15 באוקטובר 2013

סכנת חושך באירופה כבר החורף.

המדיניות האנרגטית הבלתי רציונאלית של אירופה, הדוחפת אנרגיה ירוקה תזזיתית ובלתי מעשית, עלולה לגרום, כבר החורף, מחסור בחשמל וניתוקי זרם. כך מדווחת חברת הייעוץ כפ-ג'מיני Capgemini,  אשר פרסמה, יחד עם חברות אחרות, את הדוח השנתי מס' 15 לשוק האנרגיה באירופה. (הדוח בצרפתית, תקציר באנגלית באירואקטיב).

הבעיה העיקרית היא חוסר כושר ייצור חשמל בכמות מספקת. הדבר נובע משתי רפורמות סותרות שהונהגו בשנים האחרונות. הראשונה הייתה הפרטה של אמצעי הייצור (תחנות הכוח) – כעת רוכשות רשתות החלוקה הלאומיות חשמל מהיצרנים על פי מכרזים, כלומר ממי שמציע מחיר הכי זול. תחנות הכוח המופרטות מתקיימות על בסיס כלכלי – כלומר – כדי להתקיים הן חייבות לכסות הוצאותיהן ולהרוויח כסף. הרפורמה השנייה הייתה הרפורמה הירוקה, שמציבה יעדים של כמות מינימלית של אנרגיה מתחדשת (שמש ורוח  - 20% עד 2020), יחד עם עידוד עמוק של מקורות אלה על ידי תעריפי הזנה גבוהים מובטחים, ומנדטים (הטלת חובה להשתמש בכול החשמל הירוק המיוצר, בלי קשר למחיר או למכרזי האספקה הרגילים).
ככה קורה, שכאשר הרוח נושבת או השמש זורחת, חייבות הרשתות לקנות את החשמל הירוק, ומאידך, היצרנים הירוקים יכולים למכור את החשמל הירוק בשוק במחיר נמוך ואף מחיר שלילי, כי הממשלה משלימה הכנסה לתעריף המובטח. יוצא שתחנות הפחם והגז מצליחות למכור את החשמל שלהם פחות שעות בשנה. המספרים מראים שתחנות הכוח הגזיות פעלו בספרד רק 11% מהזמן בחצי הראשון של 2013, בעוד בגרמניה, לאורך כול 2012, פעלו תחנות אלה רק 21% מהזמן. איגוד יצרני החשמל מעריך שתחנה חייבת לפעול (ולמכור חשמל) לפחות 57% מהזמן כדי לכסות הוצאותיהן ולשמור על רווחיות. גורם אחר שהשפיע לרעה על תחנות הגז הוא הוזלת הפחם שהושגה הודות למעבר ארה"ב לשימוש מוגבר בגז, והיווצרות עודפי פחם בשוק.
מכון אחד מעריך שמעתה עד 2016 ייסגרו תחנות כוח גזיות בהיקף כושר ייצור של 150 GW – בכול אירופה, והן מהוות 60% מכושר הייצור המותקן. הן עומדות להיסגר בגלל חוסר כדאיות של המשך התפעול וחוסר היכולת לכסות את הוצאות התפעול הקבועות, בגלל הנתח הקטן של השוק שנותר להן. אך תחנות אלה חיוניות כדי להבטיח אספקה בעת שאין שמש ורוח, ובלעדיהן צפויים מחסור וניתוקי זרם.
במקביל שוררת התמרמרות רבה בקרב ציבור הצרכנים באירופה, נגד המחיר הגבוה של החשמל, ונגד הסובסידיות הירוקות שגורמות למחיר גבוה. לא ברור באיזו מידה יהיה אפשר להמשיך עם הסבסוד הירוק לאורך זמן, וחוסר הוודאות פוגע בנכונות של החברות לבצע השקעות גדולות בתחום בניית תחנות כוח מכול סוג שהוא. בעיה נוספת היא תשתית רשתות ההובלה של חשמל וגז. עבודות תשתית אלה דורשות השקעה גדולה ונמשכות הרבה זמן, גם בגלל תהליך הרישוי הקשה, והשגת הקרקעות הנחוצות. התשתיות הנוכחיות אינן מאפשרות חיבור יעיל של כול מקורות הייצור והרשתות באירופה, ושיפור גדול של הרשתות בלתי אפשרי בטווח הקרוב.
אירופה זקוקה להשקעה מתמדת בהקמת תחנות כוח חדשות, מכול הסוגים, כדי לענות לביקוש, ולהשלים את החסר הנוצר מהתיישנות תחנות וותיקות, והוצאה לגמלאות של תחנות פחמיות בגלל רגולציה ירוקה. אירופה זקוקה גם לתחנות הגזיות שהולכות ונסגרות – וכדי למנוע סגירתן תצטרך לשלם להן "דמי כוננות" – מספיק כסף כדי לשמור על הרווחיות, ולכסות את ההוצאות הקבועות גם ללא ייצור חשמל שוטף מספיק. "דמי כוננות" אלה הם הוצאה נוספת שתתוסף לסובסידיות הירוקות ותייקר עוד את החשמל לצרכן. קוראים לזה בביטוי המליצי "שווקי כושר ייצור בכוננות". רפורמה יסודית נחוצה בשוק החשמל באירופה, אומרים מומחי Capgemini. קצב גידול האנרגיות הירוקות חייב לקטון, ולהתאים עצמו לכושר הקליטה של התשתיות והשוק.
במצב הנוכחי יש סכנה גדולה ואמתית לביטחון האנרגטי של אירופה. תחנות הכוח הגזיות הולכות ונסגרות. מלאי הגז המצוי במאגרים הוא הנמוך ביותר בשנים האחרונות. מרווחי הביטחון באספקת החשמל הצטמצמו ביותר. אם יהיה חורף קשה, עלולה להיווצר סכנה ממשית של ניתוקי זרם.

יעקב

3 תגובות:

עפר אמר/ה...

הסוציאליסטים שוב מנצחים.
הממשלה הפריטה את תחנות הכח.
הממשלה גרמה לבעיות בזרם החשמל(נא לא לספר לעם).

עכשיו אפשר לטעון שבגלל ההפרטה נדפקה אספקת החשמל.

מסקנה צריך להלאים את חברות החשמל.

יעקב אמר/ה...

לא קשור.
כאשר חברת החשמל מולאמת, כמו אצלנו, אנו משלמים במילא עבור הכול, כי היא עובדת בשיטת קוסט+ (מכסים את כול ההוצאות, באמצעות תעריפי החשמל + מענקים והלוואות) + קצת רווח ומשכורות שמנות לכוווולם.

חברת החשמל שלנו לא סוגרת תחנות כוח גזיות בלתי רווחיות, כי עלות התחזוקה והתפעול משולמת במילא, לא חשוב כמה מעט חשמל הן מפיקות או כמה מעט שעות הן נדרשות לעבוד בשנה.

הרעיון של ההפרטה היה לשלם ליצרנים (תחנות כוח) רק עבור חשמל נחוץ, שנרכש לפי מחיר שוק (כלומר - מחיר תחרותי). הדבר הזה חוסך עלויות לצרכני החשמל...

אבל הוא מחייב תשלום נפרד עבור שירותים נוספים (מלבד אספקת חשמל) כמו שירות כוננות לגיבוי חשמל מתחדש. אם אין משלמים את זה - נסגרות התחנות בגלל חוסר כדאיות.

כאשר הבעלות ממשלתית, כמו אצלנו, אנו משלמים הוצאות הכוננות (תחזוקה ותפעול) בכול מקרה במסגרת כיסוי העלויות של חברת החשמל. תחת משטר הפרטה התשלום הוא יותר שקוף - יותר ברור לנו עבור מה משלמים.

זה לא שתחת משטר של חברות מולאמות ההוצאה הזו לא קיימת, ורק בגלל ההפרטה היא נוצרה... זה לא שהמערכת המולאמת מספקת חשמל בזול יותר... כלל וכלל לא.

עפר אמר/ה...

לא הבנת את הציניות.
הכוונה שהפריטו, נגרמו בעיות ללא קשר להפרטה ולכן אפשר להאשים את ההפרטה.
גם להתנקות מהאשמה וגם להכפיש את השוק החופשי.

כאשר השוק החצי חופשי לא עובד כראוי( בגלל מגבלות של הממשלה) תומכי הממשלה הגדולה מנצלים את זה כדי לדרוש הלאמה מלאה.

בדיוק כמו "הפרטת" הרכבות בבריטניה ומשבר הסאב-פריים. בשניהם תרומת הממשלה לכשלון עצומה וה"פתרון" הוא עוד רגולציה.