3 באוקטובר 2013

ה IPCC: אין חשש לאסונות אקלימיים.



הרויאל סוסייטי באנגליה קיימה סמינר בן יומיים על נושא דו"ח ה WG1  של ה IPCC שפורסם השבוע. ה WG1 הוא ה working group 1 – החלק העוסק בצד המדעי של שינויי האקלים. במסגרת הסמינר הרצה מאט קולינס על הנושא "מה הסיכון לשינוים חדים ובלתי הפיכים באקלים במאה ה  21?".
הנושא מכוסה בפרק בדוח ששמו להלן:

12.5.5 Potentially Abrupt or Irreversible Changes

ראו שם גם הגדרות של המושגים "שינויי חדים" ו "בלתי הפיכים".
ציטוט יותר ארוך מתוך הפרק וקטעים קודמים על נושא תופעות אסוניות תמצאו בבלוג של ד"ר קורי.

קולינס פתח את הרצאתו ואמר שיכול היה לסיים אותה במשפט אחד קצר: "איננו יודעים". אולם הוא הציג את הטבלה שלמעלה, מתוך הדוח. בטבלה הוא מציג תופעות מסוכנות שונות (עמודה ראשונה משמאל), האם הן יכולות להיות "חדות" (עמודה שנייה), האם הן יכולות להיות "בלתי הפיכות", ובעמודה האחרונה – מה הסבירות שהתופעה תתרחש במאה ה21.

התופעות המסוכנות הן:
1. שינוי זרמי האוקיינוס האטלנטי (ביטול זרם הגולף),
2. המסת משטחי הקרח,
3. שחרור פד"ח מקרח תמידי,
4. השתחררות מתאן מקלטרטים (משקעים ימיים),
5. מות יערות העד הטרופיים,
6. מות היערות הצפוניים,
7. היעלמות הקרח הארקטי בקיץ,
8. בצורת לאורך זמן,
9. שיבוש גשמי המונסון.

החדשות הטובות הן שכמעט בכול התופעות הנ"ל, תחזית ה IPCC למצב אסוני במאה ה 21 היא "בלתי סביר מאד" , "לגמרי בלתי סביר",  "סבירות נמוכה".

ה"אסון" היחידי שהוא "סביר" הוא המסה של הקרח הארקטי, עד אמצע המאה (2050), אולי. מה בדיוק האסון בזה לא ברור, אבל זה הדבר היחידי שהוא בגדר "סביר", וגם הוא לא "בלתי הפיך".

אז אפשר להירגע. כול תרועות האקטיביסטים והתקשורת (למשל של פרופ' וולפסון – עם תחזית הבצורת) אין להם שום ביסוס מדעי. אפילו ה IPCC אומר זאת.

כמובן, את הבשורות המרגיעות הוא מחביא עמוק, עמוק בתוך הטיוטה של הפרק WG1 בן ה 2200 עמודים, ולא מציין בסיכום המנהלים בן ה 36 עמודים. בסיכום המנהלים מציינים רק את הממצאים המפחידים, בהתאם למנדט ולמטרה הקדושה.

אבל, תמיד טוב לשמוע בשורות טובות.

יעקב

אין תגובות: