29 באוגוסט 2012

הקרח הארקטי נמס.

הקרח הארקטי (באוקיינוס הארקטי, הצפוני) נמס השנה יותר מאשר בשנים הקודמות והגיע לשיא (שלילי) בשטחו – כלומר השטח הקרח נמוך השנה יותר מאשר ב 33 השנים האחרונות – מאז תחילת מדידות הלוויין. (4.1 מיליון קמ"ר לעומת שיא שלילי קודם 4.17 קמ"ר).

time series
נותרו עוד מספר ימים עד לתאריך (תחילת ספטמבר) שבו בדרך כלל נפסקת ההפשרה של הקיץ ומתחילה הקפיאה של החורף.

מה משמעות הדבר ?

החשודים הרגילים מכריזים שזה סוף העולם כפי שאנו מכירים אותו ושגורלו של כדור הארץ נגזר. למשל – מונביוט. הוא נתקף ברוח שירה ואומר:

Our pretensions to peace, prosperity and progress are likely to follow.

"התקוות שלנו (או השאיפות שלנו) לשלום, שגשוג וקידמה [ימסו כמו הקרח הצפוני]."
הוא צודק שהתקוות של אירופה לשגשוג וקידמה הולכות ונעלמות, אבל זה לא קשור לקרח הצפוני אלא לבזבוזי סרק של הכסף שלהם.

מונביוט מוכיח את הממשלות על שהן לא עושות כלום כדי להציל את הקרח... טוב, אני מציע שיעבירו חוק להצלת הקרח הצפוני, האוסר עליו להתמוסס, ו/או, שיכריזו על "יעד" חדש: הגדלת שטח הקרח הצפוני ל 5 מיליון קמ"ר מינימום.

ג'ודי קורי מסבירה שהייתה ירידה תלולה בהיקף הקרח עקב סופת ציקלון גדולה שהתרחשה בשבועיים הראשונים של אוגוסט, ש"העיפה" את הקרח.

וואטס מנסה לערער על הנתון, ואומר שמקורות אחרים, המודדים את הקרח בדרכים שונות, לא מצאו ירידה מתחת למינימום. אני לא חושב שיש טעם בוויכוח הזה, הקרח אכן נמס, ובשנים האחרונות היקפו הוא, באופן קבוע, כ 30% פחות מהממוצע 1979-2000 . לא משנה אם היקף ההמסה השנה הוא קצת יותר גדול או קצת יותר קטן.

קינת סוף העולם של מונביוט (וכול שאר מקהלת החממיסטים) היא קצת משונה, כי לא התרחש השנה שום דבר מיוחד. אבל – גם הקינה שלהם לא חדשה, הם כבר מתריעים על סוף העולם כבר יותר מ 30 שנה (לפחות).

יעקב


3 תגובות:

איל אמר/ה...

הראו בבלוג של וואטס את האנימציה של הקרח שנדחק דרומה על ידי הרוחות בתוך כמה ימים.
בכל מקרה, המסה כל כך נרחבת ומהירה אינה יכולה להיות משוייכת לטמפרטורות מכיוון שהן לא הרבה יותר גבוהות ממפרטורת הקיפאון. לכן המנגנונים הם בעיקר רוח וזרמי ים.
והשורה התחתונה - אז מה אם הקרח קטן? כבר היו תקופות נרחבות כאלו בהיסטוריה הלא רחוקה של קוטב כמעט נקי מקרח בקיץ. אז מה?

יעקב אמר/ה...

מונביוט, במאמר בגארדיאן, מונה שורה ארוכה של תוצאות שיכולות להיות להמסת הקרח - כמו: חורפים יותר קרים וקיץ יותר חם באירופה, שינוי בזרם הגולף, ושינויים אחרים באקלים.

הכול כמובן ספקולציות וניחושים, ומודלים, ואני לא חושב שיהיו שינויים גדולים במיוחד. אבל בהחלט יכולים להיות שינויים באקלים.

השאלה "מה זה משנה" עדיין נכונה, כי גם אם יהיו שינויים וגם אם יהיו חמורים - אין בכוחנו לעשות דבר בנידון.

יעקב אמר/ה...

"אין בכוחנו לעשות דבר בנידון"
התכוונתי כמובן שאנו לא יכולים למנוע את הפשרת הקרח (אם אכן זו תתרחש).
אנו בהחלט יכולים, די בקלות, להסתגל לשינויים שעלולים להתרחש ולשרוד. זה לא סוף הציביליזציה...