24 בפברואר 2015

מי צריך מכוניות חשמליות ?


מכוניות חשמליות, יחד עם לוחות שמש ותחנות רוח הפכו לפרות הקדושות של האידאולוגיה הירוקה, וזכו, לכן, לקידום תעמולתי נרחב, ותמיכה כספית ממשלתית  רבה.  התועלת שבמכונית חשמלית, אומרת הדעה הרווחת, היא ברורה: היא מאפשרת לנו להפטר מהתלות בנפט הגועלי והמזהם.  היא לא פולטת פד"ח - על המכוניות החשמליות נוהגים לצבוע את המילים zero emissions – אפס פליטות – ולכן מצילה את כדור הארץ מההתחממות הנוראית. היא גם נקיה ולא מזהמת את האוויר.

אלה האגדות הירוקות, שמבוססות, כרגיל, על הרגשות בטן וגישה רגשית ולא על עובדות. הכלכלן ביורן לומבורג כותב על תוצאות של בדיקות וחישובים כמותיים ממשיים שנעשו כדי לבדוק את התרומה הממשית של המכונית החשמלית.

נתחיל מהאגדה על "אפס פליטות".  אומנם המכונית החשמלית אינה פולטת פליטות פד"ח או מזהמים אחרים בעת שהיא נוסעת, אבל, לצערנו, אין ארוחות חינם ואין נסיעות ללא אנרגיה. האנרגיה החשמלית שהמכונית החשמלית צורכת נוצרת בתחנות כוח, וגורמת לפליטות וזיהום, אמנם – בתחנות כוח ולא ליד המכונית, אבל זיהום ופליטות יש. כמות הפליטות תלויה בהרכב אספקת החשמל. באוטופיה הירוקה, החשמל מיוצר מאנרגיית שמש או רוח, ללא פליטות. אבל, במציאות, עדיין מייצרים כ 80-90% מהחשמל משריפת דלק פחמי (גז או פחם), וכך יהיה עוד שנים רבות קדימה. כמו שאמר היזם הירוק וינוד קושלה: "מכוניות חשמליות נוסעות על פחם".

נקודה שנייה שיש לבדוק היא "מחזור החיים" כלומר – לכלול את הפליטות שנוצרו בתהליך ייצור המכונית החשמלית. מבחינת המכונית עצמה – אין הבדל בין מכונית רגילה לחשמלית – בערך אותה כמות אנרגיה ופליטות הושקעה בייצור שתיהן. אבל, המכונית החשמלית יש לה מצבר (בטריה) גדול ויקר (שאין במכונית בנזין), שהושקעה הרבה אנרגיה בייצורו, כלומר הרבה פליטות. כלומר: כמות גדולה של פליטות נוצרת מיד, בתהליך ייצור המכונית, מראש, ויש להוסיף אותה לחשבון.

השורה התחתונה: מכונית חשמלית ניסן ליף (למשל) תפלוט כ 31 טונות פד"ח – CO2 – מתוך הנחה שתסע כ 150 אלף ק"מ בחייה, בעוד מכונית מרצדס A160 דיזל תפלוט כ 34 טונות, כ 10% יותר, בלבד. תוצאות דומות יש אם משווים טסלה חשמלית עם אאודי A7 – 44 טון לעומת 49 – הפרש כ 10%. כלומר – אכן מכונית חשמלית חוסכת פליטות וזיהום לעומת מכונית רגילה, אבל ההפרש הוא מאד קטן.

המכונית החשמלית זוכה בסובסידיות אדירות. כול הקונה מכונית חשמלית בארה"ב מקבל מתנה מהממשלה 7500 דולר במזומן, ועוד הנחות במס. יצרני המכוניות החשמליות מקבלים מענקים וערבויות ממשלתיות בשווי של מאות מיליוני דולרים. כול הכסף הזה מוצא לריק. החיסכון הזעום בפליטות וזיהום אינו מצדיק את ההוצאה. המכונית החשמלית אינה מכונית "אפס פליטות", היא מכונית "90% פליטות".

ובנוסף לכך היא לא כול כך נוסעת... הטווח שלה מוגבל, וזמן הטעינה שלה ארוך. והמחיר... מוטב שלא נזכיר אותו.

יעקב


2 תגובות:

עפר אמר/ה...

מכוניות חשמליות זה סוג אחר של "לא בחצר שלי"
אם הזיהום נוצר בחדרה והמכונית נוסעת בת"א אז לתושבי ת"א יש אויר יותר נקי.
זה היתרון היחיד של מכוניות חשמליות.
זה כמובן לא מצדיק את כל הסבסוד העצום.

יעקב אמר/ה...

הרעיון של מכונית חשמלית הוא רעיון נחמד, אם זה רק היה עובד - זה היה טוב.

הבעיה היא היוקר הגדול של המצברים - וזו בעיה מהותית שלא ניתנת לפתרון, והזמן הארוך של הטעינה (כלומר התדלוק), וגם זה אינו ניתן לפתרון.