12 באוקטובר 2013

משבר האנרגיה בבריטניה – מעשה ידי אדם.


אספקת החשמל הסדירה בבריטניה, בשנים הבאות, בסכנה. מדיניות האנרגיה האוטופית של בריטניה תגרום לבסוף לתוצאה ההכרחית של כול מדיניות בלתי מציאותית – חוסר אנרגיה.
העסק התחיל עם הכרזתו הוותיקה של ראש הממשלה, קמרון, שממשלתו תהיה "הכי ירוקה אי פעם", ונמשך עם העמדה האידאולוגית הירוקה-הקיצונית של השותפה לקואליציה, המפלגה הליברלית. אלה יצרו חוקים המציבים "יעדים" שאפתניים לדה-קרבוניזציה (ירידה בשימוש בדלקים פחמיים), עם תכניות לסגירת תחנות הכוח הפחמיות, והסתמכות על "אנרגיה ירוקה", כלומר – במקרה של בריטניה, בעיקר על תחנות רוח.
האנרגיה הירוקה אפשרית (לא לגמרה) רק על בסיס של סבסוד עמוק, מובטח על ידי הממשלה, דבר שגורם לעלייה תלולה במחירי החשמל, וגורם והתמרמרות רבה בציבור הצרכנים. גם התעשיינים הבריטיים מזהירים שמחירי האנרגיה הגבוהים עלולה לגרום להעברת המפעלים לארצות אחרות. שר האוצר, אוסבורן, הודיע על "בחינה מחדש" של מדיניות הסובסידיות, במטרה לעצור את עליית המחירים. אבל, חברת חשמל אחת, SSE , (מתוך 6 הפועלות בבריטניה) הודיעה על עליה של 8.2% במחירי החשמל (החשבון בבריטניה הוא ביחד – גז וחשמל), והחברות האחרות יעשו וודאי אותו דבר. אתה לא יכול לאכול את העוגה וגם לשמור עליה – להבטיח לחברות החשמל מחירים גבוהים עבור חשמל ירוק, וגם למנוע העלאת מחירים לצרכן.
מנהיג הלייבור, שבאופוזיציה, אד מיליבנד, הריח נושא רגיש שאפשר להפיק ממנו רווח בבחירות הקרובות שיהיו עד 2015. הוא הכריז על פתרון אוטופי משלו - שאם ייבחר לראשות הממשלה הוא יקפיא לחלוטין את מחירי החשמל, ולא יאפשר לחברות להעלות מחירים. הוא לא הציע לבטל את הסובסידיות הירוקות, שיקרות לליבו של כול סוציאליסט טוב. זהו פתרון מארקסיסטי-כוחני אופייני – מנסים להעמיס את כול ההוצאות על החברות הגדולות הרשעיות. ההכרזה הזאת, לבד, כבר גרמה לכך שחברות אנרגיה גדולות הודיעו על הקפאת השקעותיהן בבריטניה עד שהתמונה תתבהר. הכרזתו של שר האוצר, אוסבורן, על "בחינה מחדש" של הסובסידיות יוצרת גם היא אווירה של חוסר ודאות, המונעת מהחברות להמשיך להשקיע. הבניה של תחנות רוח כלכלית רק אם יבטיחו להם מראש רווחיות נאותה שפירושו התחייבות הממשלה למחירים גבוהים ולסבסוד עמוק. השקעה בתחנות כוח פחמיות אפשרית רק אם יבטיחו להם שלא יסגרו אותן ממניעים ירוקים. אז בינתיים – לא משקיעים, ולא בונים תחנות כוח. העלייה בצריכה וההתיישנות של התחנות הקיימות יגרמו למחסור בחשמל.
מי שמתעלם מהמציאות, ורודף אידאולוגיה אוטופית של חשמל ירוק שלא עובד, דינו לשבת בחושך.
יעקב


אין תגובות: