3 ביוני 2014

עוקץ הכביש הסולארי

התעמולה הבילתי פוסקת וחסרת הכיסוי למען אנרגיה סולרית שתציל את העולם, תעצור את הזיהום, ותפתור בעיות מכל סוג מובילה באופן בלתי נמנע לניצול תמימותם של אנשים בעלי רצון טוב, הפעם לא על ידי תרמית בחסות ממשלתית (כמו במקרה הזה) אלא על ידי תרמית פרטית של "עוקץ סולרי" המשתמש בפלטפורמת גיוס ההמונים אינדיגוגו לגיוס כספים למטרת הפתרון ה"מגניב" של כבישים סולארים חכמים...

בעזרת הפקת וידאו מקצועית והשקעה של נתח משמעותי מהתקציב ברשתות החברתיות מצליחים ה"יזמים" הממולחים למשוך עוד ועוד משקיעים תמימים למיזם חסר התוחלת שלהם, בעת כתיבת שורות אלו כבר גייס העוקץ הסולארי 1.8 מיליון דולר שהם 186% יותר מהיעד שהוצב מלכתחילה.

הנה דוגמא לוידאו עמוס קלישאות שהופץ ברשתות החברתיות וזכה לשיתוף ויראלי ולמעל 13 מיליון צפיות:


לפני שאתם ממהרים להשקיע במיזם המופרך כדאי לשים ל-10 סיבות שמלמדות כי מדובר בתרמית:

1. הבעיה המרכזית של האנרגיה הסולרית הינה יעילות נמוכה ואי יכולת אגירת אנרגיה - לא שטח להצבת פאנלים כפי שההמצאה מתיימרת להציג.
2. . גם בפאנל סולרי רגיל אין החזר כלכלי סביר - בוודאי לא בכזה שמוצב בתא אטום למחצה המוגן על ידי זכוכית משוריינת יקרה להדהים ועמוס באלקטרוניקה.
3. כבישים בנויים לשאת משקלים גדולים מאוד ומשטח חיכוך לכלי רכב רבים תוך עמידות לשינוי טמפרטורה קיצוני ואטימות - אספלט הינו חומר בעל תכונות עמידות שאין לזכוכית. נסו לשפשף אבני חצץ בכל סוג זכוכית ותגלו כי היא אינה עמידה ושחיקתה מבטלת את רכיב השקיפות הנדרש לפרוייקט. 
4. לזכוכית אין את תכונות החיכוך של אספלט המאפשרות ביטחון יחסי בבלימה על כביש רטוב. חיכוך מתמיד יהפוך אותה לאף יותר חלקה ומסוכנת.
5. לא סביר לרצף כבישים בפאנלים הדורשים לעצור תנועה למטרות תחזוקה, תוך גרימת נזק כלכלי למשתמשי הכביש בנוסף לעלויות התחזוקה הרגילות.
6. לא סביר לרצף כבישים בחומרים יקרים וסחירים שיהפכו מטרה לגנבים וגנבתם תיצור סיכון למשתמשי הדרך.
7. הצבה בכיוון הזנית אינה יעילה מבחינת כיוון אל השמש, ברוב שעות הזריחה קרני השמש מגיעות בזווית לפני הקרקע.
8. בדקה 1:25 בוידאו מציגים לנו כאילו הפאנלים ימיסו שלג שיצטבר עליהם ויחסכו פינוי שלג. מגוחך לחשוב שפאנל המכוסה בשלג ובגוף חימום יכול לקלוט קרני שמש (שכמעט לא קיימות בסופת שלגים) ולהמירם לאנרגיה הדרושה להמסתו.
9. תאורת נורות לד אינה נראית באור שמש חזק ומזווית הנהג - לא סביר לסמן כך סימונים חייוניים בכביש.
10. לא סביר לבזבז אנרגיה על סימון חיוני בכביש (קווי הפרדה / עצירה שהעלמותם מסכנת חיים) בזמן שניתן לסמנו בצבע יעיל ועמיד יותר ומחזיר אור שאינו חשוף לתקלות חשמליות.


ניתוחים נוספים לתרמית מוצגים באתר המתמחה בהפקת סרטוני ביקורת מדעיים ופועל גם הוא על עיקרון גיוס ההמונים לטובת הפקת סירטונים לימודיים, הנה היא:


בניגוד למיסי ממשלה כאן מדובר במס חינוכי על טיפשות. היה כבר מי שאמר שאם הוא יקבל דולר על כל שטות שמישהו פולט הוא יהפוך למיליונר. הנה אנשים שמצאו את הדרך להתעשר מטיפשות המשקיעים שאינם טורחים ללמוד את הנושא. תמורת 40 דולר תרומה מעניקים ה"יזמים" כובע המאפשר למשקיע להסתובב בחוצות ולהכריז על טיפשות ברבים.

בועז




תוספת ותיקון: מסתבר שחלק משמעותי ממימון הפרוייקט מגיע גם מכספי מיסים. לדברי ה"יזמים" מחלקת התחבורה של ממשלת ארה"ב העבירה מענק מחקר לפרוייקט בסך 100 אלף דולר ועליו אמורה להוסיף עוד 750 אלף דולר. אבוי...

כתב הארץ לעניני אינטרנט, עודד ירון,  ממשיך את הטרנד ומייצר כתבה אוהדת למיזם "הכבישים הסולאריים כובשים את הרשת". מה שמביך במיוחד בכתבה אלו המומחים המרואיינים.
"לפרופסור דניאל פוירמן, חוקר אנרגיה סולארית מאוניברסיטת בן גוריון, אין ספק שההמצאה של בני הזוג בורסו יכולה לעבוד, אבל לדבריו הכל תלוי במחיר." (כן בטח בעייה קטנה של מחיר) "יש כמה בעיות, אבל אני חושב שאת כולן אפשר לפתור. זאת פשוט שאלה של כמה עולה לפתור אותן".

ד"ר ויקטור צ'רנוב מהטכניון לעומתו מפגין קשר בריא עם המציאות בבלוג שלו בפוסט " Solar Silly Roadways".

תגובה 1:

ביולוג ירושלמי אמר/ה...

נקודות חשובות ומשמעותיות.
הנה, 7 שנים עברו, לא מעט במושגים טכנולגיים, וכלום.
ולא בכדי, כי אין היתכנות.