18 ביולי 2013

ששינסקי בספרד. או: יזמים סולאריים באשלים, בנגב, ראו הוזהרתם!






שר התעשייה של ספרד, חוסה מנואל סוריה, הודיע שיקצץ 2.7 מיליארד אירו מרווחי יצרני החשמל השנה. חצי מזה יקוצץ מיצרני חשמל הירוק (המתחדש). הדבר מתווסף לקיצוצים קודמים, ויביא לקיצוץ סופי של הסובסידיות הסולאריות בכ 40%.
תזכורת: ספרד חתמה חוזים עם ספקי אנרגיה מתחדשת, לפיהם הממשלה מבטיחה תעריף הזנה feed in tariff קבוע, למשך 20 שנה, כלומר, מתחייבת בחוזה לקנות את כול החשמל המתחדש המיוצר בתעריף הקבוע בחוזה. כעת החליטה הממשלה להפר את החוזה ולהתעלם ממנו, ולהוריד את התעריפים שישולמו, ובנוסף (בהחלטה קודמת) להטיל מס מיוחד על היצרנים.

היצרנים הסולאריים טוענים שההחלטה האחרונה פירושה קיצוץ של כ 1.3 מיליארד אירו מהכנסות היצרנים. הם גם טוענים שיצרנים סולאריים רבים ניצבים בפני סכנת פשיטת רגל, מפני שההכנסות המקוצצות לא יאפשרו להם לעמוד בהחזר המימון שקיבלו לצורך התקנת הפאנלים.

שר המסחר אומר שהתשלומים בעתיד יבוצעו לפי נוסחה חדשה (לא יודעה עדיין) שתבטיח תשואה הוגנת של 7.5% למשקיעים באנרגיה מתחדשת. התאחדות היצרנים ה"מתחדשים" לא כול כך מאמינה לשר, וזועקת, בצדק מבחינתה: "זו הפרת חוזה ורמיסה של שלטון החוק". שר התעשייה משיב (וגם הוא צודק!): "אין כסף". תעשיית האנרגיה בספרד נמצאת בגרעון של 4.5 מיליארד אירו.

יעקב


אין תגובות: