13 בנובמבר 2011

עוד על מחירי הפאנלים הסולאריים.

המפיצים העיקריים של השמועה על מחירים של חשמל סולארי ברמה תחרותית במחיר לחשמל פחמי הן החברות המייצרות את הפאנלים הסולאריים. הן מנסות לקדם את המוצרים והעסקים שלהן. בינתיים אלו שמועות לצורך קידום עצמי. תאמינו להם כאשר תראו את המוצר.

שאלה אחרת היא מהו המחיר ה"פחמי" של החשמל, שאליו הם משווים את עצמם. במאמר מוזכר המחיר של 12 סנט לקילווט. זה כבר מחיר שנופח במדינות (כמו קליפורניה) על ידי תקנות אנרגיה מתחדשת. המחיר האמיתי של החשמל מכורים גרעיניים, פחם או גז, במדינות אחרות בארה"ב הוא כ 5-7 סנט. עם גילוי מרבצי גז גדולים בארה"ב (ואצלנו) המחיר עשוי אף לרדת. זהו המחיר שתחנות סולאריות חייבות להתמודד איתו.

עובדה היא שבמדינות אירופה אחדות (למשל ספרד), בהן הורידו את המחיר המובטח על ידי הממשלה לחשמל סולארי מ פי 8 ל"רק" פי 4 ממחיר חשמל רגיל, קטנו מאד ההתקנות הסולאריות.

אל תתרשמו מנתונים מרשימים כמו "בגרמניה התקינו 35 GW כושר ייצור סולארי". זה כושר ייצור נומינאלי, או תיאורטי, כלומר מה הפאנלים מסוגלים לייצר בצהריים של יום קיץ בהיר, באופן תיאורטי. בפועל הם מייצרים רק אולי 20 או 30% מזה. חברות החשמל מחויבות על פי חוק לרכוש את כול החשמל הסולארי המיוצר, למרות שהוא לא תמיד נחוץ – כלומר – תחנות אחרות מייצרות את החשמל, ולא ניתן לכבותן, והחשמל הסולארי אינו נחוץ בעת שהוא מואיל להופיע.

החשמל הסולארי יהיה מועיל ותחרותי כאשר יהיה כדאי לכול אחד להתקין על גג ביתו פאנלים סולאריים לשימוש עצמי, כדי להקטין את חשבון החשמל שלו. זאת בניגוד למצב היום, בו החשמל הסולארי מהפאנלים מסופק לחברת חשמל, והממשלה מחייבת את חברת החשמל לקנות חשמל זה במחיר פי 8 ממחיר החשמל הרגיל. אם וכאשר יהיה כדאי לאנשים להתקין פאנלים, יופיעו על כול הגגות ובכול החצרות פאנלים סולאריים, והם יספקו חלק מהצריכה, בשעות היום, ויאפשרו להשבית באותן שעות טורבינות גז. אז לא יהיה צורך בעידוד ממשלתי, או בהטפות מוסר של פול קרוגמן.
היום הזה מאד, מאד רחוק, ואני לא משער שיגיע בטווח נראה לעין 20 -30 שנה). איש אינו יכול לחזות את העתיד (גם לא אני), ואם ימציאו פתאום המצאה מופלאה שמגדילה את היעילות של הפאנלים מכ 15% ל 30% – התמונה תשתנה. הטענה שהפאנלים הסולאריים יפיקו חשמל במחיר יותר זול מחשמל פחמי (כפי שנאמר בבלוג של סיינטיפיק אמריקן) אינה נכונה על סמך הטכנולוגיה המוכרת, ומבוססת על ניחוש של טכנולוגיות שימציאו בעתיד, אולי. בקיצור – נבואות.
לבעלי אידיאולוגיה ירוקה יש נטייה ליפות את המציאות לפי אמונתם, ולראות בעד המשקפיים הירוקות טכנולוגיות ירוקות שאינן קיימות. כך למשל הם "המציאו" בעבר מכוניות הפועלות על מימן, בטריות זולות למכוניות או לכידה וקבורה של פד"ח (CCS). אח"כ הם צועקים בתדהמה: "מטומטמים! למה אינכם משתמשים בטכנולוגיות נהדרות אלו?"
יש להפריד בין מה שקיים למה שבגדר נבואה.



תוספת:
הנה דיווח הוואינט, בעברית, על הסיבות לירידת מחירי הפאנלים, ועל הקשיים הכספיים של החברות המייצרות אותן.  
יעקב

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

יואיל להופיע....

יעקב אמר/ה...

תודה!