12 בינואר 2014

הפסקות חשמל צפויות בבריטניה.


סר ג'ון ארמיט, המקורב ללייבור, שעמד בראש מנהלת האולימפיאדה של לונדון, מזהיר כי בריטניה בדרך למשבר אנרגיה. הוא אומר שסדרה של ניתוקי זרם עשויה להועיל לבריטניה, כי היא תכניס את הממשלה להלם, ואז יטפלו בהגברת כושר הייצור של חשמל. 
לדבריו, רק בעת משבר חמור מתפקדת הממשלה טוב. סר ארמיט, שמשמש יועץ למפלגת הלייבור בנושאי תשתית ומילא בעבר שורה של תפקידי מפתח, אומר שהמדינה סובלת ממחסור בכושר ייצור, בגלל שהממשלה לא בנתה מספיק תחנות כוח כדי להחליף את התחנות הפחמיות והגרעיניות שעומדות להיסגר. מומחה אחר, דיטר הלם, יועץ אנרגיה מאוספורד מצטרף לאזהרה. אספקה סדירה ובטוחה מחייבת רזרבות כושר ייצור בשיעור 25%. כעת הרזרבות הן רק כ 4%, ועד 2015-16 הן תהיינה אפס, דבר שיגרום לניתוקי זרם.

דובר של ארגון התעשיינים דוחה את הטענה שהפסקות חשמל יהיו דבר "טוב", אבל בהחלט חושב שיש בעיה, והממשלה צריכה להתרכז בלהבטיח מקורות ייצור אמינים וגמישים (קרי: תחנות כוח רגילות) במקום מקורות תזזיתיים כמו רוח.

דוברי אופג'ם (רשות החשמל) ו"הרשת הלאומית" (חברת החשמל) אמרו שננקטו צעדים לפתיחת "שוק כושר ייצור" ב 2014 – שיבטיח שמספיק כושר ייצור יהיה זמין החל מ 2018-19. מאחורי המילים היפות "שוק כושר ייצור" Capacity Market – מסתתרת תכנית לשלם לתחנות כוח רגילות (גזיות ופחם), עבור "כוננות" – כלומר עבור בניית תחנות כוח ותחזוקתן במצב תפעולי – כדי שתהיינה זמינות כאשר הרוח לא נושבת והשמש לא זורחת (יותר מ 75% מהזמן).

כלומר – חוץ מהמחיר הגבוה, המובטח, שהממשלה (כלומר הצרכן) משלמת עבור החשמל הירוק, צריכים לממן גם תחנות כוח לגיבוי (שעובדות 75% מהזמן, ב"גיבוי"...), כלומר – לשלם להם דמי כוננות גם כאשר הן אינן עובדות, באותו זמן מוגבל שכן יש רוח.

המדיניות הבלתי שפויה של הסתמכות על מקורות תזזיתיים intermittent – במקום לבנות תחנות כוח רגילות מובילה למשבר, וכתוצאה ממנו – לבניית אותן תחנות כוח פחמיות וגזיות שלא נבנו עד כה. החשמל הירוק הוא אשליה, משחק בנדמה לי, שההסתמכות עליו מובילה, בהכרח, לסכנת ניתוקי זרם. בסוף הברירה ברורה: או ניתוקי זרם, או בניית תחנות כוח בעלות כושר ייצור מלא, שהיו נבנות גם ללא החשמל הירוק.



יעקב

אין תגובות: