22 בפברואר 2014

המט-אופיס פספס את השיטפונות

החורף היו שיטפונות נוראיים באנגליה הדרומית. החממיסטים, כדרכם בקודש, מיד קופצים וזועקים: "מזג האוויר השתגע, אמרנו לכם! ההתחממות הגלובאלית נוראית. חיזרו בתשובה והיטיבו את דרכיכם".
דיים ג'וליה סלינגו, המדענית הראשית של המט-אופיס, טענה, באמצעות ניסוח חלקלק ודו משמעי האופנתי לאחרונה: "אומנם אין ראיות ישירות לקשר בין השיטפונות להתחממות הגלובאלית, אבל... אבל התופעה 'מתיישבת' (is compatible ) עם הציפיות של ההתחממות". "מתיישבת"... היא מתיישבת עם הכול, גם עם תחזית הפוכה. כלומר – סלינגו  אומרת : המדע אינו יכול לקשר בין התופעות, אבל אני יודעת שזה כן קשור... אני מרגישה כך, מרגישה ממש חזק. מדענים אחרים, כולל מהמט-אופיס עצמו, אמרו במפורש שלא ניתן, על פי הידע המדעי הקיים, לטעון לקשר בין ההתחממות לשיטפונות. (כלומר: הטענה על קשר מבוססת לא על מדע או עובדות אלא על הרגשת בטן, שחזקה במיוחד אצל סלינגו).


עכשיו מתברר שאכן זה החורף הגשום ביותר, בחלק הדרומי של אנגליה, מאז תחילת המדידות ב 1910. אחרים טוענים שהחורף של 1929-30 היה גשום באותה מידה – השאלה איך מסתכלים... אם מסתכלים על אנגליה כולה, או רק על דרום אנגליה או על הממלכה המאוחדת כולה UK  - הכוללת את וויילס צפון אירלנד וסקוטלנד...וחורפים גשומים במיוחד היו גם בשנים 1852-3ת 1876-6 (הרבה לפני ההתחממות הנוראית) – בקיצור: גשם זה לא דבר יוצא דופן באנגליה... גם לא שיטפונות.

ההצפות היו אכן נוראיות כפי שרואים בתמונה. אבל יש לזכור שהאזור המוכה במיוחד, סומרסט,  הוא מישור נמוך, ענקי (שנקרא somerset flats ) שהיה בעבר מכוסה כולו ביצות ובלתי מיושב, ורק במאה ה 17 בנו מהנדסים הולנדים מערכת תעלות ניקוז שייבשו את הביצות ואפשרו התיישבות אנושית והקמת כפרים וישובים. יש שטוענים שהסיבה העיקרית לשיטפונות היא שהמשרד לאיכות הסיבה מתרכז במלחמה בהתחממות הגלובאלית הנוראית, והזניח את תחזוקת מערכת הניקוז על ידי פינוי הסחף מהתעלות והנהרות. סיבה נוספת לאי ניקוי תעלות הניקוז היא האידאולוגיה הסביבתית של המשרד, המקדמת ערכי "טבע" ובתי גידול טבעיים על חשבון בני האדם. התעלות והנהרות לא נוקו מסחף מאז 1995, מאז שהמשרד לאיכות הסביבה קיבל אחריות על הנושא. מקודם הניקוי בוצע כשגרה שוטפת, על ידי המועצות האזוריות, הרגישות לצרכים ודרישות של התושבים המקומיים. המשרד הממשלתי המרכזי רגיש יותר לאידיאולוגיה שלו מאשר לצרכי בני האדם.

מתברר גם שהמט-אופיס הפיץ למועצות האזוריות באנגליה, תחזית שאמרה שהחורף הזה יהיה כנראה קר ויבש, שהסיכוי לחורף רטוב ומלא שיטפונות הוא קטן מ 15%. התחזית הופצה בחודש נובמבר, ואמרה שעל פי המודלים הרצים על מחשבי העל הענקיים של המט-אופיס, הסיכוי הוא לחורף יבש מהממוצע, והאפשרות לשיטפונות היא "בסבירות נמוכה".  כמובן, תחזיות עונתיות, הפוכות למציאות, זה דבר שבשגרה במט-אופיס. רק התחזיות שלהם ל 100 שנה אמינות...

יעקב



אין תגובות: