7 באוגוסט 2012

המתמטיקה המפחידה של ההתחממות הגלובלית


ביל מק'קיבון בתמונה הוא אקטיביסט אנטי-תעשייתי המוצג לנו בדרך כלל כ"מומחה" לנושאי אקלים מעל דפי העיתונות. הוא הקים את הארגון האקטיביסטי "350" שמטרתו להילחם בהתחממות הגלובלית על ידי הפחתת פליטות הפד"ח האנושי (ודיכוי התעשייה) על פי הגדרות אותם קבע ד"ר הנסן (עליו כתבנו רבות).

מאמר של ביל מק'קיבון הנושא את שם הפוסט (כאן) פורסם לאחרונה במגזין הרולינג סטונס וזכה להצלחה סנסציונית אם לשפוט לפי יותר מ-100 אלף לייקים  בפייסבוק ולאלפי טוויטים ותגובות. המאמר שהינו עוד מאמר הפחדה פסאודו-מדעי זכה לסיקור מחמיא ומהלל בהפטינגטון פוסט שם כונה כיצירת מופת המסתמכת על מדע מדוייק. נראה שהפופולריות הכמעט בלתי מעורערת של המאמר הובילה לכך שלאחרונה הסתמך עליו גם פרופ' אלון טל במאמר תעמולתי אותו פרסם במעריבטל מחרה אחרי מק'קיבון ומצטט:
כדור הארץ מתחמם: חודש מאי 2012 היה החודש החם ביותר אשר נמדד אי פעם  בחצי הכדור הצפוני של כדור הארץ. מדובר בחודש ה-327 ברציפות בו הטמפרטורות שנמדדו בכדור הארץ חרגו מן הממוצע של המאה ה-20. הסיכוי כי דבר כזה יקרה באקראי שואף לאפס. בארה"ב, גובה הטמפרטורות באביב השנה חרגו כל כך משנים קודמות שהן הוגדרו על ידי מטרולוגים "כעליה החדה ביותר שנמדדה אי פעם". גם באזורנו: בסוף החודש שעבר בערב הסעודית, ירד גשם, כאשר הטמפרטורה היתה מעל 42 מעלות: המשקעים החמים ביותר בהיסטוריה של הפלנטה.  

פרופ' טל הינו אקטיביסט סביבתי בעצמו, ממקימי אגודת "אדם טבע ודין" הפועלת באמצעות אקטיביזם משפטי נגד פיתוח הפוגע לטעמה בסביבה ומתמחה בעצמו בתחום המשפט האכיפה והחקיקה הסביבתית, כיום טל מכהן בדירקטוריון הקרן הקיימת לישראל ומשמש במקביל כיו"ר התנועה הירוקה שהוא היה בין מייסדיה. טל  אינו טורח להציג את מק'קיבן במאמרו כפי שהוא, אקטיביסט אנטי תעשייתי, אלא מציין כי הוא "אחד הפרשנים המובילים בעולם לנושאי סביבה גלובאליים". (גם בתור "פרשן" היה ראוי לציין שהוא פרשן מוטה באופן קיצוני...).

בתוכנית רדיו שהוקדשה למאמר ולהתרגשות שהוא עורר דן אלכס אפשטיין, מנהל המרכז לקדמה תעשייתית, (CIP ) בטענות המרכזיות של מק'קיבון ומסביר להלן מדוע המאמר הינו אחת הדוגמאות הטובות לפסאודו-מדע. 
בתוכנית הרדיו שלו שהוקדשה לדיון משתתף הפיזיקאי ד"ר אריק דניס – לפניכם הקלטת הוידאו של התכנית.

בתכנית מתייחסים אפשטיין ודניס לדמגוגיה המוכרת של "רוב המדענים קובעים"... ולטענות המנסות לשוות לתופעות "מיקרו-אקלימיות" משקל או השלכות שאין להם הוכחה או ביסוס מדעי (כפי שמנסה גם פרופ' טל לעשות). 
דניס שהינו מומחה למודלים מסביר את הבעייתיות של הנסיון לחזות מערכות אקלימיות באמצעות מודלים. 

אגב, אלכס אפשטיין, איתגר את מק'קיבון וקרא לו לנהל עימו עימות... על כך בהמשך.


אין תגובות: