19 בפברואר 2015

סובסידיות ענקיות לאנרגיית שמש בארה"ב – בזבוז לריק


הארגון להגנת משלם המיסים בארה"ב שם לעצמו למטרה לחשוף בזבוזים מיותרים כל כספי מיסים בארה"ב. הוא מפרסם דו"ח המפרט את ההוצאות של הממשל הפדרלי וממשלות המדינות לסבסוד אנרגיית שמש. הנה סיכום של הדו"ח:

שיעור הסובסידיות לאנרגיה סולארית (על חשבון המיסים) היה כ 39 מיליארד דולר לשנה (בממוצע), בכל אחת מ 5 השנים האחרונות. הסבסוד ניתן בצורה של מענקים, הנחות במיסים, ערבויות להלוואות ו"הצלות" של מפעלים כושלים. 150 מיליארד דולר הוצאו על ידי הממשל הפדראלי לעידוד אנרגיית שמש ב 5 השנים האחרונות.

יש לפחות 345 יוזמות או תכניות פדראליות, מנוהלות על ידי 20 סוכנויות שונות לעידוד אנרגיה סולארית. משרד הביטחון (הפנטאגון) מנהל 63 תכניות, משרד הפנים 37, ומשרד האנרגיה 34. בנוסף לתכניות הפדראליות, המדינות השונות בארה"ב מנהלות סבסוד באמצעות 538 תכניות של מענקים והחזרי מיסים.
בארה"ב יש "כושר ייצור" (תיאורטי) של 17 GW  חשמל סולארי (לשם השוואה: בגרמניה יש "כושר ייצור" של 38 GW, בספרד כ 7 GW). החשמל הסולארי יספק רק כ 0.6% מאספקת החשמל בארה"ב ב 2015.
הדו"ח מציין את המקרים הבולטים של כישלונות בתחום האנרגיה הסולארית – סולינדרה, אבאונד-סולר ו פירסט-סולאר – חברות שקיבלו מאות מיליוני דולרים של כסף ממשלתי ופשטו את הרגל. הוא גם מזכיר את הפרויקט הענקי של תחנת כות תרמו-סולארית אייבנפה, שהוקם בהשקעה של 2 מיליארד דולר, 1.6 מהם בערבות ממשלתית. פרויקט זה החל לעבוד בדצמבר 2013, אבל מסתבר שהוא מייצר רק בין 25-40% מהחשמל שתוכנן לייצר, והוא לא מסוגל לעמוד בהחזר ההלוואות שמימנו את הקמתו.  עלות החשמל שלו גבוה פי 3 מעלות חשמל מופק מגז.

כול הטענות על "כדאיות" ייצור החשמל הסולארי וה"גריד פאריטי" – טענות שמושמעות כול הזמן על ידי חסידי השמש כדי לעודד את עצמם – הטענות האלה מתנפצות נוכח העובדות.

מסכם הדו"ח: "אחרי עשורים של השקעות וסובסידיות מאסיביות לאנרגיה סולארית, והתוצאות הדלות יש לשקול מחדש את מדינות הסבסוד. ברור למשקיף אובייקטיבי שההשקעה באנרגיה סולארית לא הייתה שימוש מועיל, יצרני או זהיר של כספי המיסים. תעשיית האנרגיה הסולארית נדרשת לעמוד על רגליה באופן עצמאי, ללא סובסידיות, ולהמשיך להתפתח על ידי השקעה פרטית על בסיס כלכלי".

אצלנו מוציאים, לפי הערכה שלי, כ מיליארד שקל לשנה (לפחות) – הוצאה מיותרת למימון חשמל סולארי, מעבר לערכו של החשמל המופק. את המחיר אנו משלמים בחשבון החשמל שלנו – שהפך למכשיר מיסוי נוסף, בנוסף למס הכנסה וביטוח לאומי. ותכנות ההסדרה למיניהן נמשכות – השיגעון והבזבוז נמשכים.

יעקב




אין תגובות: