25 בינואר 2014

קוטלי הציפורים חטפו קנס.


טורבינות הרוח לא כול כך יעילות בהפקת חשמל, אבל יעילות למדי בקטל ציפורים. בארה"ב יש מספר חוקים נגד הריגת ציפורים מוגנות, כמו החוק להגנת מינים שבסכנת הכחדה, ולהגנת ציפורים נודדות, ושני חוקים מיוחדים האוסרים הריגת נשרים. טורבינות הרוח, כמובן, הורגות את כול המינים האלה בכמויות מסחריות, נשאלת השאלה איך מונעים זאת.

לא ידוע בדיוק כמה ציפורים נקטלות, אבל מחקר שפורסם מעריך שבין 140 אלף ל 327 אלף (ממוצע 234 אלף) ציפורים נקטלות כול שנה על ידי טורבינות הרוח בארה"ב. הבעיה קשה עם הנשרים, שנמצאים בסכנת הכחדה חמורה. את מספר הנשרים שנקטלו קשה הרבה יותר לדעת. מפעילי הטורבינות, שיודעים (כי מוצאים פגרים ליד הטורבינות), כמובן לא ממהרים לדווח. מעריכים שאולי 85 נשרים בכל חווה ב 15 השנים האחרונות, בארה"ב.


בהזדמנות זו – קצת סטטיסטיקות על אנרגיית הרוח בארה"ב. כמו שרואים, יש  כ 45 אלף טורבינות בארה"ב (לעומת כ 23 אלף בגרמניה). כושר ייצור נומינאלי (דמיוני) , בארה"ב 60 GW, (לעומת כ 40 בגרמניה). כמות החשמל המיוצר, בפועל – כ 4% מהצריכה בארה"ב (לעומת כ 7.5% בגרמניה) – מספר ענק של טורבינות מספק אחוז קטן ובלתי משמעותי של הצריכה. התרומה להקטנת פליטת הפד"ח היא, לפי הערכות שונות, רק חצי מהחלק היחסי של חשמל שייוצר (כלומר 2% בארה"ב ו 3.5% בגרמניה).
למשרד הפנים האמריקאי, באמצעות ה FWS  - Fish and wildlife service – יש תכנית לרישוי תחנות רוח, המקנה למשתתפים חיסוי נגד תביעות בגין קטל ציפורים מוגנות.

ההשתתפות בתכנית היא רשות, לא חובה, אבל תחנות רוח שלא משתתפות חשופות לתביעות. כך הוטל קנס של כמיליון דולר על חברת דיוק-אנרגיה, על קטילת ציפורים בשתי חוות טורבינות בוויומינג. ככול הידוע לי – קנס ראשון מסוגו.

תכנית הרישוי של ה FWS  אינה עושה הרבה למען הציפורים, היא בעיקר מגינה על הטורבינות מקנסות... בכול זאת הם מחייבים מעקב ודיווח, וגם נקיטת צעדים מסוימים כמו השבתת הטורבינות כאשר יש ציפורים (בעיקר נשרים) בסביבה, ואפילו התקנת רדאר לגילוי ציפורים, כדי לדעת מתי להשבית. לא מספיק שהטורבינות מושבתות 75%  מהזמן בגלל חוסר רוח, עכשיו רוצים להשבית עוד בגלל הציפורים.

הארגונים לשמירת הטבע מבקרים קשות את משרד הפנים וה FWS ואמרים, בצדק, שתכנית הרישוי שלהם אינה יעילה ואינה מגינה על הציפורים. היא נועדה להגן על הטורבינות, לא על הציפורים.
הטורבינות מהוות מכה קשה לטבע ולציפורים, בגלל מספרן העצום, והפריסה שלהן במקומות הכי רגישים מבחינת הטבע – במקומות לא מיושבים ובפסגות ההרים, המקומות שהיישוב האנושי לא הגיע אליו עדיין, והטבע השתמר עד עכשיו.

על הנזקים של הטורבינות כתבנו כאן, ועל הסכנה בישראל – קטל הנשרים ברמת הגולן – כתבנו כאן. כול הכתבות על המפלצות – כאן.

יעקב


אין תגובות: