10 בנובמבר 2011

אוטובוס היברידי הידראולי

חידושים טכנולוגיים המתרחשים בקצב מוגבר, מגבירים את היעילות ומקטינים את צריכת הדלק של הרכבים.



מכנויות היברידיות (דוגמת טויוטה פריוס) צוברות את האנרגיה של בלימת האוטו בבטריות חשמליות, אח"כ הן משתמשות באנרגיה שבבטריות לצורך הנעת המכונית, באמצעות מנוע חשמלי, בייחוד במהירויות נמוכות. החיסכון בדלק נובע מניצול חלק מהאנרגיה של מנוע הבנזין שמתבזבזת על התחממות בעת הבלימה. מכוניות היברידיות חשמליות משיגות חסכון של כ 25% בצריכת הדלק. הבעיה העיקרית של ההיברידיות האלה היא המחיר הגבוה של הבטריות. בעיה נוספת היא שלא כול אנרגיית הבלימה מנוצלת, כי הקצב שבו ניתן למלא מצברים בעת בלימה מוגבל.

במנוע החדש - ההיברידי-הידראולי – משתמשים במיכלי לחץ לצבור אנרגיה, בצורת נוזל בלחץ גבוה. בעת בלימה מופעלת משאבה הדוחסת נוזל לתוך מיכל בלחץ גבוה. בעת האצה – מפעיל הנוזל ההידראולי מנוע הידראולי שמסייע בהנעת הרכב. המערכת הזו מנצלת יותר טוב את אנרגיית הבלימה, והיא גם יותר פשוטה וזולה.
המערכת מתאימה בעיקר לאוטובוסים ורכב משא, כי המיכלים גדולים ותופסים מקום רב יחסית. המערכת מתאימה במיוחד לתחבורה עירונית, בה יש הרבה עצירות והאצות לסירוגין. כלומר – המערכת מתאימה במיוחד לאוטובוסים בתחבורה ציבורית עירונית, ולמשאיות וטנדרים שמבצעים חלוקת סחורות. מעריכים שאוטובוס כזה, העושה כיום כ 1.5 ק"מ לליטר סולר, יעשה, עם מנוע היברידי, 3 ק"מ לליטר – כלומר חסכון של 50% בדלק, וגם – ירידה בזיהום בהתאם. החיסכון בדלק בהחלט יכול לעשות את המנוע הזה לכלכלי ונפוץ.



בינתיים נבנו רק דגמים ניסיוניים, ועוד לא הוחל בייצור סדרתי.
יעקב

אין תגובות: