10 בפברואר 2015

האנרגיה הגרעינית עדיין בתרדמת.


אנרגיה גרעינית היא אחד מהמרכיבים החשובים ביותר בתכנית ממשלת בריטניה להשגת ה"יעדים" לצמצום פליטות פד"ח. אלא שאין רואים שום תחנות כוח גרעיניות באופק של בריטניה.

כזכור נחתם בשנה שעברה הסכם בין חברת EDF – חברת החשמל הממשלתית הצרפתית – לבין ממשלת בריטניה להקמת תחנת כוח גרעינית חדשה באתר הינקלי-פוינט (בו כבר פועלת כעת תחנה גרעינית ישנה). התחנה החדשה אמורה להיות בעלת כושר ייצור של 3.2 GW. ממשלת בריטניה הבטיחה ל EDF לקנות את כול החשמל הגרעיני במחיר גבוה.

אבל, חברת EDF  נמצאת בהפסדים כרוניים, וכך גם החברה הממשלתית הצרפתית ארבה areva – החברה שבונה את הכורים בפועל. ארבה בונה כעת שני כורים גרעיניים, אחד בצרפת, ב Flamanville    והשני ב Olkiluoto בפינלנד. שני הכורים האלה נמצאים בפיגור לוח זמנים של לפחות 5 שנים, ועברו את תקציב ההקמה לפחות פי 3.

שתי חברות סיניות היו אמורות להשתתף בפרויקט ב 40% - כלומר ב 40% מהמימון, שמוערך ב 16 מיליארד ליש"ט. כעת הן מפחדות שהחברות הצרפתיות לא יוכלו להרים את הפרויקט ודורשות ערבות כספית של ממשלת צרפת, למקרה שהחברות (הממשלתיות) הצרפתיות המפסידות תתמוטטנה.

בקיצור: תחילה הבניה של תחנת הכוח בהינקלי פוינט נדחתה. לא ברור מתי תחל הבניה ועוד פחות מתי תסתיים. לא יהיו תחנות כוח חדשות בעתיד הנראה לעיין (לפחות עד 2030), בבריטניה. נשאלת השאלה עד מתי ניתן להאריך את תפעול התחנות הגרעיניות הישנות, הקיימות, ומי יספק חשמל לבריטניה בעתיד.
נראה שמנהיגי בריטניה לא מבינים שאם לא בונים תחנות כוח חדשות – יהיה בסוף מחסור בחשמל.


יעקב

אין תגובות: