6 במרץ 2012

בעיות עם הטסלה


ה"טסלה" היא מכונית חשמלית מפוארת, שדובר עליה רבות לפני כשנה. זו מכונית ספורט מופארת, חשמלית. היא בנויה מגוף של מכונית מירוץ מדגם לוטוס, יש לה מראה ספורטיבי יפה וביצועים מדהימים מבחינת מהירות ותאוצה. והיא גם נוסעת מעל 300 ק"מ בין טעינות. היא גם עולה בהתאם – 110,000 דולר. עוד לפני שיצאה לשוק היה תור ארוך של המבקשים לקנותה.
עכשיו עברה שנה, והמציאות, העובדות שעליהם התריעו מהנדסים מפוקחים, מתגלות. ראשית – הבטריה של הטסלה, בטריה ליטיום-יון רבת תאים, עולה, לבד, 40,000 דולר – כלומר כמו 2.5 מכוניות "רגילות". הבטריה גם שוקלת 450 ק"ג, זה מה שדרוש כדי להשיג את טווך הנסיעה הסביר שלה. מה ההגיון לסחוב 450 ק"ג משקל מת באוטו ששוקל כולו בסביבות 1000 ק"ג? כאמור – אין הרבה הגיון במכוניות חשמליות.
עכשיו התגלתה בעיה חדשה. איש אחד לא השתמש במכונית במשך כ חודשיים, כלומר החנה אותה בגרז', בלי לחבר אותה לחשמל. מסתבר שהבטריה לא רק התרוקנה לחלוטין אלא שותקה כליל ואינה ניתנת לטעינה או תיקון. הבטריה אבודה, כלומר – צריך להחליפה בבטריה חדשה, שמחיר המחירון שלה בחברה – 40,000 דולר. החברה מסרבת להחליף את הבטריה במסגרת האחריות בטענה שלפי ספר הרכב אסור היה להחנות את המכונית ללא חיבור לחשמל, לתקופה ארוכה, ובעל הרכב אחראי לתקלה.
בלי קשר, הודיעה החברה על הפסקת ייצור הטסלה, שרק כ 2000 יחידות ממנה נמכרו. הטסלה, המדוברת כול כך, לא הייתה אלא קוריוז חסר חשיבות, צעצוע לעשירים שוויצרים. חברת טסלה עובדת כעת על ייצור דגם חדש, של מכונית נוסעים, מודל S, שתהיה יותר "עממית" ותעלה "רק" כ 50,000 דולר – כלומר – רק פי שלוש ממכונית רגילה.
יעקב


2 תגובות:

תומר אמר/ה...

זה כנראה ההבדל בין מהנדס לבין יזם.
מהנדס הוא מפוקח וחושב בצורה מקצועית ולכן רואה מכשולים מראש.
יזם חושב במונחים עסקיים- האם אצליח למכור את המוצר במחיר עתק וגם להתחמק ב"שיטת מצליח" במידה ויהיו טענות נגדי.

ולתופעת ה"בריקינג" עצמה (הפיכת הסוללה ללבנה כבדה וחסרת תועלת):
בעתיד יהיו אמצעי מניעה לתופעה הזאת, כגון מנגנון המפסיק כל צריכת חשמל כאשר מתח הסוללה נמוך מאוד, ומנגנון השולח אזהרה סלולרית לחברה ומתריעה ששיש רכב שהולך "למות".

אגב כבר שנים שאנשים מבקשים משכן או בן משפחה להניע את הרכב שלהם מדי שבועיים כשהם בחו"ל, וזאת כדי לא להרוס את הבטריה הרגילה שיש לנו ברכב ועולה בסך הכל 700 שקל. על אחת כמה וכמה כשהסוללה עולה פי 200.

הטסלה אינה רכב כלכלי, ולכן קמו נסיונות לעבוד עם בטריות קטנות וזולות פי 3, ולפתור את בעית הטווח באמצעות בניית תחנות החלפת סוללות ב 5 דקות או פיזור עמדות טעינה מהירה ב 30 דקות.

יעקב אמר/ה...

גם בלי ה"בריקינג" אין בטסלה הגיון. זה היה שעשוע של מיליארדר (אלון מוסק, היזם ובעל החברה). זו לא מכונית, במובן של מוצר לצריכה המונית. זה צעצוע לעשירים שוויצרים, אלה שמיצרים את האוטו והמעטים שקנו אותו.
אנו לא צריכים להתייחס לצעצועים כמכונית. אין להם שום חשיבות.

לאנשים מותר להשתעשע. אבל אנו צריכים להבדיל בין צעצוע למוצר. הרכב החשמלי (כולם, לא רק הטסלה) הם עדיין בגדר שעשוע.