15 באוגוסט 2012

טירוף מערכות: מתדלקים עם אוכל...

אתמול הוזמנתי לדיון בנושא עליית מחירי המזון העולמית והזעזועים הצפויים בעקבותיה. אצלנו בישראל רעשו הכותרות בעקבות עליית מחיר הלחם, למרות שבישראל מדובר ב"משחק ילדים" היות ומוצרי המזון הבסיסי והלחם הינם מרכיב קטן מאד בסל הצריכה של המשפחה הישראלית - מי שמשלם את המחיר הם תושבי המדינות העניות ובכלל זאת השכנים הסובבים אותנו. הפתרון הפשוט והמהיר לבעיה הינו בבטול החוקים הכופים מהילת אתנול בדלק וסבסוד החקלאים -מהלך פשוט זה ביטול הרגולציות יוביל לכך שהחקלאים ינתבו מידית את הגידולים החקלאיים לשווקי המזון. את בעיות האנרגיה יש לפתור בדרך אחרת עליה כבר הרחבנו במאמר אודות פטריק מור - כאן.




מה נימוק למהילת אתנול בדלק? הרי שריפת אתנול משחררת דו תחמוצת הפחמן לאוויר בדיוק כמו שריפת בנזין. אבל הירוקים טוענים שהפחמן נקלט מקודם מהאטמוספרה בעת גידול הצמח, ובעת השריפה הוא רק ממוחזר, בניגוד לנפט, שהפחמן שלו שכן קודם במעמקי האדמה. זה נשמע סביר, אבל האמת היא שבתהליך זיקוק האתנול מתירס שורפים דלק רב, דלק מנפט, וגם בתהליך הגידול וההובלה של התירס שורפים דלק.

בסיכום כללי האתנול אינו חוסך בפליטת דו תחמוצת הפחמן, או, במקרה הטוב, חוסך רק כמות זעירה. והכמות הזעירה שאולי הוא חוסך - השפעתה על ההתחממות כביכול של כדור הארץ זניחה.
כל עניין האתנול הוא גחמה מטופשת וחסרת תועלת. תועלת אין, אבל נזק יש, נזק כבד- ייקור המזון.

מחירי המזון, התבואות והלחם עלו בעשרות אחוזים בשנה האחרונה בלבד. זו לא תיאוריה ולא נבואה, זו מציאות. עליית מחירי התבואות נגרמה בגלל מספר גורמים, אחד מהם - העלייה בביקוש למזון בגלל גידול האוכלוסייה בעולם, והעלייה ברמת החיים בסין ובהודו שמגבירה את צריכת המזון שם. אבל הסטת חלק מכובד של הייצור החקלאי להפקת אתנול השפיעה אף היא, השפעה ניכרת על עליית מחירי המזון. ולפי דו"חות של האו"ם ודוח גלאגר הבריטי היא הגורם המוביל לעלייה של עשרות אחוזים וההערכות המצמצמות נעות בין 16-43 אחוזים והמרחיבות עד כדי 76 אחוזים.

עליה זו פוגעת בראש ובראשונה באוכלוסייה הענייה בעולם. אומרים שכמיליארד בני אדם עניים סובלים מתת תזונה בעולם - עכשיו סבלם גובר.

נייר העמדה "מחירי המזון, אינפלציה וערעור היציבות העולמית" המוצג בשולי הבלוג עוסק בנושא בהרחבה וזמין להורדה חופשית.

אין תגובות: