1 בפברואר 2014

ירידה בהשקעה באנרגיה ירוקה.


בשנת 2013 הושקעו בעולם 254 מיליארד דולר בפרויקטים של אנרגיה מתחדשת והתייעלות אנרגטית. זו ירידה של 11% ביחס לשנה הקודמת, 2012. זאת הייתה הירידה השנתית השנייה ברציפות. שיא ההשקעה היה ב 2011, בשיעור 318 מיליארד דולר. בשנת 2012 הייתה ירידה של כ 9% בהשקעה ביחס ל 2011. (דיווח נוסף – כאן). הנה הדו"ח המפורט של בלומברג על השקעות באנרגיה מתחדשת.

לפי סרס ceres – ארגון אקטיביסטי למען פיתוח בר קיימא, דרושה השקעה של טריליארד דולר לשנה (1000 מיליארד) למשך 36 השנים הבאות, כדי להשיג את המטרה הנכספת של מניעת התחממות מעבר ל 2 מעלות צלסיוס. [זה כמובן – שטויות במיץ עגבניות. אין לאיש מושג ירוק מה תהיה ההתחממות, ומה, אם בכלל, תהיה ההשפעה של השקעה של טריליארד דולר עליה. הכול דיבורים חסרי כול בסיס].
מומחי "בלומברג בר קיימא" אמרו שאולי חלק מהירידה בהשקעות נובע מהוזלת הפאנלים הסולאריים, ומאידך, ייתכן וההשקעות הן יותר קרוב ל 500 מיליארד (ולא 254 מיליארד) תלוי איך סופרים. במקום אחר העריכו את ההשקעה באנרגיה מתחדשת ב 359 מיליארד בשנת 2013.

כדי להשיג את היעד של ההשקעה הדרושה מציע סרס ליצור מכשירי השקעה חדשים, משהו כמו "קרנות נאמנות" או קרן השקעה בה יוכלו המשקיעים הקטנים לקנות תעודות השתתפות, והקרן תממן פרויקטים של אנרגיה מתחדשת.

בינתיים, בגרמניה, כבר קיימות קרנות כאלה. מאות אלפי משקיעים קטנים השקיעו חסכונותיהם בפרויקטים "ירוקים", בעיקר בפארקים של טורבינות רוח. הבעיה היא שקרנות אלה אינן מצליחות לשלם למשקיעים את הרווחים המובטחים. הם הבטיחו רווח של לפחות 6% בשנה ואפשרות לממש את ההשקעה (למשוך את הקרן) מתי שרוצים. ההשקעה בקרנות אלה הוצגה למשקיעים כהשקעה בטוחה מפני שהיא מבוססת על חוזה עם הממשלה לרכישת אנרגיה רוחנית במחיר קבוע, שהוא בערך פי 4 ממחיר השוק, למשך 20 שנה. אולם, מסתבר שבכול זאת תחנות הרוח אינן מצליחות ליצור את ההכנסה המובטחת. הסיבות הן שתיים: אחת הרוחות מנשבות פחות מאשר העריכו, ולכן תפוקת החשמל היא קטנה מהמצופה (ייתכן שההערכות היו מנופחות מלכתחילה – מעשה הונאה כדי למשוך משקיעים) ומצד שני – הטורבינות מתקלקלות לעיתים קרובות והוצאות התחזוקה גבוהות. מחקר מפורט הראה שכחצי מהמשקיעים יהיו בני מזל אם יצליחו להחזיר לעצמם את הקרן בלבד (ללא רווחים) אחרי 20 שנה. כלומר כמחצית המשקיעים עומדים להפסיד את כול כספם, החצי השני רק חלק...

חברת "פוקון" שמפעילה מספר פארקים של טורבינות רוח בצפון גרמניה הודיעה על פשיטת רגל, וביקשה הגנה מפני הנושים. לחברה 75 אלף משקיעים קטנים שכנראה איבדו את כספם.

נוכח מציאות זאת מבקש הארגון האקטיביסטי "סרס" להקים עוד קרנות השקעה כדי לפתות עוד משקיעים תמימים. כול הסיפור הזה של השקעה באנרגיה מתחדשת הפך לתירוץ לשכבה גדולה של יזמים זריזים שמתעשרים על חשבון הציבור – הן ציבור משלם המיסים והן ציבור המשקיעים הקטנים. זו הונאה אחת ענקית, מבוססת על ההיסטריה האקלימית והאופנה התקשורתית. אבל, כמו כול הונאה, גם זה יגיע לקיצו. הירידה בהשקעות בשנתיים האחרונות מצביעה לכיוון זה. כול הדיבורים של "סרס" על השקעות של טריליארדים נראה כסיפור הזוי.

בינתיים – פליטות הפד"ח בעולם נמצאות במסלול העלייה הרגיל שלהן. כול המיליארדים הרבים שמושקעים עוזרים כמו כוסות רוח למת (חוץ מאשר ליזמים שהתעשרו). האנרגיה הירוקה היא אשליה (במקרה הטוב) והונאה – במקרה המציאותי יותר.

יעקב


אין תגובות: