20 בנובמבר 2011

דעות קדומות



משפט השבוע – שייך ללורד ברטראנד ראסל, מתמטיקאי ופילוסוף בריטי:
 “If a man is offered a fact which goes against his instincts, he will scrutinize it closely, and unless the evidence is overwhelming, he will refuse to believe it. If, on the other hand, he is offered something which affords a reason for acting in accordance to his instincts, he will accept it even on the slightest evidence.” – Bertrand Russell
תרגום:
"אם מצביעים לאדם על עובדה שסותרת את האינסטינקטים שלו הוא יבחן אותה בדקדקנות, ואם ההוכחות אינן לחלוטין ודאיות הוא יסרב להאמין בה. אם, מאידך, מציעים לו משהו שנותן לו סיבה לפעול על פי האינסטינקט שלו, הוא יקבל זאת אפילו ההוכחה מאד מפוקפקת."

הדבר אמור בקשר למודאגי האקלים. הם מאמינים, והאמינו עוד מזמן (מלפני עשרות או מאות שנים – ראה מלטוס), שהאדם צורך יותר מדי, מזהם יותר מדי, שכדור הארץ לא יכול לשאת כול כך הרבה בני אדם ואסון אקולוגי עומד להתרחש. אז הם נתפסים בקש הרעוע של גזי חממה כתירוץ, וזועקים בקולי קולות: "האסון בדרך, כדור הארץ הולך להישרף. הפסיקו מיד את החיים הנורמאליים, תשכחו מהטכנולוגיה, תחזרו את השדות". הם האמינו בכך לפני שדיברו על התחממות כדור הארץ, אבל הרעיון של ההתחממות משתלב היטב בהשקפה זו, ולכן אימצו אותו בשתי ידיים. זה כולל את המדענים המודאגים.

לעומת זאת, הספקנים אינם מוכנים לוותר בקלות על חיי הרווחה המבוססים על טכנולוגיה, תעשייה ושימוש גובר באנרגיה. הם לא מוכנים שיכפו עליהם חיי צנע. אז הם בוחנים את הטענות על התחממות וגזי חממה יותר לעומק ואינם מקבלים את זעקות הגעוואלד של המודאגים.

יעקב

אין תגובות: