26 באוגוסט 2012

האקטיביסט הירוק שהתפכח.



ג'ורג' מונביוט הוא עיתונאי וותיק ומכובד בגרדיאן ואקטיביסט של השמאל הירוק (כמו כול עיתונאי הגרדיאן). כמו הרבה פעילים הוא האמין וקידם את תיאוריית ה"פיק אויל" (הנפט אוזל).
במאמר חדש הוא מודה "טעיתי" – "העובדות השתנו, אני חייב להשתנות איתן". יש מספיק נפט, יש נפט בלי סוף. הוא אומר שהוא האמין עד כה לשורה ארוכה של גיאולוגים ומומחי נפט שטענו שהנפט אוזל – והוא מצטט אותם ואת נבואותיהם. כול הנבואות האלה לא התגשמו עד כה, והמחקר החדש של מאוגרי שכנע אותו סופית שלא חסר ולא יחסר נפט.

כמובן, אנשים רבים לא האמינו לטענות של פיק-אויל גם קודם. מונביוט האמין וקידם את רעיון הפיק-אויל לא בגלל שהוא נכון, אלא בגלל שתאם את האידיאולוגיה שלו, ואת רצונו לדחוף אנרגיה מתחדשת. הטענה הייתה שאנרגיה מתחדשת, הדרושה כדי להציל את כדור הארץ מההתחממות הנוראית, דרושה גם בגלל שהנפט אוזל וזהו נימוק חזק נוסף להשקעה באנרגיה מתחדשת, נימוק שמדבר גם לספקנים. מתברר שהנימוק הזה לא נכון.
כתב אחר בגרדיאן, ג'רמי לגט, לא מסכים  וטוען שהנפט בכול זאת אוזל. (האיש הזה הוא בעל חברה להפצת פאנלים סולאריים).

יש להזכיר שמונביוט התנגד בעבר בחריפות לאנרגיה גרעינית לפי הקו של הממסד הירוק, אבל שינה דעתו גם בנושא זה, והוא מכיר בכך שאנרגיה גרעינית נחוצה – גם כדי להקטין את פליטות הפד"ח.

מונביוט התייאש מהמצב. הוא אומר: "יש מספיק נפט כדי לצלות את כדור הארץ". "20 שנים של ניסיון למנוע את האסון של ההתחממות על ידי הטפת מוסר נכשלו, עם כשלון וועידת ריו". "אני לא אוהב להתריע על בעיות כאשר איני יכול להצביע על פתרון" – אומר מונביוט אבל מתריע בכול זאת.

שפע של נפט זה חדשות רעות בשביל הפעילים הירוקים הרגילים, הרומנטיים, כי מסתבר שהציוויליזציה התעשייתית שהם כול כך שונאים לא עומדת להיכחד בגלל מחסור בנפט, כמו שהם קיוו.

בקומנטס אומר איש אחד: "העובדות לא השתנו, רק ההבנה שלך השתנתה. האם יש עוד משהו שייתכן ואתה טועה לגביו?"

יעקב



אין תגובות: