8 בספטמבר 2013

הקרח חוזר, פרק 2, ומה רמת הוודאות?



כיסוי הקרח הארקטי גדל בכ 60% או כ-2.56 מיליון קמ"ר ביחס למצבו לפני שנה כפי שרואים בצילום למעלה. כך מדווח דייוויד רוז, ב"מייל אונליין". דיווח קודם שלנו על הקרח הצפוני – כאן.

המדענים האקלימיים טוענים שההפשרה של הקרח הצפוני, כלומר קיטון השטח מכוסה הקרח, הוא תהליך חד סטרי, הנגרם על ידי ההתחממות הגלובאלית. ה BBC דיווח בשנת 2007, שעד שנת 2013 הים הצפוני יהיה חופשי מקרח בקיץ. הם הקישו את זה מתוך הנחה שקצב ההפשרה הוא אחיד ומתמשך. מסתבר שתופעת ההפשרה היא תנודתית או מחזורית, עם עליות וירידות, כלומר הנבואה הייתה מבוססת על תחושות בטן ולא על ידע.

בינתיים, כידוע, יש הפסקה, או עצירה זמנית (לפחות), בהתחממות הגלובאלית. על העצירה דיווח גם כן דייויד רוז, לפני פחות משנה. אז שפכו עליו החממיסטים קיטונות של גידופים והכחישו מכול וכול שיש עצירה. היום מודים כול החוקרים והמוסדות המדעיים שיש עצירה, וכולם שוברים את הראש איך להסביר אותה או לתרץ אותה, ולמצוא את הסיבה מדוע המודלים האקלימיים פיספסו אותה.

דוח ה IPCC מס' 5 עומד להתפרסם (חלקו הראשון) החודש. מהטיוטות שהודלפו מסתבר שהם התכוונו לכתוב שרמת הוודאות עלתה מ 90% ל 95%. הכוונה לוודאות הטענה ש"מרבית ההתחממות נגרמת על ידי בני האדם". כיצד בדיוק עלתה רמת הוודאות מ 90% בדוח מס' 4 משנת 2007 לרמה של 95% בדוח הנוכחי לא ברור. מה שקרה מאז ועד היום הוא דווקא העצירה, הסותרת את המודלים, והבלתי מוסברת (בינתיים). כיצד עצירה מסתורית זו הצליחה להעלות את רף הוודאות היא שאלה מעניינת... ד"ר קורי אמרה: "חוסר הוודאות רק גדל. ברור כעת שהרגישות לפד"ח שעליה מתבססים המודלים גבוהה מדי. איני מצליחה לראות על מה מתבססת הטענה על ודאות גדולה יותר."

הודלף גם שהממשלות הממנות את ה IPCC החזירו את הטיוטה לצורך שיפוצים, ודרשו שתתייחס לעצירת ההתחממות, שהיא הנושא ה"חם" כעת.

נראה שהאקלים מתעלל בחממיסטים.

יעקב

תוספת: קטע חדש על הקרח הארקטי השנה הופיע בבלוג של ד"ר קורי.


19 תגובות:

אבי בליזובסקי אמר/ה...

מאמתי לממשלות יש זכות לקבוע למדענים מה נכון ומה לא נכון? אז מה אם הן לא מרוצות מהטיוטא?

מלפני 30 שנה כיסוי הקרח ירד ב80%. אז הוא עלה ב-60% לעומת שנה שעברה, כלומר ירד רק ב-70% יחסית לתקופת הפתיחה. SO WHAT, האם זה מעיד על משהו? מישהו טען חוץ ממכם שהתחממות חייבת להיות לינארית?

יעקב אמר/ה...

מר בילזובסקי היקר,
שאלה לי אליך: האם קוראי הבלוג המכובד "הידען" יודעים שיש עצירה בהתחממות? פעם עברתי בריפרוף על הבלוג הידען ולא מצאתי שום איזכור של הנושא. אולי פיספסתי את הקטע.

"מישהו טען חוץ ממכם שהתחממות חייבת להיות לינארית?"
כן. אלה שניבאו קיץ ללא קרח ב 2013. ראה בלינקים.

אנחנו לא מנפקים תחזיות אקלים.

יעקב אמר/ה...

מר בליזובסקי:
אתה כותב: "מלפני 30 שנה כיסוי הקרח ירד ב80%."

אולי תוכל להביא סימוכין ?

למשל: לפי טבלה זו:
http://www.ijis.iarc.uaf.edu/seaice/extent/plot.csv

הממוצע בשנות ה 1980, בתאריך 1 לספטמבר, היה 7.34 מיליון קמ"ר, והשנה היה 5.15, כלומר ירידה של כ 30% ולא 80%.

asherpat אמר/ה...

לא, זה כבר יותר מדי כיף, אני כבר לא יכול יותר להתגלגל מצחוק מלראות את השרלטנים חורקים שיניים בניסיונות נואשים להמציא תיאוריות חדשות להסביר את בושתם על שמידות החום אינן עולות (ורמת הפד"ח ממשיכה לעלות), שגובה פני הים אינו עולה (בטח שלא בצורה קטסטרופלית), שתדירות תופעות טבע שליליות איה עולה וכו'. אז הפעם זה "קרח דק", "תופעה חוזרת לממוצע" - והגדול מכולם - "האוקיאנוס אכל לי את ההתחממות הגלובלית".

אבי בליזובסקי, הצד שלך, הצד של האבטיחים השרלטנים מפסיד. נתונים פיסיקליים ואנשים עם מחשב וחיבור לרשת מוכיחים שוב ושוב שאפשר לשקר לאנשים אבל לא כל הזמן. זמנכם עבר, וללא ספק תתחילו לחפש BUGABOO חדש כדי לשלוט באנושות ולהפוך את כולם ל-AMISH. אגב, אם אתה, אבי בלוזובסקי כלכך רוצה בסוף השימוש בדלקי מאובנים - מדוע שלא תתן דוגמא ותפסיק להשתמש ברכב, חשמל, פלסטיק, תרופות חדישות? קוראים לזה צביעות, מקבלים על זה פרסי נובל כמו אל גור בעל הטירה עם 17 חדרים!

asherpat אמר/ה...

"בעובדות מדעיות, שכרגע הם לצד שלי"

ריכוז גז זניח (TRACE) באתמוספירה שקוראים לו CO2 המשיך לעלות. זוהי עובדה (A). ההתחממות (שהייתה אפסית ANYWAY) הסתיימה ב1997, ז"א לפני כ-1/6 מאה. זוהי עובדה (B).

צירוף מקרים )COICIDENCE) בין A ל-B אינו מוכיח נסיבתיות (CAUSALITY) של A גורם לB, אך אם A קורה, ו-B לא קורא, הרי לוגית זה מפריך את הטענה שיש נסיבתיות. הלא כן, אבי?

אלא אם כן "קונצנזוס" מדומה (BOGUS) הוא "עובדה מדעית". אם זה קשה להתווכח, באמת!

יעקב אמר/ה...

אשר,
אנא שמור על הנימוס.
זכותך לחשוב שאנשים כאלה או אחרים הם שרלטנים, אבל, אנא אל תביע דעה זו כאן.

זה לא קונסטרוקטיבי לקרוא לאנשים שרלטנים, ולא מקובל עלינו. תשמור על סגנון מאופק וענייני.

אני משתדל ככול האפשר לעסוק בעובדות, ולא בהדבקת שמות תואר.

על זה אמר מרק טווין: "בקשר לשמות תואר - אם יש לך ספק מחק אותו".

אבי בליזובסקי אמר/ה...

באתר הידען לא מתייחסים לספינים, רק למדע. כפי שראיתם בדוגמה שנתתי על כיסוי הקרח, אפשר לקחת נקודה שמתאימה לכם ולהסתיר את כל השאר.
אילו הייתי אתר אמת אחרת הייתי כותב את הטענות שלכם שמנוסוות כדיווחים מדעיים, אבל אני אתר שתומך באמת המדעית.

אבי בליזובסקי אמר/ה...

לאשר, עניתי לך באתר הידען, זה שאתה מבלבל בין שיעור הגז באטמוספירה לבין מידת ההשפעה שלו, זה בגלל הספינים שהחברים שלך הליברטנים דוחפים. בשבילי העובדה שכמות הגז הוכפלה, שהפיסיקה שלו היא פשוטה - גז חממה, ושב15 השנים האחרונות שבהן לטענתכם לא היתה התחממות נרשמו השנים החמות בהסטוריה. למדעני האקלים זה מספיק וגם לי.

אבי בליזובסקי אמר/ה...

יעקב, ולעומת שנה שעברה?

יעקב אמר/ה...

אבי,
בנושא עצירת ההתחממות - אתה מוכיח עד כמה אתה משוחד. כול המוסדות והירחונים כבר הודו בכך ופרסמו זאת. נייצ'ר, המט-אופיס, טנברט...

אמונת הבטן שלך כול כך חזקה שאינך מבחין מה קורה, כי זה לא מסתדר לך עם האמונות שלך.
אבל, מן הראוי היה שתדווח לפחות על מאמר שהתפרסם בנייצ'ר - אתה מתגאה שאתה מדווח על מגזינים "רציניים".
הנה לינקים:

מאמר בבלומבגר על הלחצים של הממשלות לעדכן את דוח ה IPCC ולהסביר את העצירה:
http://www.bloomberg.com/news/2013-08-29/global-warming-slowdown-data-sought-in-un-climate-report.html

מאמר בנייצ'ר המסביר את העצירה:
http://www.nature.com/nature/journal/vaop/ncurrent/full/nature12534.html

המאמר של טרנברט המסביר שהחום נבלע באוקיינוסים:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/grl.50382/pdf

הנה מאמר של המט-אופיס
http://www.metoffice.gov.uk/media/pdf/q/0/Paper2_recent_pause_in_global_warming.PDF

חוץ מזה - לא ענית לי מאין לקחת את הטענה שהירידה בהיקף הקרח הצפוני הייתה 80%. אעריך מאד אם תביא ציטוט או סימוכין. כאמור - הירידה הייתה רק 30%.

יעקב אמר/ה...

למר בליזובסקי,
המינימום של הקרח בשנה שעברה היה כ 3.5 מיליון קמ"ר, והממוצע של המינימומים של שנות ה 1980 היה כ 7.3 מיליון, כלומר הירידה הייתה כ 52% ולא 80% כפי שאתה מצייון.
כאמור - הירידה השנה היא בכ 30% מהממוצע של שנות ה 1980.

ההתרשמות "מהבטן" שלך שהייתה ירידה ב 80% נובעת מהתרשמות ריגשית מטון מהבהלה שזורעים בתקשורת. כדאי תשים לב יותר טוב למספרים.

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה על פוסט חשוב ומעניין.

שאלה לאבי "הידען" - האם לדעתך הטענה שאין עליה בטמפרטורות כבר 15 שנה היא ספין או שמועה?

בבקשה אל תתחמק מתשובה כי לפי מה שאני יודעת וקראתי אפילו המדענים ב-IPCC מקבלים את זה כעובדה, אז מעניין לשמוע מה דעתך על כך.

אבי בליזובסקי אמר/ה...

מדובר בהחלט בספין, הירידה לא נעצרה, היא רק הואטה וחלק ממנה נאגר, אבל ברור שמתישהו כל החום שנאגר באוקאינוסים יוקא החוצה ונקבל גם את העליה האצורה בריבוע.


מעבר לכך קצב ההתחממות (שכאמור נמשכת) הוא לא הגורם הקריטי, אם נגיע לאסון בעוד 15 או 30 שנה זה לא משנה כי בגלל אנשים כמוכם בוודאות נגיע אליו. אילו בממשלות היו שומעים למדענים ולא לספינולוגים, אפשר היה להציל את כדור הארץ כדי שגם לילדינו ונכדינו יהיה עולם דומה לזה שאנחנו קיבלנו. כרגע זה נראה חלום באספמיה, הם יקבלו מדבר, ובעלי החיים היחידים שהם יכירו מלבד המבויתים יהיו ג'וקים ועכברים.

יעקב אמר/ה...

מר ביליזובסקי,
אתה מכחישן של המדע. אתה היסטרי ללא תקנה.

תקרא את המספרים בלינקים שהבאתי למעלה.

בין אם תקרא לזה עצירה או האטה (יש עצירה - יש חוסר התחממות ), זו עובדה שכולם יודעים אותה ומנסים להסביר אותה. זה התפוח החם של מדעי האקלים ברגע זה.

ההאטה/עצירה הזו לא נחזתה על ידי מדעני האקלים והמודלים האקלימיים, היא נפלה עליהם כהפתעה גמורה, ועכשיו הם מתרוצצים כדי להסביר מדוע הטמפרטורות לא עולות למרות שהפד"ח עולה, ומדוע התיאוריות שלהם לא באות לידי ביטוי במציאות.

באשר לנבואה שלך (ואחרים) שבעתיד ההתחממות תחזור - נחייה ונראה. אני לא מתנבא ולא מייחס ערך רב לכושר הניבוי שלך ושאר מדעני האקלים (להבדיל).

בכול אופן, כבעל אתר המתיימר לדווח על המתרחש בעולם המדע, אני חושב שראוי שתתייחס לעצירה בהתחממות, למרות שאתה אישית לא מאמין בזה. תדווח על המאמרים בנייצ'ר ובמט-אופיס.

אבי בליזובסקי אמר/ה...

יעקב,לא צריך להיות נביא כדי לדעת שהחום האצור ייצא החוצה. מספיק פיסיקה של תיכון.

אבי בליזובסקי אמר/ה...

התייחסתי לבקשותיך - רק שזה שוב ארוך מכדי להיות תגובה ולכן העליתי כתבה שלמה http://www.hayadan.org.il/global-warming-is-still-here-1409131/

יעקב אמר/ה...

למר ביליזובסקי
תודה, ראה תגובתי שם.

Anochi אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
יעקב אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.