבוד" לשרות המטאורולוגי שלנו על שהוא טורח ומרכז, ומעמיד לרשותנו את הנתונים המוצקים לגבי מה שהתרחש עד כה. הנתונים האלה סותרים בצורה ברורה את הטענה השכיחה ש:"התחממות הגלובאלית כבר כאן, כבר משפיעה כבר מזיקה". עד כה אין שינוי בשכיחות האירועים הקיצוניים.
יעקב



4 תגובות:

איל אמר/ה...

"אנחנו לא מוצאים בינתיים עלייה מובהקת בתדירות אירועי הקיצון".
זו בדיוק הבעייה - אתם מחפשים את זה כל הזמן במקום לבדוק מה באמת קורה (לא הוא אישית, כי דווקא הצוות הזה עשה את עבודתו נאמנה).
הדרך הנכונה לומר זאת היא "אין עלייה מובהקת בתדירות אירועי הקיצון".
בנוסף, לגבי הקייץ הנוכחי - יש כאן שילוב של תופעות הגורם לכך, זה לא גלובלי אלא מקומי. באזורים אחרים דווקא היה קייץ קריר וגשום במיוחד (אנגליה למשל).
אגב, אין גם מגמת התחממות מובהקת בישראל. וזה על פי נתונים גולמיים בלבד, לא "מעובדים".
יש עליות וירידות, אבל ככלל אין שינוי מהותי.

יעקב אמר/ה...

זה נכון שמדע האקלים משוחד וירד מהפסים. במקום לחפש מה קורה, מחפשים להוכיח תיאוריה א-פריורית.

יש לציין לשבח את השירות המטאורולוגי, שמביא נתונים כמו שהם, וכאשר כבר משמיע קולות של תקינות פוליטית או קונפורמיזם, מדגיש שזו דעתו של ה IPCC ולא משהו שנובע מהמצאים של השרות המטאורולוגי.

אליהו, חיפה אמר/ה...

הבעיה היא שמימון אדיר מושקע כדי למצוא מה שאין,
ולצד זאת - מה שקיים פשוט זוכה להתעלמות.

סופת האבק מסורה למשל - היא מעשה ידי אדם, והייתה אמורה לעורר חשש ואזהרות,
בעקבות המלחמה, שטחים חלקאיים נרחבים נזנחו, לא הושקו, והקרקע שלהם התייבשה והפכה לאבק.
זה מעשה ידי אדם, וזה מידבור - הרס אקלימי.
אבל לא קשור להתחממות שלא ברור אם יש,
ולכן אין תקציב,
ולכן - זוכה להתעלמות.

יעקב אמר/ה...

סופות חול תמיד היו, ואל תנסה לספר שחסר חול במזרח התיכון, ורק המלחמה בסוריה יצרה עודף של חול...

המלחמה בסוריה היא אסון נוראי (שלארה"ב היה חלק נכבד ביצירתו, יחד עם סעודיה וטורקיה). איש אינו יודע איך לסיים את המלחמה הזאת. זה עוד מקרה המוכיח שממשלות יש להן יכולת עצומה לעשות את הרע, וחוסר יכולת לעשות את הטוב. שום תקציבים לא יעזרו כאן.

אבל, אין שום קשר בין סוריה לאקלים.