13 ביולי 2013

קרחוני ההימליה לא נמסים.


מחקר חדש מגיע למסקנה ה"מפתיעה" שקרחוני ההימליה בעצם אינם נמסים.
כתבנו רבות על ההיסטריה שהחממיסטים מפיצים על המסתם המואצת של קרחוני ההימליה.  כזכור, נכתב בדו"ח מספר 4 של ה IPCC  שקרחוני ההימליה יימסו וייעלמו עד שנת 2035 , וזו שטות מוחלטת. אח"כ הסתבר שהם התכוונו לשנת 2350, וגם זו שטות המבוססת על כלום.
כעת מתפרסם מחקר חדש, בשבועון "נייטור", המראה שלא היה איבוד רב של קרח בקרחוני ההימליה במשך 10 השנים האחרונות. הקרחונים כמובן נמסים בקיץ, ומוסיפים שלג וקרח בחורף. בסיכום כולל – הם איבדו מעט מאד מהמסה (לא קטנו) במשך 10 השנים האחרונות, פי 10 פחות מאשר חשבו קודם, כלומר – כמעט ולא איבדו מסה.
המחקר החדש מבוסס על נתוני שדה גראוויטציה שאספו שני לווייני GRACE , מאז שנת 2002.
בפסגות הגבוהות של ההרים בעולם מצויים כ 200,000 קרחונים. הגישה היבשתית אל רובם קשה, ומעטים מהם נחקרו באמת מהיבשה. ההערכות על קצב ההמסה היו מבוססות על מדידה של קרחונים מעטים, שהיו באזורים יותר נמוכים, שניתן היה לגשת אליהם. לפי מדידות אלה עשו אקסטרפולציה (הערכה) של כול הקרחונים. לפי הערכה גסה זו, חשבו עד היום שאיבוד הקרח בקרחוני אסיה הוא בסדר גודל של 47-55 ג'יגאטון לשנה. הלוויינים "רואים" את כול הקרחונים מלמעלה. המחקר החדש מראה שהאיבוד הוא רק 4 (+- 20) ג'יגאטון לשנה, כלומר – פי 10 פחות מאשר חשבו, ובהתחשב במרווח השגיאה – ייתכן ואין איבוד מסה בכלל.
כמובן, הפרשנים מוסיפים את משפט החובה, המתחייב על פי התקינות הפוליטית והאופנה: "הנתונים החדשים אינם מראים שהדאגה מפני ההתחממות הגלובאלית הייתה מוגזמת". אבל – הנתונים (להבדיל מהפרשנות) מוכיחים בדיוק זאת: שההפחדה הייתה מוגזמת ומבוססת בעבר על נתונים מפוקפקים שהמדענים המציאו בכוונה כדי להפחיד. הנתונים מראים עד כמה התאמצו המדענים, בשנים הקודמות, להפיץ מחקרים מפחידים ללא ביסוס מדעי של ממש, עד כמה ההפחדה הייתה מבוססת על אידיאולוגיה, ולא עובדות. היא מראה עד כמה המדענים הורידו את המדע לזבל למען ה"מטרה הקדושה" (האידיאולוגית) של ההפחדה.
יעקב

אין תגובות: