27 בספטמבר 2014

מתים מחום (או איך לקרוא כותרות ומחקרים)

הפוסט פורסם במקור בתאריך 27 בספטמבר 2014.

הגרדיאן הבריטי פרסם כותרת צעקנית לפיה מספר מקרי המוות הקשורים לשינויי אקלים יעלה במאות אחוזים בעשורים הבאים בבריטניה.

מדובר בסיקור של מחקר שהופיע במגזין אקדמאי בנושא אפידמיולוגיה ובריאות הציבור ועסק בחיזוי שינוי האקלים על תמותה בבריטניה. אולם התבוננות קפדנית יותר במחקר מגלה תמונה שונה לגמרי. הכותרת היתה צריכה להיות "שינויי אקלים והתחממות יפחיתו את מקרי המוות בבריטניה". 

מסקנה זאת מציג דיוויד שפיגלהלטר שהינו חוקר בכיר ומוערך בתחום הסיכונים והסטטיסטיקה ומנהל אתר המיועד להנגיש סוגיות סטטיסטיות לציבור. 

איור 4 בנייר המחקר מראה את מספר מקרי המוות הצפויים בכל 100 אלף איש בכל קטגוריית גיל וכיצד נתונים אלו צפויים להשתנות עד שנת 2080.


אולם הצגת הנתונים במחקר אינה משתמשת בציר נתונים אחיד בשני הגרפים ועשוייה להטעות, אם יאוחד הציר האנכי לאותו קנה מידה תתקבל התמונה הבאה:




ואם היו החוקרים מאחדים את שני הגרפים על מנת לבחון את כלל ההשפעה של "שינוי האקלים" היתה מתקבל התוצאה הבאה, המוצגת בגרף C:
כך אנו מגלים כי הירידה במקרי מוות הנגרמים מקור משמעותית בהרבה מהעליה הקטנה שתחול במקרי מוות הנובעים מחום. תושבי בריטניה יכולים לנשום לרווחה ולקוות כי חיי אזרחים רבים ינצלו במידה ותתרחש התחממות. (בסיס המחקר הם הנתונים המציגים כ-41,000 מקרי מוות הנגרמים מקור למול כ-2000 הנגרמים מחום כיום). 

משום שאיכות החיים, הבריאות ותוחלת החיים עולה יזכו בריטים רבים יותר להגיע לגילאים מבוגרים ולכן גם במונחים מוחלטים יהיו יותר פטירות של מבוגרים, וזה הנתון שבחרו החוקרים להדגיש והעיתונאים להכניס לכותרות. (לא קשה להדגים עלייה גדולה של מקרי מוות בגילאים של מעל ל-100 לעומת שנת 1950...).

החוקרים הדגישו את המשפט:
"The increased number of future temperature-related deaths was partly driven by projected population growth and ageing." 

אולם, מגלה שפיגלהלטר, על פי חישובי המחקר אם לא היתה מתרחשת צמיחה באוכלוסיה לא היתה חלה כל עליה במקרי מוות. כלומר, מסביר שיפגלהלטר, מקרי המוות הרבים יותר אינם קשורים להתחממות אלא למספר האנשים שהגיעו למדרגת הגיל המבוגר.

מצער שהחוקרים בחרו לערפל את הממצאים של המחקר, מסכם שפיגלהלטר, וסיפקו תחמושת לאלו הטוענים כי השפעות שינויי האקלים מוצגות בהגזמה.

אין בכך חדש, כפי שהדגים פרופ' פרופ' ג'ון בריגנל שיצר רשימה של מעל  600 נושאים שפורסמו לאחר שנקשרו בהתחממות גלובלית; כמעט כל מחלה, אירוע פוליטי, מעשה טרור וסכנה אפשרית זכו לפרשנות אקדמאית, עיתונאית או פוליטית כזאת הקושרת אותם לנזקים מדומים של ההתחממות הגלובלית.


תגובה 1:

יעקב אמר/ה...

וחוץ מזה: כמו כול הנבואות לגבי העתיד, המחקר הזה איננו אלא משחק עקר וטיפשי בניחושים חסרי שחר.

אנו לא יודעים כמה מקרי מוות יהיו בעתיד, באיזה גילים ומאיזה סיבות. הכול סתם השערות וניחושים ללא שום בסיס.

אנשי "מחקר" אוהבים לעסוק בנבואות, אבל לא צריך לקחת את זה יותר מדי ברצינות.

דבר אחד ברור, והוא לא נבואה אלא עובדה: היום (ותמיד בעבר, עד כה) מתו הרבה יותר אנשים מקור מאשר מחום. הרבה יותר. עובדה.

זה שאנשי אקדמיה נותנים ידם לנבואות פופוליסטיות חסרות שחר אינו מדבר בזכות האמינות והרצינות של האקדמיה.