31 בינואר 2014

היום בו אבדה אטלנטה

באטלנטה, ג'ורג'יה, ארה"ב, ירדו השבוע 5 ס"מ שלג. אטלנטה היא עיר ענקית, שיחד עם פרבריה מגיעה ל 6 מיליון תושבים. הבלגן היה גדול, בערך כמו אצלנו, בירושלים, בסופת השלג של דצמבר אבל כפול 10. אטלנטה היא עיר דרומית, השלג באטלנטה די נדיר, לא יותר מפעם ב 4-5 שנים. לכן, כמו אצלנו, הם לא ממש ערוכים ומתורגלים למצב שלג. מכוניות נתקעו בכבישים, ילדים לא יכלו להגיע הביתה מבתי הספר ונתקעו 24 שעות באוטובוסים של ההסעות, לא לכולם היה אוכל ומים, יולדות ילדו בדרכים, אמבולנסים לא יכלו לפנות חולים, העיר הייתה משותקת יותר מ 24 שעות, וכו' וכו', הסיפור הרגיל.

בערים רבות  בחלק היותר צפוני של ארה"ב יורד שלג כול שנה, בכמויות מסחריות. הם מתורגלים. יש צי קבוע של מפלסות בכוננות. כאשר יורד שלג הן מפנות את הצירים לפי תכנית מוכנה מראש ותירגולת ידועה.  משאיות מפזרות מלח על הכבישים, להפשרת הקרח. למכוניות פרטיות יש צמיגי שלג והן לא נתקעות בקלות. החיים השגרתיים נמשכים. אך בערים דרומיות, בהן השלג יותר נדיר אין לא צי של מפלסות בכמות מספקת, ולא תרגולת.

הבעיה באטלנטה הייתה, כמו תמיד, אצל מקבלי ההחלטות, כלומר אצל ראש העיר והמושל של מדינת ג'ורג'יה, וראשי המחוזות. החזאים התריעו יום או יומיים קודם על אפשרות של שלג. כרגיל, התחזית אינה מוחלטת, אלא בנוסח "סיכוי של 30% לשלג". זה הכי טוב שהחזאים יכולים לתת. המנהיגים, בעיקר ראש העיר, צריך לקבל החלטה, האם להכריז יום קודם על סגירת בתי הספר והעסקים והמפעלים הלא חיוניים, והאם לקרוא לתושבים להישאר בבית. הסיכון בקריאה כזו הוא שלא ירד בסופו של דבר שלג, והעיר תושבת לשווא. הדבר הזה קרה בחודש אפריל 2013 בוואשינגטון הבירה, ואז שוב באים בתלונות לראש העיר על היסטריה מופרזת.

עכשיו יש טענות רבות על טיפול כושל בסופה, וקריאות להתפטרות ראש העיר והקמת וועדת חקירה. זה מזכיר את אשר קרה בירושלים... סבל רב נגרם להרבה אנשים, אין ספק, גם בירושלים, וגם באטלנטה. אבל הציפיות שלנו שהמנהיגים (ראשי הערים ובעלי תפקידים) יהיו מושלמים ולא יעשו שגיאות הן קצת אוטופיות. אסונות טבע מתרחשים, ולא תמיד ניתן למנוע כול נזק.

יעקב



אין תגובות: