12 בנובמבר 2011

מחיר הפאנלים הסולאריים יורד

הדבר כול כך רחק מהאמת, כמו הטענה של הנשיא בדימוס, משה קצב, שלא היו לא יחסים עם המתלוננות. ראו את המאמר הקודם המספר על מחיר של בערך פי 8 שחברות החשמל (והצרכן) חוייבו לשלם למשך 25 שנה. לדעתי קרוגמן אינו שפוי לגמרה. אתה יכול להאמין באמונה שלמה שחשמל סולארי הוא ממש דבר חיוני ונהדר אבל אינך יכול להתעלם מהמספרים הברורים כול כך, ולטעון ההיפך. התעלמות כול כך בוטה וברורה מהמציאות הידועה לכול (והמפורטת בעמוד אחר של אותו עיתון) אינה יכולה להיות מוסברת אלא באי שפיות.
הדבר שירד (וגרם לכתבה ההזויה של קרוגמן)  הוא מחירו של חומר הגלם ממנו עושים תאים פוטווולטאיים. חומר הגלם הוא הפוליסיליקון, שהוא גם חומר הגלם שממנו עשויים שבבי המחשב. עם תחילת ריצת האמוק להתקנת פאנלים סולאריים, בעקבות צווים ממשלתיים, בייחוד באירופה, נוצר בשוק מחסור גדול של החומר. המפעלים שהיו קיימים קודם, שייצרו עבור מחשבים, לא יכלו לספק את הביקוש. מחיר הפוליסיליקון עלה מ 30 דולר לק"ג עד 475 דולר לפני שלוש שנים בעקבות הביקוש המלאכותי הפתאומי. נוצר מחסור גדול בכושר ייצור ובעקבות זאת קפצו יצרנים רבים מאד (בייחוד בסין) ובנו מפעלים לייצור פוליסיליקון, כדי לנצל את המחיר הגבוה. כעת, כעבור שלוש שנים, מסתיימת בניים המפעלים והם מתחילים לייצר. מסתבר, שכמו שקורה תמיד במקרים כאלה, בנו הרבה יותר מדי מפעלים, והם לא מצליחים למכור את תוצרתם, והמחיר ירד לשפל של כ 25 דולר, שהוא מחיר הפסד. תוך שנתיים שלוש ייסגרו חלק מהמפעלים האלה כמו שנסגר מפעל סולינדרה בארה"ב (ועוד מפעלים אחדים), וכמות הייצור תתאים עצמה לכמות הביקוש. בינתיים, נגמר הכסף של ממשלות אירופה, המחיר המובטח (פי שמונה ממחיר רגיל) לחשלמל סולרי ירד ל רק פי 4, ובמחיר זה התקנת הפאנלים כבר לא כול כך כדאית, אז גם הביקוש לפאנלים סולאריים וקצב ההתקנה ירדו מאד. בסוף, השוק ייתיצב, חלק גדול מהמפעלים ייסגר, ההיצע יותאם לביקוש, והמחיר יחזור למחיר שפחות או יותר מחוייב על פי עלויות הייצור שהוא כ 30 דולר לק"ג.
הפוליסיליקון הוא רק חומר גלם, חלקו במחיר המוצר הסופי – הפאנל הסולרי, מגיע רק ל 25% .
ללא צווים ממשלתיים המחייבים רכישת חשמל סולארי, וללא הסובסידיות הענקיות (שמגיעות לכ 100% מהעלות) אין לחשמל סולארי שום סיכוי בשוק. אני משער שגם לו סיפקו לחברות החשמל את החשמל הסולארי בחינם, הן לא היו קונות אם לא היו מחייבים אותן לקנות אותו. הסיבה היא שחשמל סולארי אינו זמין כול הזמן, וחברות החשמל חייבות לספק חשמל תמיד, זה אומר חייבות להחזיק תחנות פחמיות וגזיות במצב תפעול, כול הזמן, כך שהחשמל הסולארי לא חוסך כלום, גם לא פליטות פד"ח, ורק מסבך את המלאכה של אספקה סדירה של חשמל.
הפאנלים הסולריים הם ברכה לבטלה, ביזבוז כספים נטו. כמויות החשמל שהן מייצרות מזעריות, וההשפעה שלהם על אספקת חשמל ועל הפחתת פליטות היא אפסית. וזה יהיה ככה לפחות עוד 100 או 200 שנה. דבר אחד הם כן עושים – מרצפים את המדבריות – אותו "מרקם חיים עדין" בשכבה של גרוטואת ברזל וסיליקון.
יעקב

אין תגובות: