27 בפברואר 2014

לבטל את הסובסידיות הירוקות בגרמניה.


בעת שממשלת גרמניה עובדת במרץ על רפורמה לחוק התמיכה באנרגיות מתחדשות היא קיבלה המלצה שלא תאהב. וועדת מומחים שהתמנתה על ידי הפרלמנט ממליצה לבטל לגמרי  את הסובסידיות ואת חוק האנרגיות המתחדשות כולו (EEG) .

החוק הזה איננו כלי יעיל מבחינה כלכלית במלחמה נגד ההתחממות הגלובאלית והוא גם אינו מעודד חדשנות טכנולוגית קובעת וועדת המומחים למחקר וחדשנות בדו"ח השנתי שלה, שיונח ביום רביעי לפני הקנצלרית. "משתי הסיבות אין הצדקה להמשך החוק הזה" נאמר בדו"ח שעליו מדווח העיתון הגרמני  הנודע "פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג".

המומחים מציינים את העלות הגבוהה של הסובסידיות – 22 מיליארד אירו לשנה, וגם את התוצאות הזעומות, המאכזבות , בתחום ההשפעה על האקלים. אבל הנימוק העיקרי הוא שהסובסידיות אינן מעודדות ואולי אף מונעות חדשנות טכנולוגית. הסובסידיות ניתנות על המתקנים והטכנולוגיה הבלתי יעילה, הקיימת (שמש ורוח). יזמים משקיעים השקעות גדולות בהתקנת המתקנים האלה, בכמות גדולה, כדי לקצור את מהסובסידיות בנפחים גדולים. אין להם תמריץ להשקיע במחקר ופיתוח טכנולוגיות חדשות. הוועדה קובעת: "מנקודת המבט של עידוד החדשנות – חוק האנרגיה המתחדשת אינו מוצדק".

גם מבחינת התועלת האקלימית – החוק והסובסידיות לא תרמו הרבה. הם אומרים: "החוק EEG  אינו גורם ליותר הגנה מפני שינויי אקלים, הוא רק מייקר את הטיפול בבעיה". מומחים נוספים מתחום הכלכלה והמדעים העלו טענות דומות. ספק אם הטענות האלה ישפיעו על הממשלה, שקבעה לעצמה להשלים הצעה חדשה לתיקון חוק האנרגיות עד 8 באפריל, במטרה שהתיקונים ייכנסו לתוקף ב 8 לאוגוסט לאחר תהליך חקיקה.

יעקב

תוספת:

הנה דיווח של בלומברג על אותו דו"ח הממליץ לבטל את החוק האנרגיות המתחדשות, EEG, בגרמניה.

אין תגובות: