14 בנובמבר 2011

המלחמה נגד האנרגיה



הירוקים בארה"ב נחלו הצלחה במלחמתם העיקשת נגד האנרגיה. הפרויקט הגדול של הנחת צינור נפט מקנדה לטקסס, פרויק קייסטון XL הוקפא "עד לבחינה מחדש של מסלולים אלטרנטיביים", כלומר לפחות עד אחרי הבחירות לנשיאות בארה"ב, כלומר – לפחות עד 2013.
זהו חלק מעמדה עקבית של ממשל אובמה: חסימה של כול פרויקט של נפט, פחם, תחנות כוח או בתי זיקוק. כול פרויקט שקשור לאנרגיה של ממש. זוהי העמדה הירוקה, הקיצונית, שאומצה על ידי ממשל אובמה בשלמותה. הם עושים זאת בלי הצהרות חגיגיות, בלי החלטות קונגרס, בלי הודעות דרמטיות.  גופי הרגולציה, המאוישים על ידי אידיאולוגים ירוקים שמינה אובמה נמנעים מלהנפיק אישורים. הם נלחמים מלחמה לא מוצהרת נגד אנרגיה.

הוועדה לאנרגיה אטומית נמנעת מלנפק אישור לאתר אחסון הפסולת בנבאדה, וממשיכה לדון (עד אינסוף) בבקשות לכורים חדשים, מבלי להפיק אישורים.
משרד האנרגיה ומשרד איכות הסביבה לא מנפיקים אישורים לקידוחי נפט חדשים במפרץ מקסיקו או באוקיינוס הארקטי מול אלסקה, בטענה שלא הושלמו כול הבדיקות, והבדיקה נמשכת. הבדיקות יימשכו, ואישורים לא יהיו כול עוד אובמה נשיא, ואלי גם אח"כ. כמו כן נעשים ניסיונות נואשים לבלום את הפקת הגז בשיטת הפראקינג החדישה.

תשתיות האנרגיה של ארה"ב הולכות ומתבלות, מרבית תחנות הכוח (הפחמיות) גילן כ 40 שנה. בתי הזיקוק – כנ"ל. ללא חידוש, תתפורר תשתית האנרגיה.
במקום זה ממשל אובמה מציע עשרות מיליארדים של דולרים של כסף ממשלתי לפרויקטים "מתחדשים" – לאנרגיה סולארית, תחנות רוח ומכוניות חשמליות. כול הדברים האלה עושים טוב בבטן, אבל מפיקים מעט מאד אנרגיה. ארה"ב הולכת להיקלע למחסור חמור באנרגיה.
בינתיים, קנדה תשווק כנראה את הנפט שהיא מפיקה ממרבצים גדולים של חולות זפת, למדינה שיש לה צימאון גדול לנפט – סין. אם בעתיד ארה"ב תרצה בכול זאת לקנות את הנפט הזה – עלולה התשובה להיות: "מצטערים, כבר לא אקטואלי".
יעקב

אין תגובות: