21 בנובמבר 2011

הספקנות מוצדקת: סיכום וועידת סנטה פה.


וועידת סנטה פה השלישית לשינויי אקלים עולמיים ואיזוריים התקיימה התחילת נובמבר בארה"ב. בוועידה השתתפו בעיקר מדענים ספקנים, ביניהם ד"ר ריצ'רד מולר, ד"ר ג'ודי קורי, ד"ר פרד סינגר, פאט מיכאלס, וגם ונקטצ'לאם רמסוואמי מפרינסטון. עיתונאי שהשתתף בדיונים שנמשכו 5 ימים, וראיין רבים ממשתתפי הוועידה מסכם את רשמיו ב 4 נקודות עיקריות.
1. מרבית המדענים (כולל ספקנים) אומרים שאכן מתרחשת התחממות גלובאלית.
2. אבל השאלה מה בדיוק גובה תרומתם של בני אדם להתחממות זו הוא נושא שנתון בהחלט המחלוקת, והידע בנקודה זו כלל לא ברור. [יעקב: אני הייתי מוסיף שגם השיעור של ההתחממות לא ברור לגמרה].
3. יש מחלוקת גדולה ורחבה בין המדענים מה צריך לעשות בנידון, כלומר איזו צעדים צריכים לנקוט כדי למנוע ההתחממות. מדענים רבים מודאגים מזה שהמדע ניגרר לוויכוח פוליטי בעיקרו (על המדיניות) וויכוח שלא קשור למדע.
4.מדען בכיר אחד, (ריצ'רד מולר) אמר שחלק מהמדענים נותנים גיבוי לטענות של אל גור, למרות שהם יודעים שהטענות שלו מוגזמות ומעוותות. (הוא מסביר את התופעה בראיון).
עוד אמר מולר שיש ספקנות אמיתית ומוצדקת בקשר לשעור התרומה האנושית להתחממות (באמצעות הפד"ח) – כלומר הנושא הזה הרבה פחות ברור מאשר נטען בדו"ח ה IPCC (שם נכתב ש"כמעט לגמרה בטוח" ש "מרבית" ההתחממות נגרמת על ידי בני אדם). בכלל יש ביקורת על ה IPCC שרבות מטענותיו אינן מבוססות. הנה מילותיו של מולר עצמו, בציטוט ישיר:
“It isn’t whether there’s global warming; it’s how much there is. And how much of that is caused by humans? And there’s still a lot of uncertainty that and the skeptics are raising very good points on that issue.”
ד"ר קורי אמרה: יש התחממות גלובאלית, זה ברור, שנגרמת במידת מה על ידי בני אדם. השאלה היא מה תרומתם הכמותית (היחסית) של בני האדם, והתשובה: איננו יודעים". בקשר לדו"ח ה IPCC אמרה ד"ר קורי שהיא חושבת שהביטחון, או הסבירות הגבוהה שלה הם טוענים אין להן על מה להתבסס, הבטחון שלהם במסקנותיהם הוא מוגזם, ויש לה הסתייגויות מהתהליך של חיבור הדוחות של ה IPCC.
דיווח על הוועידה וקישוריות לחלק מההרצאות שהמדענים הציגו בוועדה זו תמצאו באתר של ד"ר קורי.
יעקב




אין תגובות: