28 באוקטובר 2013

המפלצות מגיעות לרמה



פרויקט להקמת 29 מפלצות רוח ברמת הגולן, בהספק של 58 מגווט אושר על ידי רשות החשמל ויוקם על ידי חברת אנלייט.

המחיר המובטח, בשיטת תעריף ההזנה הגבוה – feed-in tariff – הוא 51 אג' לקוט"ש, ל 20 שנה (צמוד למדד). המחיר הזה הוא פי 2.5 יותר גבוה ממחיר החשמל שרשות החשמל משלמת לתחנות כוח גזיות פרטיות, שהוא מתחת ל 20 אג' לקוט"ש. כמו כן- המחיר אינו מכסה הוצאות אחרות כמו חיבור הטורבינות לרשת ואחזקת תחנות גיבוי. הוא גם אינו מכסה את הפגיעה בנוף וקטל הציפורים.

לפי הסקרים שנעשו, והתחשיבים של ההכנסות, מעריכים שהרוח תועיל לנשוב והטורבינות יפיקו חשמל כ 30% מהזמן – אבל בזמנים בלתי נצפים מראש. חלק מהחשמל הזה (כנראה חלק גדול) יופק בלילה, בשעות שפל של ביקוש, כאשר במילא יש עודף של חשמל ברשת, כלומר – זה חשמל שלא צריך אותו ואין מה לעשות איתו.

העניין הוא ששתי תחנות הכוח הפחמיות הגדולות, בחדרה ואשקלון, עובדות 24 שעות ביממה, ומספקות את כול עומס הבסיס בסדר גודל של 4-6 ג'יגווט. לא ניתן לכבות תחנות פחם בהתרעה קצרה, היות ותהליך הדלקתן מחדש, עד לתפוקה מלאה אורך כ 12 שעות. כאשר יש עודף של חשמל ניתן לנתק טורבינת קיטור בתחנות הפחמיות, כך שהפחם בוער לריק, מבלי להניע טורבינה. שורה תחתונה: ה כמות הזעירה של 58 מגווט שתחנות הרוח יפיקו, מדי פעם, לא תעזור בכלום לירידת הפליטות או הזיהום, כי תחנות הכוח הפחמיות ימשיכו לעבוד "על ריק" (או על "מלא") בזמן הזה.

אנרגיית הרוח אין לה עתיד בכלל, בישראל. (לא שיש לה עתיד גדול במקומות אחרים). בישראל אין רוחות חזקות, ואין שטחים גדולים, פתוחים המתאימים לטורבינות. אפשר להקים כמה טורבינות פה ושם, אבל לא מספר משמעותי.

תחנות הרוח אין בהן שום צורך ושום תועלת, לא מבחינת הפחתת הפליטות ולא מבחינת הפחתת הזיהום. הן ממש, ממש מיותרות לחלוטין. אז בשביל מה כול זה – למה רשות החשמל חותמת איתם חוזי אספקה עם מחיר גבוה מובטח, עם הוצאה של 80 מיליון ₪ לשנה, ל 20 שנה? בשביל מה כול המשחק הזה? רק כדי לחקות את הדברים המטופשים שעושים במקומות אחרים? רק כדי להיות אופנתי? רק כדי להראות ש"עושים משהו" למען האנושות? רק מתוך הרגשה רגשית ש"מתחדש זה טוב" בלי לבחון את הפרטים המעשיים?

בנוסף לכול – הטורבינות מזיקות לסביבה (בניגוד לפאנלים סולאריים) – הן משחיתות את הנוף, מרעישות וקוטלות ציפורים.

יעקב

אין תגובות: