5 בפברואר 2014

יריד הקרח על התמזה


השבוע, בדיוק לפני 200 שנה, ב 1-5 לפברואר 1814,  התקיים יריד הקרח האחרון על נהר התמזה, במרכז לונדון.

בחלקים רבים של אנגליה ובלונדון עצמה שררו טמפרטורות נמוכות מאד, עד 13- מעלות מתחת לאפס, במשך שבועות. הערפל היה כבד, ויום אחד התעוררו התושבים ומצאו שנהר התמזה קפא לחלוטין וזרימתו נעצרה, אירוע נדיר למדי. בכול הארץ ירדו שלגים של עד שני מטר גובה, דרכים נותקו, כרכרות ודיליג'נזים נתקעו, וענייים רבים שלא השיגו פחם לחימום קפאו למוות.

אבל, תושבי לונדון ניצלו את ההזדמנות וחגגו, באופן ספונטני ביריד ססגוני על גבי הקרח בנהר. נפתחו אוהלים ודוכנים שמכרו לחוגגים אוכל, ובעיקר משקה, ומזכרות. מכרו מגוון רחב של סחורות למזכרת עם כתובית " ייוצר על הקרח בתמזה", כולל גלויות וכיכרות לחם מיוחדות. זו הייתה הפעם האחרונה שהתמזה קפאה, עד היום.

הסיבה העיקרית לתופעה הייתה מה שנקרא "תקופת הקרח הקטנה" – הטמפרטורות לפני 200 שנה היו נמוכות מאשר היום. המגמה השתנתה בסביבות שנת 1850, ומאז יש התחממות נמשכת. הסיבות לתנודות אלה לא ידועות.

מלבד האקלים היו עוד שינויים. גשר לונדון, שנראה בציור זה ברקע, היה באותו זמן בן 13 קשתות ונמוך למדי וחסם את הזרימה החופשית של הנהר, דבר שעזר ביצירת מחסום הקרח. הגשר היה רעוע והפריע לתנועת האניות, והוא נהרס זמן קצר אחרי זה. במקומו נבנה גשר לונדון החדש, העומד עד היום, הבנוי מ 5 קשתות בלבד, והינו גבוה יותר. על גדות הנהר, בקטע העירוני, נבנו חומות מגן שחסמו ותיעלו את זרימת המים לערוץ מוגדר. הזרימה הטובה יותר מונעת היווצרות קרח. מאז ועד היום לא היה מקרה נוסף של קיפאון ועצירת הזרימה בנהר התמזה.


בתמונה זו (אותה כבר הבאנו בפוסט ישן) רואים יותר טוב את הגשר הישן בעל 13 הקשתות.
הסיפור הזה מלמד שני דברים: האקלים משתנה לבד, מסיבות טבעיות, לא ידועות. ההתחממות שהחלה בסביבות 1850 בוודאי ובוודאי לא נגרמה על ידי בני אדם. ייתכן והיא נמשכת עד היום. מצד שני: אקלים קר יותר גרוע ומסוכן לבני אדם מאקלים חם.

יעקב


אין תגובות: