7 באוגוסט 2012

סטטיסטיקות ושקרים


 בתמונה: בנימין ד'ישראלי (ויקיפדיה)
 
"יש שלושה סוגי שקרים: שקרים, שקרים ארורים וסטטיסטיקות" אמר בנימין ד'ישראלי (1804-1881).

ידידנו, ד"ר ג'ים האנסן מפרסם מחקר חדש בוא הוא טוען, באמצעות ניתוחים סטטיסטיים, שתופעות חום קיצוניות נעשו יותר שכיחות בגלל ההתחממות הגלובאלית. (דיווח מהניו יורק טיימס, בעל העמדה החממיסטית).
האנסן טוען שהאחוז של מאורעות חום קיצוניים, או הפיזור בשטח של ימי חום קיצוני, גדלו מ 1% לפני 1980 ל 13% בימינו. השינוי כול כך חזק, שניתן לאמור בוודאות (אומר האנסן) שגלי החום הגדולים, כמו זה ברוסיה ב 2010, או בטקסס ב 2011 (או בחוף המזרחי של ארה"ב ביוני 2012) נגרמו בשל ההתחממות הגלובאלית, שנגרמת, לדבריו, בגלל פליטות הפד"ח של בני האדם.

הממצא הזה חורג מהקונצנזוס המדעי (אומר כתב הניו יורק טיימס). האנסן אומר "הסתכלו על הסטטיסטיקות – השינוי גדול מכדי שיהיה טבעי". הניו יורק טיימס, לעומת זאת, מצטט מדענים שאומרים שאין חדש במידע של האנסן, והניתוח הסטטיסטי שלו חלש.

על "מחקר" קודם בסדרה אופנתית זו דיווחו לפני כשבועיים. המחקר ההוא היה מבוסס על סטטיסטיקה שנעשתה על תוצאות של הרצת מודלים אקלימיים, בעוד שהאנסן השתמש בנתוני אמת של טמפרטורה שנמדדו, מהמאגר של GISS.

ד"ר הורלינג, מ NOAA – אומר שהאנסן מגזים. לפי מחקרים של הורלינג, גם גל החום של רוסיה, 2010, וגם זה של טקסס 2011 נגרמו מסיבות טבעיות.

אחרים מציינים שהאנסן עשה שימוש סלקטיבי בנתונים – cherry picking – הוא לקח כתקופת הבסיס להשוואה את השנים 1951-80 – בהן ידוע שהייתה התקררות. לו בחר את התקופה של שנות ה 1930-40 היה רואה שאז היה לא פחות חם מהיום. חוץ מזה – מאורעות החום הקיצוני, דוגמת אלה האחרונים, התרחשו הרבה פעמים בעבר (לפני ההתחממות הגלובאלית). האנסן גם בדק רק את חודשי יוני-יולי-אוגוסט, ורק בחצי הכדור הצפוני. ככה למשל – כאשר יש חורף קשה עם טמפרטורות קיצון קרות, אין מתפרסמים, משום מה, כאלה מאמרים על "תופעות מזג אוויר קיצוניות". בנוסף – השנה למשל, יש קיץ קר במיוחד בבריטניה ובארצות סקנדינביה. לא כול תעתוע של מזג אוויר מוכיח שיש התחממות גלובאלית מעשה ידי האדם.

נקודה נוספת היא האקטיביזם של האנסן. הוא הפסיק להיות מדען והפך לאקטיביסט נגד אנרגיה פחמית. הוא נעצר ארבע כבר פעמים בהפגנות נגד פחם. האיש הזה מנסה לגייס את המדע לטובת האג'נדה שלו – זה מדע מגויס, לא אובייקטיבי. ואין כלי נוח יותר למטרה זו מאשר סטטיסטיקה. על ידי הנדוס "נכון" של המספרים אתה יכול להוכיח כול דבר.

יעקב

אין תגובות: