2 בפברואר 2014

פליטת הפד"ח בארה"ב חזרו לעלות


ארה"ב הייתה נקודת אור במאבק העולם נגד פליטות פד"ח. למרות שהחוקים הירוקים, כמו מכסות פד"ח סחירות או מיסי פחם לא עברו ולא התקבלו, ולמרות שארה"ב מעולם לא אשררה את הסכם קיוטו, ארה"ב כן הורידה את הפליטות. פליטות הפד"ח בארה"ב ירדן בכ 12% בין השנים 2005-20112.

מה הסיבה? כרגיל – סיבה כלכלית. מחירי הגז הטבעי עלו לא מעט, מרמה נמוכה בצורה מוגזמת של 2 דולר למיליון בט"ו, לרמה יותר נורמלית של מעל 4 דולר. המחיר של 2 דולר לא היה נורמלי, הוא נבע מהפקת יתר של קידוחים רבים מדי, ולא כיסה את ההוצאות של המפיקים. חלק מהם פרשו, והשוק מתייצב כעת במחירים שבהן כן יש כדאיות (ולכן הם יציבים). עקב ייקור הגז חזרו תחנות כוח פחמיות להיות תחרותיות, והופק יותר חשמל מפחם, דבר שגרם לעלייה בפליטות.

צריך לציין במפורש: הירידה בפליטות לא הייתה בזכות 45 אלף תחנות רוח או מיליונים של פאנלים סולאריים. ההתקנה של אלה נמשכה, כושר הייצור (הדמיוני) של חשמל ירוק הולך וגדל. העניין הוא שחשמל הירוק כמעט ולא רלוונטי לירידת פליטות.

הירידה בפליטות התרחשה מכמה סיבות: מכוניות יותר קטנות וחסכונית שגרמו לירידה בצריכת בנזין, ירידה במספר הק"מ שנסעו – זו מגמה כללית – אנשים גם מזדקנים וגם מצטופפים בערים – ושני הדברים גורמים לירידה מתמדת (לא גדולה) בהיקף הנסיעות ברכב. עליית מחירי הבנזין גם כן משפיעה. גורם נוסף לירידת הפליטות היה המשבר הכלכלי:.בתי חרושת נסגרו (או הועברו לסין), הצריכה בחשמל ירדה מעט. ייתכן וההתאוששות מהמשבר כעת גם היא משפיעה על עליית הפליטות ב 2013.

אי אפשר להגיד שהחשמל הירוק (רוח ושמש) לא השפיעו בכלל על הפליטות, אבל השפעתם הייתה זעירה, קטנה ביותר, ביחס להשפעות האחרות. ושלא תטעו ותחשבו שלא בנו תחנות רוח או פאנלים – בנו בכמויות אדירות. 45 אלף טורבינות פועלות ומיליונים של פאנלים, וכול שנה מתווסת עוד כמות אדירה. עשרות מיליארדים או מאות מיליארדים מושקעים בזה כול שנה. הצרה היא שזה לא מביא לירידה משמעותית בפליטות, זו אשליה, והוצאת כסף לריק.

מצב הפליטות בעולם כולו (להבדיל מארה"ב, עליה דיברנו עד כה) הוא רגיל בהחלט – עלייה מתמדת של כ 1.4% לשנה (מספרים של 2012, עוד אין נתונים ל 2013). בגרמניה, הארץ הכי ירוקה בעולם (23 אלף תחנות רוח ומיליון ורבע פאנלים סולריים) הייתה עלייה בפליטות בשנתיים האחרונות.

כול הדיבורים על הורדת הפליטות בעתיד, ב 20%, 40%  או אפילו 89% הם דמיוניים לחלוטין, הזיות פנטסטיות מעולם האגדות. אין כזה דבר במציאות, זה לא יקרה ולא חשוב כמה טריליונים של דולרים ימשיכו לבזבז לריק. התחזית של ה IEA  מדברת על המשך עליית הפליטות (בקצב מתון) עד שנת 2040 (בארה"ב).

יעקב




אין תגובות: