20 ביולי 2013

מידע רגיש

מידע רגיש דלף לעיתונות, וה"אקונומיסט" מפרסם הדלפה מתוך הדו"ח מס' 5 של ה IPCC  שעומד להתפרסם בעוד כחודשיים. "הדו"ח הזה יהיה מפחיד מאד" אמר לאחרונה איבו דה בור, ראש אירגון האקלים של האו"מ. מסתבר שהוא טעה. הדו"ח יותר מתון מקודמו, שהתפרסם ב 2007.

הטבלה הזו מראה את ה"רגישות האקלימית" או – כמה עלולה לעלות הטמפרטורה בגלל עליית ריכוז הפד"ח. בדו"ח הקודם מ 2007 כתבו: 2-4.5 מעלות, עם ערך ממוצע של 3 מעלות.
בדו"ח הנוכחי טשטשו את המסר כדי שלא יהיה ניתן להשוותו בדיוק לדו"ח הקודם, ובמקום לפרסם מספר אחד, פרסמו טבלה שלמה. אם מסתכלים על העמודות הרלוונטיות רואים טווח של 1.3-2.4 – כלומר הרבה פחות מהטווח של 2-4.5 בדו"ח הקודם.
הירידה הזו משקפת את השינוי בדעה (כלומר: הניחוש) של המדענים כפי שמתבטאת במספר מחקרים שפורסמו לאחרונה. מסתבר שהם טעו בעבר כאשר האמינו ברגישות גבוהה, וכעת, לאט, לאט, הדעה מתגבשת שהרגישות (ההתחממות הצפויה) יותר נמוכה מאשר חשבו. כלומר – לאט, לאט, ובלי להודות בכך, מתחילים המדענים וה IPCC  לרדת מהעץ הגבוה של ההפחדות. חוסר ההתחממות ב 17 השנים האחרונות, כלומר העובדות, המציאות,  מתחילה לחדור גם לתודעה של ה IPCC.
ולסיום דעתי הבלתי מלומדת והבלתי חשובה: המספרים בטבלה זו מבוססים בדיוק כמו התחזיות הקודמות – על שום דבר. אלה ניחושים מהבטן. אין שום מדע בתחזיות אלה. אנו לא יודעים, ולא יכולים לדעת, מה יהיו הטמפרטורות בעוד 100 שנה. מדעני אקלים מוציאים שם רע למדע על ידי פרסום ניחושים חסרי ביסוס בתחפושת של מדע מדויק. שימו לב לשימוש בערכים מספריים, ועוד עם נקודות עשרונית: 2.0-2.4 – נשמע מדעי לאללה, אבל זה לא.
יעקב

אין תגובות: