17 ביולי 2013

חשמל סולארי הוא יקר



החשמל הסולארי מתקשה לכבוש נתחים משמעותיים בשוק האנרגיה, למרות הסובסידיות הכבדות שהוא מקבל, כבר יותר מעשור. חסידי השמש אומרים שהמחירים ירדו מאד לאחרונה וצפויים לרדת עוד, ובקרוב ממש החשמל הסולארי יהיה תחרותי מבחינת מחיר וימריא. אנו כתבנו מאמרים רבים על הנושא, וגם על הנבואה שעוד מעט זה יהיה כדאי.

מאמר חדש, ארוך ומפורט, מנתח את שאלת מחירי החשמל הסולארי, וכמה מהר יורדים המחירים. הוא מביא בתוכו עשרות לינקים לבדיקות ומחקרים אחרים בתחום. מי שמתעניין מוזמן לקרוא. להלן כמה נקודות עיקריות מהמאמר הנ"ל. כותרת המשנה היא: "ירידות המחירים האחרונות אינן מבטיחות גידול לאורך זמן".

מחירי הפאנלים, המיוצרים רובם בסין, ירדו בכ 88% בשלוש השנים האחרונות. הדבר קרה בגלל השקעת יתר, בעידוד כסף קל של ממשלת סין, וייצור עודפים גדולים של פאנלים, שהמפעלים היו חייבים להיפטר מהם. ממשלות ארה"ב ואירופה התלוננות על מכירה בהיצף במחיר עד 1/4 ממחיר הייצור, והטילו מכסי מגן. המחיר הנמוך של היום אינו ריאלי, וצפוי לעלות לאחר "קונסולידציה" (פשיטת רגל) של חלק מהמפעלים הסיניים.

במחיר הפאנל המותקן בשטח, מחיר החומר (הפאנל המיוצר בסין) מהווה רק פחות מחצי מהמחיר הסופי. השאר זה אביזרים, עבודת התקנה, ועלויות רישוי וחיבור לרשת.
מחיר הקילוואט מותקן בגרמניה הוא כ 2250 דולר, בעוד בארה"ב הוא בערך 5000. המחיר הזה יצטרך לרדת ל 100 או אף פחות כדי שהחשמל הסולארי יהיה כדאי. גם אם הפאנלים יסופקו בחינם, אין סיכוי להגיע למחיר כזה.

מחיר התעריף הממשלתי המובטח האחרון (FIT), בגרמיה הוא כ 0.15 סנט לק"וו = (54 אג, דומה למחיר האחרון בארץ ), וזה בערך פי שלוש ממחיר החשמל מפחם וגז.
חשמל סולארי מספק היום, לאחר כ 15 שנים של סובסידיות כבדות, רק 5% מהחשמל בגרמניה (הארץ הכי מסבסדת) ורק 0.4% מהחשמל בעולם. (בארה"ב פחות מ 1%)
קצב הגידול הגדול של ההתקנות הסולאריות בשנים האחרונות לא יכול להימשך, כי: א. אין כסף לסובסידיות, וב: אין כושר ייצור של פאנלים. לכן, אין אפשרות שכמות החשמל הסולארי, עד שנת 2020 יגיע להיקף שחסידיו מנבאים. (החסידים חוזים שעל פי קצב הגידול בשנים האחרונות, חשמל סולארי יספק 8.1% מהצריכה העולמית בעוד 7 שנים או יספק יותר חשמל מאשר תחנות הכוח הגרעיניות ב 2020).

הגדלת כמות החשמל הסולארי יוצרת בעיות גדולות של שילוב החשמל התזזיתי ברשת החשמל, בעיות שמחמירות ככול שהכמות גדלה, ומוסיפות עלויות – למשל הצורך בקווי ממסר חדשים ותחנות גיבוי.
תחזית יותר ריאליסטית, של חברות GTM ו Globa data , מצפות שבשנת 2020 השמש תספק 1% מהחשמל בעולם, ואילו תחנות גרעיניות – פי 10 מזה.
הנה ציטוט מהמסקנות:

Despite the long-standing assertion by proponents that solar energy is nearing a breakthrough, the failure of solar energy to achieve significant market penetration despite heavy and sustained public subsidies over the last two decades is no mystery. The costs of scaling solar remain reliably higher than not only fossil energy but also other non-fossil alternatives, most notably nuclear. Continued growth of solar will require continued heavy subsidies for the foreseeable future.

למרות טענות מתמשכות של החסידים שאנרגיה סולארית מתחילה להיות כדאית, היא נכשלה עד כה להגיע לנתח משמעותי בייצור החשמל, למרות סובסידיות כבדות לאורך שני עשורים. המחיר של הגדלת הייצור הסולארי נשאר גבוה יותר לא רק ממחיר האנרגיה הפחמית, אלא גם ממחיר האנרגיה הגרעינית. כדי שההתקנות הסולאריות ימשיכו לגדול, הן יזדקקו להמשך הסובסידיות הכבדות לעתיד הנראה לעין (וגם אז, קצב הגידול לא יכול להיות מה שמבטיחים לנו).

אני שוב ממליץ לקרוא את המאמר והלינקים בעד ונגד שהוא מביא. הוא מדבר בצורה תכליתית, על מספרים, ולא על תחושות בטן וחזונות פיוטיים. מחברי הדו"ח ומכון המחקר שלהם – the breakthrough institute - אינם מתנגדים לחשמל סולארי או לסובסידיות. הם רק חושפים ציפיות בלתי מציאותיות.

יעקב


אין תגובות: