3 ביולי 2013

שפע של גז בבריטניה.

המכון הגיאולוגי של בריטניה פרסם מחקר חדש המעריך את עתודות גז הצפחה במרכז בריטניה. המחקר מבוסס על קידוחי ניסיון רבים באזור הנקרא בוולנד, המסומן כאן במפה.

על פי הבדיקה הזו, כמות הגז המצויה בשכבות אבן הצפחה היא בין 822 ל 2281 tfc (טריליארד רגל מעוקב). הערך הממוצע הוא 1329.

המספרים הם אדירים. הם מתייחסים לכמות שמצויה בשכבות הסלע, ולא לכמות שניתנת להפקה מבחינה טכנית ופוליטית. מעריכים שהכמות שניתנת להפקה מבחינה טכנית, עם ידע הקיים כבר היום, היא כעשירית מהכמות הנ"ל, וזו הערכה מאד שמרנית. גם עשירית היא הכמות אדירה. היא שווה לצריכה השנתית הנוכחית בבריטניה כפול 47 – כלומר לצריכה של 47 שנים. הכמות גדולה יותר מכול כמות הגז שהפיקה בריטניה מהים הצפוני מאז 1970.

כיום בריטניה נאלצת לייבא כרבע מצריכת הגז שלה, בגלל הירידה בתפוקה מהבארות בים הצפוני. בריטניה קונה גז מנורבגיה ורוסיה.

יש בבריטניה מרבצים נוספים של אבן צפחה מהסוג המכיל גז, באזורים אחרים ביבשה, ומעריכים שגם בים. ראו מפה שנייה. גם בשאר העולם יש....


בריטניה עדיין לא החלה בהפקת גז צפחה. קידוח ניסיוני של חברת קואדרילה ליד בלקפול הופסק לפני כשנתיים, בגלל טענות שנגרמו רעידות אדמה.

גם באזורים הכפריים של דרום אנגליה, במחוזות סוריי וסוסקס, יש פוטנציאל למציאת גז ונפט בשכבות צפחה, ושתי חברות הגישו בקשות לאישור קידוחי ניסיון.

 הארגונים הירוקים מנהלים מסע נרחב בכול האמצעים האפשריים כדי למנוע הפקת הגז, בטענה שהיא עלולה לפגוע בסביבה. אבל יש להניח שהמחירים הגבוהים של האנרגיה, המצב הכלכלי הבלתי מזהיר, והסכנה לחושך וניתוקי זרם יכריעו את הכף ובריטניה תיגש להפקת גז. בינתיים לא בטוח שזה יקרה ולא ברור מתי.

יעקב 

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

בריטניה מדינה צפופה.

מספר המקומות שאפשר באמת לבצע קידוחים היא קטנה מאוד - תמיד יהיו שכנים, שמורות טבע או אינטרסים אחרים.